Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да работиш "Министър на доларите и емоциите"

Социалният статус е най-голямата мотивация в поведението Снимка: Pixabay
Социалният статус е най-голямата мотивация в поведението

Преди да се пошегувате, че във фирмата ви има нов кадър, назначен на странната длъжност "мениджър по социалните медии", имайте предвид, че понякога наименованието на длъжността може да е от огромно значение - и то не само финансово.

На пръв поглед глупавите, но звучащи гръмко позиции могат да ви помогнат да се чувствате по-добре и да променят професионалното ви поведение в положителна насока.

Изследване на британската фондация "Резолюция", което изучава структурата на пазара на труда, предполага, че наименованията на професиите имат силата да подобрят както физическото ни състояние, така и чувство за контрол в определени ситуации.

Докладът на "Резолюция" показва, че във Великобритания повечето работещи имат "солидно звучаща" професия, която обаче е със средно по ръст заплащане. Кадрите на мениджърски позиции печелят по-малко от 400 паунда седмично, но за сметка на това броят им е нараснал с 60% в сравнение с 2000-а.

Какъв е смисълът от промяна на името на професията, ако не увеличение на заплащането?

На първо място е статутът. Нобеловият лауреат на 1994-а за икономика Джон Харшани казва, че освен финансовото възнаграждение, социалният статус е най-големият стимул и мотивация в поведението на човека.

След като внушително звучаща титла в професията може да символизира висок социален статус, не е изненадващо, че работещите се стремят към нея дори без заплатата или отговорностите им да се променят значително.

Титлата "вицепрезидент" например може да бъде показателна за това, че притежателите й са високо ценени от ръководството, а не просто описание на специфичен пост във фирмата.

Впечатляваща на думи длъжност влияе не само на обществения статус. Изследователите установяват, че ако работата звучи по-забавна, това може да повлияе на поведението ви.

В Дисниленд например служителите се наричат "актьори", независимо дали влизат в ролята на някои от приказните герои, или продават сладолед.

Бившият изпълнителен директор на неправителствената организация Make-a-Wish, която изпълнява желания на деца с тежки диагнози, решава, че трябва да последва този пример и подчинените да имат по-весело звучащи позиции.

За себе си той избира да се нарича "приказен кръстник, изпълняващ желанията", а за главния оперативен директор - "министър на доларите и емоциите".

Оказва се, че това им помага година по-късно да изпитват далеч по-малко емоционална умора, да се справят по-лесно с предизвикателствата в професията и им да се утвърдят в работата си.

Новите им позиции карат служителите да гледат на колегите си като на човешки същества, а не просто като на шефове или подчинени.

Същият тест е направен и в болница, в която персоналът трябва сам да даде наименования на длъжностите си. Специалистът по инфекциозни вътрешни болести става "унищожител на зарази", а техникът на рентгеновия апарат става "търсач на кости".

След пет седмици персоналът потвърждава, че умората е намаляла и симптомите на така нареченото "прегаряне" намаляват с 11%, освен това членове на екипа са се отказали от идеята да напускат.

От друга страна е важно хората да възприемат не само името на длъжността си, но и какви изисквания стоят зад него. С други думи - звучащите фантастично позиции, на които хората не гледат като на нищо повече от сбор от думи, няма да окажат ефект.

Доказано е обаче, че хората, които заемат длъжности с позитивно звучене, се възстановяват по-бързо от разочарованията на работното си място. Това е мотивация не само за тези, които се интересуват от статута си на хартия, а и за хората, които искат да се чувстват нещо повече от "зъбчато колело в системата".

 

Най-четените