Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Уволниха ме от работа и искам целият свят да го знае

Достатъчно е да напишете съобщение до 15 от най-близките ви приятели, с което да обясните какво се е случило. Това не означава да занимавате целия свят със себе си. Важното е да споделите проблема с онези хора, които могат да ви помогнат. Снимка: Getty Images
Достатъчно е да напишете съобщение до 15 от най-близките ви приятели, с което да обясните какво се е случило. Това не означава да занимавате целия свят със себе си. Важното е да споделите проблема с онези хора, които могат да ви помогнат.

Когато Сри Сринивасан разбира, че е съкратен от работа като директор по дигиталната комуникация на Музея "Метрополитън" в Ню Йорк, той решава да направи нещо, за което повечето хора дори не биха си помислили.

Съобщава новината за уволението си в подробен постинг във Facebook, така че тя достига до хилядите му приятели в социалната мрежа.

Сринивасан обявява на всеослушание каква е причината да загуби работата си ("финансово преструктуриране"), кани хората да му правят компания за по едно кафе или разходка в Сентрал Парк (все пак има достатъчно свободно време) и дори моли приятелите си да се включат с идеи за бъдещето му, като попълнят анкета в Google Forms.

Необичайната публичност дава резултат. Над 1200 души "харесват" публикацията на Сринивасан, а 1300 попълват анкетата му. Някои от тях дори му предлагат работа.

Два месеца по-късно той вече е назначен за дигитален директор на общината в Ню Йорк. Офертата за позицията идва от човек в администрацията, който е прочел статуса за уволнението на Сринивасан.

Добре дошли в 2016 г. - това е само един от новите подходи към търсенето на работа. Разбира се, не е за подценяване фактът, че Сринивасан вече има разработена мрежа от хиляди последователи и се смята за "гуру" в социалните мрежи.

Но какво ще се случи, ако ние бяхме на негово място? Дали ще успеем да се върнем в играта, ако споделим за уволнението си пред аудитория от 500, а не 5000 "приятели"?

Отговорът на Сринивасан е "Да". Но трябва да го направите по начин, който съответства на вашия характер.

"Не е нужно да го правите чрез публичен постинг във Facebook. Достатъчно е да напишете съобщение до 15 от най-близките ви приятели, с което да обясните какво се е случило. Това не означава да занимавате целия свят със себе си. Важното е да споделите проблема с онези хора, които могат да ви помогнат", казва той.

Нещо повече - добре би било да опишете подробно уменията и интересите си, защото дори най-добрият ви приятел не е напълно наясно каква работа би била най-подходяща за вас.

Не чакайте да стане твърде късно. Обадете се или пишете на хората, които могат да ви помогнат, преди да изпаднете в крайна нужда.

"Добре би било да изградите своята мрежа от контакти предварително. Грижете се за отношенията си с хората тогава, когато нямате нужда от тяхната помощ", препоръчва той.

Понякога е достатъчно да напомните за себе си с един sms или с кратко обаждане, понякога добро впечатление прави един позитивен коментар или like във Facebook.

"Няма нужда да полагате особено големи усилия, а в същото време показвате добра воля", коментира Сринивасан.

Малките жестове на внимание биха ви помогнали много, ако след месец или година наистина се наложи да потърсите помощ от приятелите си. Хората ще оценят факта, че не сте се сетили за тях само защото сте закъсали.

Социалните мрежи дават възможност за достъп до много по-голям кръг хора, така че шансът да намерите предложения за нова работа се увеличава, посочва Клаудия Джончик, преподавател в ESCP Europe, Лондон. Хората често се заблуждават, че офертите и препоръките за работа могат да дойдат само от близките им познати.

"Тъкмо обратното, тези хора разполагат със същото ниво и тип информация, с което разполагате и вие", казва тя и препоръчва да не се притеснявате да потърсите съдействие в по-широк обхват.

Когато решите дали да публикувате конкретно съобщение, е много важно да си припомните, че "в дигиталната ера всяко наше действие оставя постоянна следа", както казва Адам Лойд, директор на компанията за мениджърски хедхънтинг Webber Kerr Associates от Флорида.

Затова, придържайте се към професионалния тон в постингите си в социалните мрежи.

"Ако посланието ви не е балансирано, по-добре не го публикувайте. Винаги си задавайте въпроса "Какво ще спечеля и какво ще загубя, ако го направя", съветва Лойд.

Може и да почувствате моментен прилив на самодоволство от публикуването на отмъстителен пост срещу бившия си работодател, но подобен ход не е за препоръчване - дори чрез него да предупреждавате бъдещите "жертви" на някой некоректен началник.

Със сигурност ще ви обърнат внимание в социалните мрежи, но "потенциалните ви бъдещи работодатели вероятно ще попаднат на това съобщение и ще решат, че поемат твърде голям риск с вас, защото сте способни да ги компрометирате публично", предупреждава Лойд.

Във всички случаи - бройте до 10, преди да натиснете "публикувай".

"Препоръчвам ви да се пазите от непремерени емоционални реакции. Никога не се заяждайте на лична основа, не злоупотребявайте с информацията, оставете фактите да говорят сами за себе си. Бъдете позитивни", казва той.

Освен това е важно да подберете правилната платформа за публикацията си. LinkedIn не е най-подходящото място за съобщение, предназначено за мрежа като Facebook.

Всичко зависи от обществената среда, коментира Джончик.

"Да се окажеш "ненужен" на работното си място е нещо като тема табу за държави като Франция или Германия. Това не е така в страни, в които пазарът на труда е по-отворен", посочва тя.

"Ако социалните мрежи и дигиталните комуникации са елемент от предпочитаната от вас професия, активността във Facebook, Twitter или LinkedIn е един прекрасен начин да покажете уменията си. Но ако работата ви е свързана с конфиденциална или чувствителна информация, едва ли този подход би ви помогнал", казва Лиза Рангъл, управляващ директор на ChameleonResumes.com.

Без значение каква работа търсите - старайте се да не пишете неуважителни коментари по адрес на предишния си работодател.

"Нищо няма да спечелите от този метод. По-добре обяснете, че сте натрупали достатъчно опит след раздялата с последния си шеф, вместо да го обвинявате", препоръчва Рангъл.

Най-вече - вземете пример от Сринивасан, както препоръчва Адам Лойд:

"Във време, в което автентичността и скромността са толкова рядко срещани, той показа, че е човек като всички останали, попаднал в неприятна ситуация. Без да прекалява, без да крие истината".

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените