Страшни смешки с ГЕРБ

Опитите на управляващите от ГЕРБ да наложат силово каквото са си намислили отдавна вече не са смешни. Страшни "смешки" са.

В конкретния случай: със законопроекта за училищното и предучилищното образоване да направят ходенето на училище ЗАДЪЛЖИТЕЛНО (не образованието - то е по Конституция), както постъпиха със ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО образование от 5-годишна възраст. Наред с това проектът въвежда и ЗАДЪЛЖИТЕЛНА детска градина за навършилите 4 години.

Така както с репресивни мерки налагат ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО плащане на здравни осигуровки - иначе няма да ни оставят да се разпореждаме с личното си имущество.

Човек трябва да може да избира дали да плаща или не здравни вноски, ако не иска - ще си плаща за здраве, когато му се наложи. А ако направи катастрофа, спешната помощ не е обвързана с тях - така е по цял свят, и е редно премиерът Бойко Борисов да се ограмоти, преди да дава примери.

Човек трябва да има и избор да прати ли детето си от 4-годишно на градина - дори и ако има кой да се грижи за него вкъщи, на училище или да го остави на домашно обучение вкъщи. Не може, отсича ГЕРБ в лицето на една зам.-министърка Милена Дамянова (дали има деца?), детето задължително трябва да посещава училището, за да се... социализира, обяснява тя пред Dnevnik. bg.

Който не си пуска детето на училище, глоби - плюс санкции за тези, които преподават извън училищата. Значи ли това, че жената, която идва вкъщи, за да преподава немски и английски на сина ми, ще бъде наказана от държавата заради това?

Когато някой, облечен временно във власт е толкова категоричен, би трябвало да представи емпиричен материал, на който да се опира. Не се споменават никакви проучвания и резултати от тестове на деца, обучавани вкъщи и в училище.

Ако можех да осигуря обучение на сина си вкъщи, никога не бих го пуснала в българско държавно училище - и много родители мислят като мен. Работата на държавата е да утвърди образователни стандарти, на база които децата ни да преминават от един в друг клас - а не да пълни класните стаи с "тухли".

Но нали си даваме сметка какво би се случило, ако все повече родители решат да обучават децата си вкъщи? Бездруго демографският прираст е отрицателен, все по-малко първокласници има наесен, а много деца от малцинствата отпадат рано от училище. Така че в училищата ще има все по-малко паралелки, което означава само едно - по-малко учители.

Подобна перспектива обаче не е оправдание за принуждението и рекетът със санкциите, които налага този законопроект, приет засега само на първо четене.

Редно е подобно ЗАДЪЛЖЕНИЕ, което се вменява за закон и лишава хората от избор, да бъде обосновано със социологическо изследване на учениците поне от началните класове с един единствен въпрос: "Обичате ли училището?" Какви мислите, че ще бъдат резултатите - лесно е да се познае, че поне две трети от децата ще отговорят отрицателно на този въпрос. Заради побоищата, често насилственото отнемане на пари и вещи, дилърите, снобизма, нерядко срещаната арогантност, снобизъм и простащина и др.

Образованието е прекрасен процес, а принудата е най-големият му враг. Като добавим и учителите, сред които са малцинство вдъхновените от професията си и желаещи да споделят познания, желанието да образоваш детето си вкъщи е съвсем реално.

Освен това практиката показва, че няма дете, което да не взема частни уроци, ако ще кандидатства в езикова гимназия. Тоест отпада мотивът, че децата ни може да се образоват само в училище. Всъщност истината е на противоположната страна. (Разбира се, винаги има няколко добри изключения.)

Нека споменем фактите, че мултимедийното образование почти отсъства в българските училища, няма елементарни пособия, зимата често е твърде студено в класните стаи, а лятото прекалено прашно и топло, физкултурният салон е на практика неизползваем.

А според службата Eurydice към Европейската комисия у нас в началното училище и в домовете на децата до IV клас почти не се използват компютри, защо да пращаме децата на училище, ако можем да ги образоваме у дома. Някой може ли да изброи, без да се замисли, три ценности на съвременното българско училище, без които децата ни биха били ощетени, ако ги лишат от това хуманитарно "благо"?

Изглежда зам.-министър Дамянова смята, че социализацията в общност, създадена на случаен принцип, е много ценна и възпитатателна... Дааа, дали пък не бърка социализация и институционализация, в ГЕРБ често им се случва. Първото е жизнено необходимо, второто е вредно. Но домашната среда ни най-малко не пречи на социализацията. Може да попитаме Мери Попинз. Особено ако е любяща и подкрепяща, би произвела личности, а не хора по калъп.

