Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Анна Габровска, Филип Морис България: Празнуваме успехите си и не спираме да търсим баланс

Ръководителят на отдел "Култура и човешки капитал" разказва за мотивиращата работна среда във Филип Морис България, за грижата към служителите и тяхната ангажираност към ценностите и визията на компанията, за отличието "Top Employer" за водещ работодател и бъдещия начин на работа. Снимка: Мира Дерменджиева / Webcafe
Ръководителят на отдел "Култура и човешки капитал" разказва за мотивиращата работна среда във Филип Морис България, за грижата към служителите и тяхната ангажираност към ценностите и визията на компанията, за отличието "Top Employer" за водещ работодател и бъдещия начин на работа.

Този текст е част от поредицата "За бизнеса в женски род", в която ви запознаваме с вдъхновяващи жени на ръководни позиции във Филип Морис България.

Анна Габровска е от жените, които не спират да са в движение, дори и в настоящата леко особена ситуация.

Още с първите думи, които си разменяме, казва, че за нея движението не е само физическа величина, а е и умелото лавиране между всички задачи, които има да свърши за деня. Е, да, признава, че обстановката малко ѝ пречи, но Анна е от породата мениджъри, които няма да се оставят на обстоятелствата да спънат дейността им.

Тя е ръководител "Култура и човешки капитал" във "Филип Морис България" и първото, което уточнява е, че неслучайно нейният отдел се нарича по точно този начин.

Да, не е "Човешки ресурси" или само "Човешки капитал", защото грижата, както обяснява Габровска, се концентрира върху отделния служител в организацията и неговите нужди, а коронавирусът само засилва тази тенденция в рамките на компанията.

"Фокусът ни не се е променил от началото на пандемията, просто се смени гледната точка", допълва Анна. Тя подчертава, че сигурността и безопасността на служителите, потребителите и партньорите, които винаги са били изключително важни за "Филип Морис България", сега са още по-голям приоритет за компанията.

В нормални времена въпроси като здраве и безопасност се контролират на ниво превенция, казва Габровска. "Сега обаче рискът е реален и вече всеки го е усетил по някакъв начин", продължава тя с разясненията как се изменя подходът на отдела в контекста на коронавируса.

Друг важен аспект в дейността на организацията в условията на пандемия е благосъстоянието на служителите или т.нар. "well-being". Анна предпочита да не превежда фразата от английски на български, защото така думите обхващат пълния набор от мерки, които компанията е предприела в здравната криза и в подкрепата към всеки един от служителите си във времена на предизвикателства и затруднения пред бизнеса.

"Правим всичко възможно, така че нашите служители да се чувстват обгрижени и да се чувстват пълноценна част от нашата организация", уточнява Габровска.

Сред мерките, които се предприемат в областта на грижата за служителите, е и допълнителна финансова подкрепа за осигуряването на условия за комфортна и ефективна работна среда от разстояние. Част от инициативите за служителите, които отделът ръководи, е свързан с някои от най-хубавите български празници като първи и трети март, както и 24 май.

"Това са прекрасни български празници и тъй като тази година за съжаление не можем да ги отбележим заедно физически, ние измислихме други начини, с които да приобщим всички колеги", казва с усмивка Анна.

Така за националния празник на 3 март служителите на "Филип Морис България" получават календар, в който са посочени някои от най-важните исторически дати за България. Мартеничките вече са превърнати в красив обичай. А миналата година за Деня на българската просвета и култура отново има персонален подарък за всеки - порцеланова чаша с неговата буква на глаголица.

Снимка: Мира Дерменджиева / Webcafe

"Другото, за което много се стараем, е да отделяме време и усилия за общи срещи за социализация с всички служители, макар и виртуално в сегашната обстановка", посочва Анна и е уверена, че и тази година ще работи упорито именно в тази насока.

За нея ключово е да се вслушва в околните и да преценява какво точно би ги накарало да се чувстват още по-съпричастни към мисията и организацията. Тазгодишната стратегическа среща на Филип Морис България се организира по креативен начин в телевизионен - видео формат с вдъхновяващи говорители и външни експерти и интересна игра със служителите, като интересният формат се очаква да се превърне в традиция.

Габровска посочва, че за нея е изключително важно да държи будно съзнанието на колегите си и да им припомня, че всички заедно работят за изпълнението на общата цел.

"Празнуваме успехите си, но и не пропускаме да споделяме важната информация", заявява Анна.

Като международна компания Филип Морис Интернешънъл разполага с информация за развитието на пандемията от другите си пазари, още преди в България да бъдат наложени първите строги ограничителни мерки. Затова офисът на компанията у нас налага мерки за ограничение на разпространението на вируса още преди обявяването на локдаун в България. Допълнително компанията кани редица специалисти от различни области, които да предоставят полезна и актуална информация на служителите, свързана с пандемията и въздействието и върху икономиката и живота ни. Сред лекторите са икономически и здравни експерти, психолози, специалисти по здравословно хранене и други.

Те дават съвети за това как да се справим в тази необичайна ситуация, с какво да се храним, как да съхраним физическото и психическото си здравето, докато работим от вкъщи.

"Искахме да подкрепим хората в тази много нова за тях обстановка", разяснява Габровска. Тя се обръща към онези елементи, които могат да създадат напрежение и несигурност у всеки един, и ги "атакува" с предоставяне на информация, която да достигне до абсолютно всеки човек в организацията.

