Само преди десетилетие много японци се чувстваха некомфортно от това да се хранят сами в училищния стол или в заведението край офиса. Да се появяват на публично място без приятели за тях беше табу, довело до т. нар. "тоалетен обяд" - в желанието си да избегнат да ги видят сами, някои предпочитаха да изядат обяда си в тоалетната кабинка.
Според мнозина днес Япония преминава през големи промени. Един от примерите за промяна е барът "Хитори", отворен в средата на 2018 г. в меката на нощния живот квартал „Шинджуку" в Токио. Уютното заведение представлява място, на което е предвидено да се ходи самостоятелно.
Да излезеш и да пиеш сам, особено алкохол, е необичайна доскоро възможност в Япония. Барът обаче изглежда, че има доста добър успех - вместо да се крият в тоалетните, хората открито приемат излизанията сами.
"Някои искат да се наслаждават на самотата си, а други да изградят нова общност", разказва бармканката Мики Татеиши. Според нея политиката на бара "само за сами хора" помага на потенциални гости, които иначе биха се чувствали отблъснати от големи групи или редовни посетители. Клиентите могат да водят разговори помежду си в неангажираща обстановка, която побира около 12 души. Изобилието от алкохол и ограниченото пространство улесняват комуникацията.
Един от посетителите е 29-годишният Кай Сугияма, който работи за производствена компания: "Мисля, че това е рядкост. Според мен японците предпочитат да живеят на групи, искат да правят нещата заедно с други хора. Нямаме културата да ги правим сами и по отделно".
Барът "Хитори" (hitori на японски означава "един човек") не е единственият пример как бизнесът се променя, за да намери място за хората, които искат да са сами. От хранене, през нощен живот и пътувания все повече предложения се появяват в последните години. Това е известно като движението "ohitorisama" - хората смело избират да правят нещата сами, без да се интересуват от мнението на другите.
В свободен превод "ohitorisama" означава нещо като "група от един човек". Търсенето на този хаштаг в Instagram на японски дава стотици хиляди снимки: аранжирани красиво ресторантски ястия за един човек, кинозали, палатки или кадри от транспортни средства, представящи самостоятелни приключения. Особено през последните 18 месеца все повече хора заявяват и в новините, и в социалните медии колко обичат да прекарват време насаме.
Иновация, създадена наскоро, е грилът за сам човек - "hitori yakiniku" („печено месо"). Преживяването обикновено включва разполагане около грил на ресторантска маса с група хора и колективно готвене на огромни количества месо. Но с все по-разпространяващото се движение вече и един човек може да пече на грил и да яде сам.
Дори караокето става солово начинание, което е огромна промяна за класическото японско развлечение. "Търсенето на караоке за един човек е нараснало и достига 30-40% [от всички клиенти на караоке услуги]," казва Даики Яматани - мениджър продажби, който се занимава с PR за компанията за соло караоке 1Kara в Токио.
В Япония местата за караоке са навсякъде, често големи сгради с няколко етажа на частни караоке зали, предвидени за различно големи групи. Сега търсенето от самостоятелни певци нараства, така че 1Kara са заменили големите групови зали с персонални звукозаписни студиа с размерите на телефонна кабина.
В Япония, пиенето и нощните развлечения обикновено се споделят с колеги или приятели. Културата на хранене също включва обядът и вечерята да са колективни. Поради това ohitorisama движението е драстична промяна. Какво обаче стои зад нея и защо тя се счита за толкова значима?
В много държави самостоятелните забавления не изглеждат толкова изненадващо. Например през декември американската актриса Кристина Хендрикс публикува снимки от концерт с хаштага #solodate. Британската актриса Ема Уотсън наскоро декларира любовта си към необвързания и самостоятелен живот и към това да бъде "партньор на самата себе си". Западни издания са публикували ръководства за "пиене сами" и четене на книга в бар, а самостоятелните пътувания са изградили кариерите на безброй инфлуенсъри в социалните медии.
И все пак в страна, където конформизмът и членството в групи винаги е било високо ценено, това е нещо много значимо. 125-милионното население на Япония живее в архипелаг, малко по-малък от Калифорния - и четири пети от тази земя е планинска и негодна за обитаване. Пространството отдавна е лукс в Япония, така че акцентът много дълго е бил върху колективния дух и сближаването с другите.
"Япония е малка държава и всички трябва да съществуват съвместно в нея", коментира Мотоко Мацушита, старши консултант в най-голямата японска фирма за икономически изследвания, Nomura Research Institute. Тя изучава произхода и бъдещето на движението ohitorisama. "Трябва да се фокусираме върху съвместния хармоничен живот, затова и социалният натиск [за правене на неща в група] винаги е бил голям".
Мацушита казва, че наравно с възхода на социалните медии - начинът, по който броят приятели или харесвания определя ценността на отделния човек - това е довело до ограничаване на социалния натиск, стигматизиращ самостоятелността. Тя казва, че дистанцирането от него и културата на денонощна комуникация тогава е подхранила възхода на движението.
Социологът Дайсуке Цуджи от университета в Осака, създал през 2008 г. понятието „benjo meshi" за обядването в тоалетната, е установил, че студентите са се хранили там не защото не са обичали да се хранят сами, а защото не са искали техните колеги да смятат, че нямат човек, с когото да споделят трапезата си.
Мацушита обаче вярва, че тази тенденция се променя, като констатира, че негативният социален натиск около самостоятелността е намалял. "Трябва да се омъжиш, трябва да имаш дете" - този тип социален натиск намалява според нея. Тя цитира проведено от нея изследване сред 10 000 души, което е установило подобрени нагласи към независимостта и "семейната гъвкавост" от 2015 до 2018 г. По-малко хора например са смятали, че трябва да сключат брак и да имат деца, а повече са считали, че разводът е приемлив дори и ако имате деца. Сред женените двойки, повече хора са считали за приемливо да имат тайни от съпрузите си.
Част от причините за това са, че японското общество преминава през дълбоки демографски промени. Раждаемостта спада: миналата година са били родени само 864 000 бебета - най-малкият брой от началото на статистиките през 1899 г. Броят едночленни домакинства нараства, от 25% през 1995 до над 35% през 2015 г., според данни от национални преброявания на населението.
Спадащите нива на сключване на бракове допринасят за възхода на самостоятелния живот, но за същото принос има и фактът, че все повече пенсионери в една от най-бързо застаряващите нации овдовяват. В резултат на това заради новата демографска ситуация се променя поведението на потребителите и начинът, по който бизнесът се стреми да отговори на нуждите им.
"Покупателната способност на необвързаните хора вече не може да бъде пренебрегвана", казва Казухиса Аракава. Той е изследовател в една от най-големите японски рекламни компании Hakuhodo. Пише книги за икономиката на това, което нарича японско "супер соло общество" и изчислява, че 50% от населението над 15-годишна възраст ще живее в едночленни домакинства към 2040 г. Според него пазарът няма да се разрасне, без да улови тези самостоятелни клиенти.
Ерика Миура, 22-годишна жителка на Токио, която работи в ИТ бранша, е ветеран движението за самостоятелен живот. Тя казва, че е изключение сред групата й приятели, защото иска да прави толкова много неща сама. Хората са отблъснати от тази идея, но тя ходя на ски сама, както и на кино и на караоке, защото това й дава по-голяма свобода. Има много "солови" услуги в Токио.
Когато човек ходи на караоке с приятели, се налага да си чака реда. "И ще се чувствам неловко, ако не мога да пея добре. Когато съм сам мога да пея както си искам", разкрива един от посетителите на кабинките за са индивидуално караоке.
Според експерти движението за самостоятелност предлага възможности и за хората, които са част от "традиционни" семейства. Изследване от 2018 г. е установило, че до една трета от женените хора имат самостоятелни ангажименти, от рода на това да пътуват понякога сами.
Когато става въпрос за по-старите необвързани хора особено жените - имат "психологическа съпротива" срещу това да ги виждат сами. Ако обаче виждат по-младото поколение да продължава да се стреми към промени, нещата може да еволюират. Особено що се отнася до пазарните услуги, занимаващите се с това знаят, че пенсионерите са демографска група с много време и пари.
Не само Япония преминава през този тип промени в обществото. Със спада на раждаемостта, нарастването на възрастта на сключване на брак и застаряването на населението, много държави отчитат, че повече хора водят самостоятелен живот. Euromonitor International, независима лондонска компания за пазарни проучвания, публикува анализ миналата година, според който ще има рекорден растеж от 128% на едночленните домакинства в световен мащаб между 2000 и 2030 г.
„Млади хора, които никога не сключват брак, и възрастни хора, които овдовяват и не създават нови връзки, ще е бъдещето на всички държави, не само на Япония. Вече не е практично бизнесът да се фокусира единствено върху семействата", коментира Аракава.
В държавите, където е обичайно хората да правят нещата сами, като хранене, пиене, разглеждане на забележителности, феноменът предизвиква по-малко учудване. Но в Япония тази относително бърза еволюция е станала много обсъждана тема.
Аракава казва, че според него повечето от сънародниците му са независими по природа и че повечето японци изначално обичат да действат независимо. Той е установил, че 50% от хората, които посещават концерти или музикални фестивали, го правят сами, като се сближават с нови хора там чрез общите интереси.
Комбинацията от демографски промени и възникването на по-гъвкави нагласи към начина на живот, е спомогнала за процъфтяването на движението „ohitorisama". Ако само допреди 10 години се е говорило за обедите в тоалетната, сега има толкова много услуги за самостоятелни хора, готови да прекарват време сами. Все повече хора вярват, че могат да изградят общност извън дома, ако излязат сами и виждат, че светът се променя.