Днешната среда в българските училища е всякаква, само не и вдъхновяваща. Заради медийния шум се разчу случаят с 13-годишния Филип Костов, отписан от държавно училище във Видин през февруари т.г. заради системно насилие от съученици. И родителите му потърсиха алтернативно решение за образованието му.

А преди дни Районна прокуратура - Видин отказа да започне наказателно производство срещу тях, след като "Закрила на детето"- Видин бяха подали сигнал в прокуратурата за разследване на евентуално престъпление срещу детето по чл. 182 от Наказателния кодекс - заплаха за здравето или моралното и интелектуалното му развитие на детето.

Полицейското разследване е установило, че няма данни за престъпление. Прокурорът се съгласил с констатациите и отказал на шефката на "Социално подпомагане" - Видин, настояла да започне наказателно преследване на родителите. Странно, но понякога се намира и справедливост в тази страна.

Бащата на детето - Явор Костов, и семейството му благодариха чрез медиите на всички, коиго ги подкрепиха: "Без моралната и практична подкрепа на нашите приятели и симпатизанти това благоприятно решение би било трудно да се очаква. Радостни сме, че здравият разум и справедливостта надделяват до момента".

Трябва ли обаче всеки в неговата ситуация да стига до съд, за да спечели справедливост, задето е избрал да спре детето си от училище и то да се обучава вкъщи? В момента, ако родител желае детето му да се обучава самостоятелно, без учебни занятия, може да го направи, ако е навършило 16 години. Дотогава обаче се разрешава само на надарени деца или на деца с увреждания.

Не може държавата да противопоставя домашното на училищното образование. Крайната цел е спокойни, щастливи и образовани деца, а българското училище не произвежда предимно такива. Правото на избор трябва да е на родителите. И никой от тях не се интересува дали от това зависи разпадането на някоя паралелка, където не достигат деца, и работни места за учители.

А манията на ГЕРБ да отнема и ограничава по всякакъв начин свободния избор става вече опасна.

#1 mima 14.07.2012 в 09:23:57

ГЕРБ всъщност се оказа най-силовата партия била на власт от промените до сега и твори само безумия. Родителите на малките деца до 6-7 годишна възраст трябва да имат избор за тяхното възпитание. Защото при тези деца не става дума за образование, а за възпитание. Далеч съм от мисълта, че лелките на по 200-300лв заплата ще възпитат детето ми така както ние бихме го направили у дома. Винаги има и изключения, но болшинството лелки са пред пенсия, незаинтересовани, апатични, депресирани и с чувство за малоценност. И няма как да е по друг начин при положение, че трудът им се оценява на минималната заплата.

#4 Блуждаещ читател 14.07.2012 в 14:20:16

Мануела, звучиш сякаш си отгледала и изучила няколко деца. Света преди няколко петилетки беше доста различен от сегашния и сравненията са неуместни.

#6 Бобо 14.07.2012 в 14:48:20

A, бре они на вързано куче леб немоат да фърлат, децата че ранат и учат!?

#7 Бобо 14.07.2012 в 14:49:44

А, бре они на връзано кутре леп немоат да фърлат, децата че учат и ранат?!

#8 Бобо 14.07.2012 в 14:56:16

Eй..., яз като зациклим, уморение нема. Бабата добре викаше да се сопрем, да ме не друсне инфарто ама я не, на мъж че се праим. На сега, ни дупето на миндеро ни душата у рая!

#9 mima 14.07.2012 в 15:32:10

Мануела, извинявай че влизам пак в спор с теб, но не виждам с нещо твоето поколение да е по-добро от старите гледани от баби и родители. Даже обратното, половината са к...и, а другата половина к....ри. Най-лесният начин да вкараш едно дете в коловоз или въобще да не ти пука за него е да го зарежеш в градината - там всички стават еднакви (вече ти написах какви). Това е защото едва на 5% от лелките им пука за децата, а другите дремят докато мине работното време. Не мисля, че и всички родители са достатъчно отговорни да възпитат децата си, но това е личен проблем, а не на държавата.

#11 vanko1 14.07.2012 в 16:55:56

абе вие с главите ли мислите или със задниците си? въпросът не е в училището, а в избора, да му се не видеше, който иска вкъщи, който иска да си праща детето при даскалите, що трябва някой зорлен д аме кара да го пращам, ако мога и искам дома да го уча, аре стига от заповеди и дидактики, важното е да имаш избор

#12 Слав 14.07.2012 в 21:24:17

Разбира се, че трябва човек да има избор, за което две думи няма. Но, другата част от статията е отвратителна. Това да спреш детето си от училище е може би една от най-големите престъпления, които можеш да извършиш спрямо него(разбира се с изключение на някои специфични случаи). В точно това гадно училище съм научил много, там съм изкарал едни от най-хубавите си дни, намерил съм 90% от приятелите си. Имал съм много трудни и неприятни моменти, но те несъмнено са ми помогнали повече от колкото съм мислил. При това имам приятели които учат в цяла Европа, също така Харвард, Принстън, МТИ, а са излезли от същото прогнило училище, което в тази статия оплюват. Всичко опира до мотивацията, която идва главно от семейството. Не ми се впуска в по-дълги обяснения, но съм съгласен, че отнемането на избор е тотално неправилно и въпреки това не съм съгласен с цялата помия, която се изписа за училището.

#13 Bobby_gBG 14.07.2012 в 22:03:19

Човек трябва да може да избира дали да плаща или не здравни вноски, ако не иска - ще си плаща за здраве, когато му се наложи. ----------------------- Така ама друг път. Ще плащаш ако си искаш - като отидеш в САЩ. Когато държавата е избрала формата на солидарно заплащане за здравни осигуровки - всички ще плащат без хън мън. Иначе такава система няма как да функционира ако работещите и богатите отказват да плащат вноски. Пенсионерите и хронично болните със сигурност няма как да внесат достатъчно че да си покрият разходите за лекарства. А ако мнозинството иска да има лично здравно застраховане като в САЩ - да се вдигат всичките да изберат някой дето го предлага, или да се направи референдум. Но докато мнозинството не реши да се сменя типа на здравната система - ще си плащате като попове. И като не плащате - няма да може да търгувате с имущество. И успоредно с това - като държавата управлява некадърно и/или краде парите от здравни осигуровки - трябва да се вдигнем и да я натискаме докато го направи кадърно. Та това са изборите, другото да се оплаквате как ви се нарушавало правото на "лична собственост" са просто смешки и неадекватни мрънкания на ограничени хора...

#14 Rodrigo Diaz de Vivar 14.07.2012 в 22:45:12

@Bobby_gBG "И като не плащате - няма да може да търгувате с имущество." Бобчо ... пак нищо не си схванал от кръжока по право от първи курс в Русенския университет. В юридически аспект, собствеността е обект на регулиране от нормите на вещното право. Това са права, осигуряващи властта на едно лице върху вещта. Правото на собственост е свързано с правото на ВЛАДЕЕНЕ, ПОЛЗВАНЕ и РАЗПОРЕЖДАНЕ с вещите. Упражняването на тези права в икономико-финансов аспект означава право на собственика [гражданина или държавата] да разполага с плодовете на своя труд в две направления: - да реализира продукта на труда с неговата потребителска стойност на пазара и да се разпорежда с получената еквивалентна парична равностойност; -да извърши първичното разпределение на националния доход и да се разпорежда с частта, която остава в неговата компетентност. Тези права в съвкупност са неприкосновени съгласно чл. 17 (3) от Конституцията на Република България. По тази причина, няма смисъл да се плюнчиш в стил Волен Сидеров.

