Ryanair са сред най-бюджетните авиолинии с редица оплаквания за тесните им седалки и лошото обслужване на борда.
На другия полюс са компании като Qatar Airways с петстепенно меню, топли кърпи за лице и кресла, вместо стандартни седалки. И въпреки това всички авиокомпании - от най-евтината до най-скъпата имат една допирна точка - самолетите и по-точно външният им вид.
Дизайнът на самолетите в гражданската авиация не е променян драстично от поне 60 години, като повечето специалисти са категорични и че няма нужда от изменения - модерните самолети са надеждни и по-безопасни от всякога.
Една калифорнийска фирма обаче е категорична, че е време за резки промени.
Те са JetZero - стартъп от Златния запад - които вече показаха своята концепция за свръхмодерен и наистина различен самолет. Те определят дизайна си като "летящо крило" или "летящ бумеранг" и не крият, че външният вид е вдъхновен от бомбардировачите и по-точно от американския B-2.
Интерес към проекта никак не липсва - Министерството на отбраната на САЩ ще отпусне 230 млн. долара, за да помогне на JetZero до 2030 г. да изработи първия си напълно функциониращ прототип.
Концепцията за самолет, който има по-широко тяло, плавно преливащо в крила, е коренно различна от тази за настоящите машини, които имат издължен фюзелаж и тесни крила. Иновативният дизайн обаче има за цел да намали общото тегло на машината, която става и по-аеродинамична заради скосената опашка.
Разположението на двигателите пък не е отстрани, а отгоре в задната част, което на теория би редуцирало сериозно шума на борда.
Със засилена аеродинамичност и редуцирано тегло е необходима и по-малко мощност за задвижване и достигане на висока скорост във въздуха.
Въпреки това творението на JetZero засега не се мисли като електрически самолет, а като машина, която ще изразходва невиждано малко гориво. Затова към момента инженерите на компанията правят разработките си на база на наличните конвенционални двигатели, които използва например Airbus.
Калифорнийската компания не е първата, която се заиграва с концепцията за самолет, в който основата прелива в крила.
Не е трудно да си припомним, че прословутите бомбардировачи B-2 Stealth имат доста сходна форма и се ползват от години в американските военновъздушни сили. Те имат и около 120 тестови полета, за да се провери дали са способни да изпълняват граждански авиационни полети.
Заключението е, че няма проблем машините да оперират с наличната летищна инфраструктура в Америка и че вътре действително е по-тихо.
JetZero може да направи още крачка напред и действително да произвежда Stealth-подобни самолети, които да возят пътници.
Колкото до интериора, компанията предвижда модерно оборудване, което да предоставя функционалност и комфорт на до 200 пасажери. Чертежи и растери показват четири колони със седалки, между които има доста широки пътеки. Широкото "тяло" на подобна машина би позволило повече пространство за пасажерите и екипажа.
На тавана има монтирано меко амбиентно осветление. За радост на пътниците в проекта на JetZero няма множество малки илюминатори, а тесни, но дълги панорамни прозорци по продължение на целия фюзелаж.
В първа класа няма да има седалки, а специално отделени с паравани кресла, всяко от които прилича на мини лаундж зона.
Сигурно някои се чудят защо финансирането на футуристичния самолет идва не от къде да е, а от Министерството на отбраната на САЩ. Причината е, че калифорнийците искат да разработят три типа самолети - пътнически, товарен и такъв, който пренася гориво и може да зарежда други машини във въздуха.
Министерството има засилен интерес именно към последните два варианта, но търпеливо ще изчака първо да види пътническия модел.
Първият изпитателен полет е насрочен за 2027 г., като тогава ще излети кух макет, който да тества аеродинамиката и поведението на самолета във въздуха. Ако всичко е наред, същият този прототип ще бъде обзаведен, за да бъде тестван с пълно оборудване през 2030 г.
Повечето авиационни специалисти следят с интерес дейността на JetZero, но част от тях са скептични.
За "Си Ен Ен" Ричард Абулафия, инженер и експерт по аеродинамика, посочва, че колкото по-широк е фюзелажът на даден самолет, толкова повече налягане ще търпи той, докато е в полет. Това налягане със сигурност няма да е приятно на пътниците, особено при по-дълги полети.
"Все пак идеята за такъв самолет е много привлекателна", не крие любопитството си Абулафия.