Дори само името на Илон Мъск е достатъчно, за да предизвика ожесточени спорове.
Някои го имат за гениален предприемач, който прави яки електромобили и праща хора в Космоса с лекота, други припомнят, че откакто той пое Twitter, социалната платформа има куп проблеми, а автомобилите Tesla дават понякога изумителни дефекти.
Факт е обаче, че един от най-богатите хора на този свят се е провалял често и зрелищно.
Мъск не обича за говори за тези мрачни моменти от биографията си, освен ако не е, за да се изтъкне като мъченик (спомнете си признанията му, че по времето на PayPal е спал на дивана и е ядял предимно джънк). Но пък, както се казва, архивите говорят.
Те ни припомнят за шумни издънки като тези:
Мъск е уволнен от собствената си компания - PayPal
Всъщност PayPal - платформата за онлайн разплащания - невинаги се е казвала така.
В началото, през 1999 г., сайтът е с домейн X.com и около него витаят куп съмнения. По онова време мнозина смятат, че онлайн плащанията и виртуалните парични преводи нямат никакво бъдеще и потребителите ще продължават да предпочитат добрите стари пари в брой.
Мъск обаче не мисли така и сключва сделка с друга компания - Confinity на бизнес магната Питър Тийл. Така се ражда PayPal, от която Илон е уволнен още на следващата година.
Причината са десетки оплаквания от служители, които смятат, че Мъск не върши добра работа като изпълнителен директор и заплашват, че ако той не бъде отстранен, ще последват масови напускания на цели екипи на компанията.
Бордът на директорите решава да се вслуша в работниците си, Мъск е уволнен и е заменен с Тийл.
Любопитното е, че настоящият собственик на Tesla и SpaceX през 2017 г. откупува обратно домейна X.com, като посочва, че го прави заради сантиментални чувства. И до момента домейнът не функционира.
През 2008 г. под ръководството на бизнесмена Tesla и SpaceX почти фалират
Да правиш електромобили, особено с възможностите на моделите на Tesla, никак не е евтино. А още по-скъпо е да се опитваш да прави космически кораби, които да превозват както астронавти, така и туристи.
Когато финансовата криза се развихря през 2008 г., компаниите на Мъск, съвсем логично, са силно засегнати, защото се оказва, че предприемачът е харчил прекалено рисково средствата си.
В случая с Tesla неразумно много инвестиции отиват в производството на спортния електромобил Tesla Roadster и в пристъп на откровение Мъск признава, че цялото начинание около електрическите автомобили е било на ръба на фалита.
Сходни са проблемите в SpaceX, където се похабяват средства, за да се отстраняват фабрични дефекти и производствени пропуски. За този период предприемачът казва, че е "най-лошата технологична производствена криза, която някога е виждал".
270 - поне толкова електромобила Tesla са катастрофирали за 2022 г.
В този случай самонадеяността на Мъск и самочувствието му буквално могат да костват човешки животи.
Той не спира да се хвали, че Tesla стават все по-автономни за движение, само че данните сочат, че за 2022 г. поне 270 електромобила са катастрофирали заради автопилота си. Казваме "поне", защото това са само данните от САЩ.
Водачите съобщават за разнообразни инциденти - колата бърка Луната със светофар, по незнайна причина блъска линейки и пожарни коли, не разпознава маркировката, спира и тръгва "на своя глава".
Въпреки това най-новите модели и варианти на Tesla продължават да се продават с режим на каране, наречен "Напълно автономно шофиране". За The Verge бивши служители на компанията споделят, че Мъск обича да преувеличава доколко са автономни електромобилите му.
"Твърденията на Илон не съответстват на инженерната реалност [на Tesla]", признава източникът.
Имената на две от децата му влизат в американския Музей на провалите
Мъск официално има 10 деца, като първите имат късмета да носят по-стандартни имена като Вивиан, Деймън и Грифин.
Децата му от певицата Граймс обаче първоначално се казват X Æ A-12 и Exa Dark Sideræl. Законите на щата Калифорния принудиха двойката да преименува първото дете и в момента бизнесменът и Граймс го наричат X (Екс). Второто дете те преименуват сами на Y (Уай). Певицата уточнява пред медиите, че дъщеря ѝ Y е кръстена именно на въпроса "Защо?" на английски.
Странните хрумвания за тези имена на деца, които нямат никаква вина в кое семейство са се родили, карат Музея на провалите да ги включи в списъка си със зрелищни издънки.
Twitter - най-големият провал на Мъск?
Флиртът на Мъск със социалната платформа в средата на 2022 г.
Той е категоричен, че под негово управление Twitter ще се превърне в оазис на свободата на словото, ще разчисти ботовете и ще спомогне в сайта да има само верифицирани профили. Оттам нататък обаче се започва стратегия "едно напред, две назад".
Докато убеждава всички, че иска да купи Twitter, в немалка част от времето Мъск се опитва да се измъкне от сделката и да я провали.
В крайна сметка бизнесменът закупува социалната мрежа, но проблемите далеч не приключват. Той въвежда заплащане за синия тик, който удостоверява автентичността на акаунтите - решение, което никак не се приема добре.
Освен това някои се оплакват, че Мъск налага собствен тип цензура и определени постове изчезват мистериозно и без никакво обяснение. Правилата за реклама в Twitter също са доста спорни.
Дали обаче това е най-големият провал на предприемача - предстои да видим.