#16 Kalinka_Malinka 15.07.2012 в 02:41:03

1, Да спреш детето си от училище и да го обучаваш вкъщи не значи да го затвориш вкъщи, напротив, след като се е освободило от задължителното киснене половин ден в училище/да, на някои места наистина е само това/ детето има време за всякакви кръжоци, спорт, езикови курсове и т.н., където да се запознава с различни хора и да се социализира. 2, Много се дразня, когато някой говори/а почти всички така правят/ за българското училище – в ед. ч. , вместо за българските училища, защото теса много, много от тях си приличат, но някои се отличават. Вярно е, че и авторката прави такива обобщения, но все пак на едно място споменава, че има изключения. Хората, които после отиват в престижни университети или са излезли от вече съвсем малкото училища, които поддържат високи стандарти, или са постигнали този успех като са се подготвяли само, допълнително, извън училище. 3, Да, твърдо съм против един ден/надявам се тази глупост да не се приеме, а ако се приеме, до моментът, в който аз имам деца, да се отмени/ детето ми да ходи на училище от 5-годишна възраст, за да бъде моделирано от системата, защото образователната ни система отдавна не предлага „просвета” – не забелязвате ли как искат обучението да започва все по-рано, но всъщност все повече занижават критериите, така че крайният резултат е едно продължително, според мен целенасочено, затъпяване. Детето първо трябва да бъде възпитано вкъщи, а след това да бъде пратено да се образова – изразът „първите седем години” не е случаен. 4, Относно коментара на Мануела – поне доколкото аз разбирам, тази майка не е от онези, които искат детето й да бъде третирано като крал, тя просто иска да бъде третирано като човек, а не като добитък, защото например в детските градини/да не говорим в домовете/ лелките имат точно такова виждане за нещата – тяхната основна задача е да опазят децата живи, здрави и да не пищят много. От друга страна в училище ги третират като идиоти и все повече занижават летвата/сравнете учебниците на родителите си с вашите, а след това с най-новите и ще разберете какво имам предвид.

#17 imperiall 15.07.2012 в 03:05:04

Категорично против задължителни детска и предучилищна.. Но не е ясно кой с всичкия си, ще "избира" не да смени училището - да спре нормално дете от училище. За да го превърне в расъл в саксия, но единствен и уникален по рода си "потенциал". Какъвто не е (също като мама), но няма представа за това и оттам толкова самодоволен и "щастлив". Всъщност, по-интересна е комбинацията - задължително училище + цигани. А не поредния провинциален родител компетент с бездънни претенции за себе си, а после и към всичко и всеки.

#18 imperiall 15.07.2012 в 03:15:47

@Kalinka_Malinka, в примера иде реч за дистанционно обучение. Иначе тия различни хора по кръжоците и курсовете, за които говориш.. те на у-ще не ходят ли

#21 My Majesty 15.07.2012 в 11:45:23

Обикновено децата на такива като аФторката са едни от най-глезените и със самочувствие без покритие. А самата аФторка се има за спец педагогика и психология. Самата аФторка показа в статията, че е злобно човече. Милена Дамянова може да бъде атакувана по много други флангове, че няма опит като преподавател, че еди какво си, НО ДА СЕ ПОДМЯТА ПРОСТАШКИ, ЧЕ НЯМАЛА ДЕЦА, СИ Е ПРОСТОТИЯ. И аФторката иска да възпитава своите си деца. Защо? Да ги направи ехидни злобарчета като себе си ли! Ако авторката на статията имаше два грама мозък, щеше да разбере, че вместо да призовава към не ходене на училище, можеше да впрегне двата грама мозък и да накара всичките беге мами да направят протест срещу съсипването на българското образование. Ама толкова им е мозъкът. Решили да се спасяват по единично. Единичното спасяване води до гибел на нацията. Но, както каза , къде толкова мозък, че да го схване авторката. Трябвало държавата да дава изискванията, а тя щяла да си ги постига у дома? Ми като искаш домашно обучение, задавай си изискванията сама и сама си давай диплома на децата. Не са виновни учителите, че дават частни уроци. А и щом има деца, които се справян без частни уроци, значи тези, които не се справят са по- посредствени. Ама то не може всички да са гении. Виновно е просветното министерство и правителството, че не оправят учебните програми, не опростят материала и не финансират достатъчно образованието. И не привлекат качествени учители.

#25 sarfios 16.07.2012 в 07:47:44

Българската образователна система е смешна и жалка, пълна е с нереализирани се "професионалисти" в дадените области които преподават, правят го с нежелание и без никакъв ентусиа̀зъм... Но кой може да ги съди, 9 на 10 от учениците са прогнили отрепки без преспективи и без никакво бъдеще. Завърших въпросната система преди две години, така че съм достатъчно запознат. Няма един държавен орган който да функцьонира добре, един едничък няма, какво остава за този. Ще се махна от държавата, ако не за мен то поне за деца ми които още нямам, защото не заслужават да израснат в подобна среда, образованието което предоставяш с принципите и морала си едно, но тази претопяваща сила наречена българско общество няма равна. Когато гласувам си пускам празна бюлетина да не кажат, че после нямам глас и ме мързи. Псевдо-националисти колкото искаш, но за мен трябва да има групиране на хора в тая държава и съм твърдо за дискриминацията на хората. Когато слееш черно и бяло, става сивно, е убий се ама няма да върнеш бялото.

Новините

Най-четените