Дали с рекламата на онова нещо, дето не е сирене, започва "ЕФтината Коледа" на Миро Найденов?
"Не е сирене, а деликатес!", казва Жулиета, чийто рекламен образ в клипа за продукта (и двата Made in BG) е изваян като средно аритметично от съдържателка на магистрален мотел и сервитьорка в чалга клуб.
В България онова, което не е правено от сто процента мляко, а е сурогат, правен от растителни мазнини, се нарича деликатес. Без кавички. При това здравословен - ако вярваме на рекламата, съдържа малко холестерол, под 10 мг/100 г при препоръчителен дневен прием до 300 мг, нищо, че е имитиращ продукт, както се мярка за секунда в края на клипчето... Излиза, че ще сте по-здрави, ако консумирате "Булка"-та, вместо истинско сирене. Аре стига бе.
Рекламират ми го по доста противен начин, обиден за мен, а, както се оказва, и за много от приятелите ми. По същия начин, по който рекламата на един сладолед е обидна за хората, които заекват. Така мисли Комисията за защита от дискриминация, но не и СЕМ.
А сиренето от (сто процента) мляко не е деликатес. То си е просто сирене. В случай че някой се обърка и реши да рекламира например овче саламурено сирене като голяяяям деликатес.
Понятията у нас обаче са подменени. В нормалния свят деликатес, чийто произход, естествено, е френски - от délicatesse, означава някакво рядко ястие, лакомство. И, както Wikipedia подсказва, особено вкусно, изискано, което не е за "наяждане". Тоест, подсеща за френско сирене, не българско.
Каквото и в рекламата, такова и по щандовете в супермаркетите. А най-забавен е етикетът "млечен деликатес" (!!!), поставен на продукта, сложен на рафт, на който е обозначено "продукти с растителни мазнини".
Така че освен че е обидно, е и подвеждащо. Според чл. 33 от Закона за защита на потребителите: "Заблуждаваща е всяка реклама, която по какъвто и да еначин, включително по начина на нейното представяне, подвежда или може да подведе лицата, до които е адресирана или достига, и поради това може да повлияена тяхното икономическо поведение или по тези причини нанася или може да нанесе вреди на конкурент". Всъщност, къде е Комисията за защита на потребителите?
Изобщо рекламите на храни и напитки в България са разделени на два признака: единият е просташки, другият патриотарски. Когато двата подхода се смесят, получава се кофти смес, като в нискобюджетен кренвирш, от който получаваш яки киселини в стомаха. И дори улично куче не го яде, камо ли кучето на министър Найденов.
Когато човек гледа клипчета за храни, които рекламират евтиния по пошъл начин, се чувства също толкова евтин и третокачествен. А обидата, в духа на Наказателния ни кодекс, е противоправно посегателство върху честта и достойнството на човека...
А може би трябваше да пише, че "деликатесът" е за хора, които, като работниците на ВМЗ-Сопот, не са вземали заплати от месеци, на част от тях им е спрян токът и живеят на свещи? Защото другото сирене е истински деликатес.
На мястото на чалгаджийките също щях да се засегна. Също и ако бях съдържател на заведение - кой би признал, че слага не сирене, а микс от палмово масло на шопската салата?
Абе, както казва с прелестен лек диалект Ромео: "Наистина, отвсякъде е шес(т)".