Според Анна именно липсата на достатъчно информация и неизвестността водят до несигурност и спъват развитието. И обратното, вярва тя, когато разполагаш с достатъчно информация и ескпертиза, когато си наясно с визията на организацията, към която принадлежиш, с целите и приоритетите и как можеш да допринесеш с действията си, се чувстваш стабилен и спокоен - както на работното си място, така и извън него.

Снимка: Мира Дерменджиева / Webcafe

Габровска е от онези мъдри мениджъри, които откриват дори и някои предимства в новата ситуация.

По нейно мнение плюсовете от новия начин на работа или т.нар. "smart working" с възможност за работата от разстояние в тази ситуация могат да са "много прости, но и много човешки" - не се губи време в придвижване до офиса, а и човек е в познатата и любима среда на дома си и има повече възможност да обърне внимание на близките си.

Филип Морис България споделя и ценни насоки как се работи ефективно в дигитална среда, посочва Анна. Съветите към колегите са по възможност виртуалните срещи да продължават до 50 минути, за да може след това всеки участник в тях да има време да се изправи, да се поразтъпче, да направи кратка пауза, за да се завърне после с избистрен ум в следващата среща или да продължи работните си задължения.

"Препоръчваме ако човек има дълги срещи, да прави задължително малки почивки", уточнява Габровска. Задължителна обедна почивка също е сред препоръките. Според Анна ако служителят иска да е ефективен, той трябва да умее да организира добре времето си. Затова и тя вижда бъдещето на бизнеса напълно преобразено.

"Предишният начин на работа може да е безвъзвратно загубен, бъдещето все още е неясно, а настоящето е "новото нормално" - начинът, по който работим в момента", смята Анна.

За нея дигитализацията, в която все повече навлизаме, има изключително много неоспорими плюсове - тя дава по-висока ефективност на бизнес операциите, с по-бърза скорост на действие и светкавично протичане на информацията от точка А до точка Б. Габровска предвижда, че бизнес пътуванията в бъдеще ще намалеят, защото вече открихме, че можем без проблеми да провеждаме срещите си виртуално.

Сред положителните аспекти на новият начин на работа тя посочва и възможността за откриването на по-добър баланс между професионалния и личния живот.

"Ако мислим за работата не като за работа, а като за кауза, то тя се превръща в удоволствие. А когато работата е удоволствие, намирането на баланс е далеч по-леснo", продължава Анна по темата за бъдещето на бизнеса.

В този ред на мисли тя си представя новото поколение служители като далеч по-гъвкави, любознателни, жадни за знания и готови да действат бързо и да се адаптират към промените. Габровска е категорична - няма как да забавим хода на развитие, не можем да кажем на "бъдещето на бизнеса" да не идва. Новите подходи в комуникацията, смята тя, също ще са съществена част от тази промяна, в която навлизаме.

Гардероб: Collective Снимка: Мира Дерменджиева / Webcafe
Гардероб: Collective

Анна не е съгласна със сентенцията, че "дума дупка не прави" - прави и още как. Според нея начинът, по който ще комуникираме по между си в работната среда, ще става все по-важен в бъдеще.

Нейната лична "тайна" за щастливи и мотивирани служители също се основава на добрата, навременна, ефективна и засилена комуникация.

Филип Морис Интернешънъл получава за 5-та поредна година международния сертификат за водещ работодател "Global Top Employer" за офисите си по целия свят, както и регионалното отличие за водещ работодател в Европа, Близкия Изток, Африка и Азия-Пасифик. Отделно Филип Морис България е сред 44-те офиса на компанията по света, които получават признанието за най-добър работодател в страната си "Top Employer". За 5-та поредна година компанията е сред 7-те работодатели в България, получили авторитетната награда за добри практики в управлението на човешките ресурси.

Процесът по сертификация от международната организация "Top Employer Institute" е много сериозен и разглежда редица практики в областта на човешките ресурси в шест основни направления, посочва Анна, която не крие, че е горда от отличието. Одитираните направления от организацията са в областта на ръководството и лидерството, насочването и промяната, привличането и приобщаването на таланти, кариерното развитие и развиването на умения у служителите, ангажирането им и споделянето на ценностите на компанията. "Това е убедително признание за постоянните ни усилия в изграждането на мотивираща работната среда с основен приоритет - грижа за нашите служители", казва ръководителят на отдела "Култура и човешки капитал".

"Стараем се да бъдем близо до колегите си, така както сме до клиентите си, да ги изслушваме, да разбираме техните нужди и да осигуряваме необходимата грижа." допълва тя. Освен това, тя вярва, че разковничето е в предоставянето на гъвкавост на работното време, така че служителите да могат да намират баланс между личния и професионалния живот - това прави работодателят обичан и предпочитан.

Самата Габровска е убедена, че именно по този начин успява да поддържа добро равновесие между динамичния професионален живот и личния.

"Разделяме слона на хапки и всяка я подреждаме по важност", казва шеговито тя, за да обясни как бяга далеч от хаоса и как набляга на баланса.

Анна намира своите малки ежедневни бягства и в своите хобита. Признава, че обича да готви, а четенето за нея е страст. С усмивка посочва, че няма нищо по-хубаво от това да знаеш, че вече си започнал интересна книга, към която тръпнеш да се завърнеш час по-скоро. С това може да си съперничи само горещият чай край ски пистата, допълва Габровска.

И вече няма търпение да може отново да разпуска с любимите си хора, с хубава храна и чаша вино и много, ама много неподправен смях.

---

Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България.

Снимки: Мира Дерменджиева

Грим: Росина Георгиева

Гардероб (снимка 4): Collective

 

Най-четените