Във влак в Индия се е настанил мъж на между 45 и 50 години. Пътува гратис - нещо не чак толкова невиждано за Индийските железници.
Когато идва контролата и му иска билета, той започва да крещи и да се кара. Обяснява, че живее близо до гарата и му се полага да пътува без билет. След дълга разправия, контрольорът се отказва и се насочва към следващия пътник.
Той е момче на около 18 г. и също няма билет. Младежът посочва към първия мъж и казва: "Той ми е чичо". Контролата просто продължава към следващия, без дискусии.
"Чичото" е също толкова изумен, колкото и останалите.
Ако не сте чели "Шантарам" или не сте попадали на разкази за невъобразимата жп услуга в Индия, тази история от Quora отпреди няколко години е забавната и "мека" версия на това какво представляват влаковете в Индия.
Или поне някои. Все пак говорим за (вече) най-населената страна на планетата и една от най-големите жп мрежи на света. Която се използва активно, тъй като е най-евтиният транспорт.
Релсовата мрежа е от над 67 000 км, ежедневно в страната се движат 12 800 влака, които средно превозват 24 млн. души.
Самите железници са един от най-големите работодатели в света - за тях работят около 1,3 млн. души.
Не всички влакове изглеждат като от популярните кадри, на които от вагоните почти падат хора, накачулени по стъпала, врати и за каквото могат да се хванат.
Но и това се случва.
Много от влаковете в Индия са претъпкани, хаотични, понякога пълни с гратисчии или поне хора без резервирано място, настанили се на точно такова.
Тъй като говорим за огромни мащаби, влак, с който се пътува 5 часа, може да е всъщност превозното средство, с което доста пътници отиват на работа и обратно. И се настаняват където успеят да намерят - в тоалетната, коридора, по седалки и дори багажни отделения.
Толкова плътно, че който успее да се хване за нещо, е късметлия. В по-натоварените периоди от годината с празници и повече пътувания за такъв се има всеки, който е успял да се натъпче във влака.
И това, че има билет или резервирано място далеч невинаги не му гарантира каквото и да било.
За западняците такива жп услуги са поредният културен шок в Индия, форумите са пълни със съвети как човек да се подготви за подобно пътуване. За спалните вагони например препоръките са да си носиш собствени чаршафи, а ако си маниак на тема чистота - изобщо да не се качваш на влак.
"Подгответе се психически да се сблъскате с тоалетните", гласи следващият съвет.
По-претенциозните откъм храна е добре да си носят и такава собствена, и то повече - вероятността влакът да закъснее, и то с часове, е съществена. Верига и ключалка също са препоръчителни, за да може човек да си подсигури багажа и да спи спокойно.
И най-вече - да се купи билет за колкото може по-висока класа вагон. Обратното е гаранция за тълпи, неудобни седалки и безкрайна процесия от просяци на всяка гара.
Самите индийци обаче също далеч не се са доволни от начина, по който се налага да пътуват.
"Когато беше пътнически, този влак пристигаше в Мумбай в 10 сутринта. После стана бърз, а след това и експрес, но още пристига в 10 сутринта", обяснява преди няколко години пред "Би Би Си" Джаянти Ганди, който пътува от град Сурат в щата Гуджарат до Мумбай три пъти седмично.
"На гарите няма ескалатори и не подобряват условията във влаковете, но на някой му хрумна гениалната идея да пуснат влакове-стрела за милиарди рупии по същия маршрут, по който вече има много влакове", споделя пък друг пътник.
Този влак, както и доста от останалите в Индия, има и вагон само за жени, където те да пътуват, без да бъдат тормозени и да привличат излишно влияние.
"В тези отделения има едва 60-70 места, но трябва да се наблъскаме по 150 жени", пояснява една от пасажерките.
Положението и днес е същото. Социалните медии в Индия са пълни с постове от недоволни пътници, които показват претъпкани вагони и призовават железопътната компания и държавата да вземат мерки.
This is not a General Coach
— Kapil (@kapsology) April 19, 2024
This is not a Sleeper Coach
This is not a 3AC Coach
This is a 2nd AC Coach!!
The crowd has reached one of the most premium coaches of Indian Trains. Only First AC is left to be destroyed by @AshwiniVaishnaw pic.twitter.com/qyByUevhUd
При това потребителите недоволстват от проблеми и претъпкани вагони от по-висока класа. "Тълпата стигна един от вагоните от най-висок клас на Индийските железници", недоволства пътник от т.нар. Втори AC вагон.
Друг му приглася, че това не се случва за пръв път. "Цялото ми семейство стоя на крак 6 часа от Мумбай до Вадодара, въпреки че имахме потвърдени места. Всичките ни оплаквания не бяха чути. Правителството е безчувствено", недоволства човекът.
"Ако Втори AC е в такова ужасно състояние, мога само да си представя положението във Трети AC и спалните вагони", пише трети.
Огромната част от пътническия трафик в Индийските железници - над 90%, е с т.нар. незапазена класа, която е най-евтината.
Делът на спалните и AC вагоните е нищожен.
Видовете услуга във влаковете на Индийските железници се делят на няколко категории. Има няколко луксозни вида купета и вагони за действително самостоятелно и комфортно пътуване. Следват втора и трета AC класа, като AC указва наличието на климатик, с което вървят и малко по-добрите условия. Те може да са с кушетки за спане или със седалки.
Следващата категория - т.нар. Спални вагони, са вече без климатик и с отварящи се прозорци, което е задължително за оцеляване в климата на Индия. Отвореният прозорец обаче често върви с прах, жега или дъжд. През деня там е горещо, а през нощта - твърде студено.
Липсват стюарди и безопасността става приоритет номер едно, а продавачи на какво ли не постоянно предлагат стоката си.
Обичайно капацитетът им е 72 места, но вътре има двойно повече хора, които постоянно си говорят и шумът е невъобразим.
Следват най-евтините Втора класа и вагони без резервирани места, които за хора от Европа вероятно изглеждат като ада на Земята. Някои дори нямат прозорци, а решетки, за да не падат хората от влака или да не се качват на него.
Във вагоните с места без резервации настава блъсканица и бой за седалки, а загубилите седят по пода или където намерят.
Те винаги са претъпкани, шумни до полуда и доста миризливи.
Затова и оплаквания в социалните мрежи за претъпкани вагони с климатик от по-горните класи се приемат за нещо нередно дори в Индия. Доста постове от тази година показват тенденция хора без билети да се окупират вагони с резервирани места, а по влаковете да настават хаос и батални сцени.
This is AC-3 at 15658 BRAHMAPUTRA EXP at Patna Junction. My family and I had to fight to get into the train & then to get our confirmed seat. AC-3 has been taken over by general passengers. No one cares for any rule @RailMinIndia @AshwiniVaishnaw @narendramodi @NWRailways pic.twitter.com/sVmp2bWNFV
— Vijay Kumar (@_VIJAY_KUMAR) May 24, 2024
В един подобен пост потърпевшият - Виджей Кумар - се оплаква през май, че едва е успял да се качи на влака със семейството си във вагон с климатик, за който има резервирани места и се пуска лимитиран брой пътници.
"Никой не е го грижа за правилата", коментира човекът и допълва, че заради нахлулите пътници без запазени места и дори без билети двама души от семейството му не е имало къде да седнат.
"Нямаше място да дишам дори. Толкова плътно бяхме наблъскани, че се сгуших върху багажното отделение", обяснява пред South China Morning Post продавач на зеленчуци, който е пътувал през април - изключително натоварен период заради сватбите и изборите в Индия тази година.
Железниците отбелязаха рекорден брой пътници тогава - 411 млн. души за първите 3 седмици на април, и скандалите за претоварените и претъпкани влакове бяха повсеместни.
Претъпканите влакове дори бяха използвани за агитация от опозицията. "Пътуването с влак стана наказание при управлението на Нарендра Моди! Пътниците от всички категории са тормозени от правителството му, което промотира само луксозни влакове и намалява общите вагони на влаковете за обикновените хора", обяви лидерът на опозицията Раул Ганди.
Но и това не помогна. Влаковете си останаха претъпкани, а Моди спечели трети мандат като премиер на Индия.