Питър Джаксън, режисьорът на трилогията "Властелинът на пръстените", не е режисирал игрален филм от над 10 години. Последният път, в който е сядал на режисьорския стол за такава продукция, е за "Хобит: Битката на петте армии" от 2014 г.
Макар да остава свързан с киното, логичният въпрос е дали се е отказал от режисирането на филмови проекти.
"Със сигурност не съм се пенсионирал. (...) В момента пиша три различни сценария", отговаря Джаксън на въпрос дали киното вече е в миналото му.
Пред изданието Screen Rant допълва, че се занимава със сценария и продуцирането на филма "Властелинът на пръстените: Ловът за Ам-гъл" (The Lord of the Rings: The Hunt for Gollum), който ще бъде режисиран от Анди Съркис догодина. Не обяснява кои са другите му проекти.
Споделя, че е доволен от това да работи по документални филми. По думитe му вероятно ще продължи да се занимава с "различни неща", свързани с групата Beatles, след като засне документалния минисериал The Beatles: Get Back.
Посочва обаче, че също толкова вълнуващ колкото всеки филм, ако не е и повече, е ангажиментът му с връщането към живот на изчезналата гигантска моа.
Става дума за 3-метрова птица, която някога е обитавала територията на родната му Нова Зеландия. Преди няколко столетия години видът изчезва - малко след пристигането на първите човешки заселници.
Сега компанията Colossal Biosciences, в която Джаксън е инвеститор, си е поставила за цел да възроди гигантската моа.
За тях няма да е новост - наскоро в новините влезе информацията, че са успели да върнат към живот изчезналия свиреп вълк (dire wolf) с помощта на генно модифициране на други, близки видове.
••• Повече за това ви разказахме тук:
"Направих много филми, но да видя гигантската моа да се завръща ще ми донесе вълнение, което мисля, че надхвърля каквото и да е друго в този момент", казва Джаксън.
Режисьорът, който именно в Нова Зеландия снима филмите си по книгите на Дж. Р. Р. Толкин, е лично ангажиран с проекта като един от инвеститорите в Colossal Biosciences.
Той има и една от най-големите частни колекции с кости на изчезналата гигантска моа в света.
Нелетящата птица е изчезнала заради прекомерния лов от страна на първите заселници на територията на днешна Нова Зеландия. Допреди това е имало малко хищници, от които моата да се пази, поради което е станала лесна плячка.
Сега Colossal планират нейното връщане в природата. Също така имат проекти за екологично възстановяване на места из Нова Зеландия, за да създадат хабитати за бъдещата моа, които да са подходящи и за съществуващи местни видове.
Не липсват критици, разбира се.
Самите Colossal Biosciences наричат това, което правят, "де-изчезване" на видове, но компанията всъщност модифицира ДНК-то на съществуващи животни, за да се стигне до хибрид, който по характеристики наподобява изчезналото животно.
Според повечето учени не е възможно наистина да върнеш изчезнал вид, а твърденията на Colossal, че го могат, подкопават опитите за опазване на изчезващи видове.
От тук идва и аргументът, че "съживяването" на изчезнали видове трябва да е с по-малък приоритет в сравнение с опазването на застрашени в момента животни.
Бен Лам, изпълнителният директор на Colossal, обаче е коментирал преди пред "Си Ен Ен", че технологията им ще може да се ползва за спасяване на видове на ръба на изчезването.
Пример дава с това, че компанията е клонирала червени вълци - най-застрашеният вълчи вид в света, като е използвала по-малко инвазивен подход към клонирането, разработен около връщането на свирепите вълци към живот.
••• И докато Джаксън е фокусиран върху новия си проект, следващият филм, на който е продуцент, се задава в кината след 2 години. Вижте какво се знае за него тук: