Индустрията, икономиката и транспортът в световен план още дълго време ще зависят от изкопаемите горива. Това е факт, който няма да се промени, докато човечеството не открие ефективен и безболезнен начин за преход към екологично чиста енергия.
Усилия в тази посока не се пестят, но междувременно е от особено значение да се търсят пътища за ограничаване на замърсяването и намаляване на вредните емисии от въглероден диоксид, които причиняват най-много щети на околната среда.
Много учени работят усилено и в тази посока, а някои от тях си представят бъдеще, където гигантска мрежа от специални съоръжения в цял свят ще улавя въглероден диоксид от въздуха и ще го отвежда на безопасно място под земята.
Технологията вече набира скорост, като съвсем наскоро в Исландия бе открито най-голямото подобно съоръжение в света. То се намира на около 30 км от столицата Рейкявик и е съвместен проект на швейцарския стартъп Climeworks AG и местната компания Carbfix.
Инсталацията е наречена Orca по исландската дума, която значи "енергия", и има капацитет да улавя 4000 тона парникови емисии годишно.
За разлика от други технологии, които реално действат като филтри към топлоелектрически централи и не позволяват на въглеродния диоксид да достигне атмосферата, моделът на съоръжения като Orca се бори с вече замърсения въздух.
Идеята на Climeworks AG е да се използват така наречените "контейнери за събиране на въздух". Те събират въздух посредством огромни вентилатори и го въвеждат в контакт с химикали, които отстраняват въглеродния диоксид и същевременно освобождават азот, кислород и други газове обратно в атмосферата. Всичко това се случва при температура от около 100 градуса по Целзий.
Тук вече се включват и исландските партньори от Carbfix. Тяхната система смесва въглеродния диоксид с вода и го инжектира в базалтови скали дълбоко под земята.
На теория достатъчен брой подобни съоръжения биха били много полезни в борбата със замърсяването на въздуха, но самата технология все още няма възможност да изпълнява особено голям обем работа. Тези 4000 тона емисии годишно могат да компенсират замърсяването от едва 800 автомобила - доста далеч от поставената цел до 2025 г. да се улавя 1% от годишните глобални емисии на въглероден диоксид, които са повече от 300 милиона тона.
Според Междуправителствения панел за климатичните промени към ООН светът трябва до края на столетието да премахне между 100 милиарда и 1 трилион тона, за да може да се избегнат най-лошите сценарии на глобалното затопляне.
Затова и от Climeworks са си поставили амбициозната цел за достигане на общо 500 000 тона уловени въглеродни емисии до края на десетилетието.
"Това е голяма крачка напред в усилията за прочистване на въздуха от въглероден диоксид. Orca все още е малък проект в сравнение с мащаба на предизвикателството, но без съмнение е стъпка в правилната посока", смята Дейвид Мороу от Американския университет във Вашингтон
Друг проблем пред Climeworks е цената на технологията.
Изграждането на Orca струва около 15 милиона долара, включително строителството, разработката на съоръженията и съхранението. Цялото начинание е подкрепено от група частни инвеститори, както и от швейцарската банка Zuercher Kantonalbank, а голяма част от приходите идват от корпоративни клиенти, включително от гиганти като Microsoft, Shopify и Swiss Re.
Разбира се, малки бизнеси или отделни хора също могат да се включат в начинанието и практически всеки би могъл да си направи месечен абонамент, който може да достигне до 55 долара.
Целият бизнес модел на компании като Climeworks е доста прост, като те разчитат на инвеститори, които финансират начинанието като си закупуват въглеродни компенсации - тоест плащат си за определена услуга, която в случая е пречистване на въздух.
Тази услуга обаче може да достигне до 1200 долара за тон въглероден диоксид, а за покупки на едро е около 600 долара. Целта обаче е до 2030 г. тя да спадне до 200-300 долара и до 100 долара за тон в следващите години. Дори това обаче не изглежда особено евтино на фона на стотиците милиони тонове, отделяни годишно в световен мащаб.
Orca обаче едва ли ще остане дълго време като най-голямото съоръжение за улавяне на въглероден диоксид. Канадската фирма Carbon Engineering планира за следващите няколко години две две инсталации в Тексас и Шотландия, които ще бъдат с общ капацитет между един и два милиона тона.
В крайна сметка улавянето на въглероден диоксид не бива да бъде основен фокус в борбата с климатичните промени. Това е начин за справяне с последствията, а не с причините и следователно не бива да бъде разглеждано като окончателно решение.
Технологиите като тази на Orca може да бъде единствено допълнение към процеса на намаляване на вредните емисии и прехода към устойчиво преминаване към възобновяеми източници на енергия.