Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Колко чифта дрехи да сложиш в багажа за самолета? Японските авиолинии казват "нула"

Нова услуга "Any Wear, Anywhere" предлага начин как да пътуваме с минимален багаж до Япония, а скоро може би и до други дестинации. Снимка: iStock
Нова услуга "Any Wear, Anywhere" предлага начин как да пътуваме с минимален багаж до Япония, а скоро може би и до други дестинации.

Възнамерявате да пътувате за Япония и не сте сигурни какви дрехи да вземете в багажа си? Ако летите с Японските авиолинии, отговорът може да е неочакван - абсолютно никакви.

Водещият авиопревозвач на Страната на изгряващото слънце започна тестова услуга за клиентите си, която позволява резервиране на комплект дрехи. Те покриват различни стилове, сезон и размери и се доставят директно в хотела при пристигането на пасажера.

В края на престоя, клиентите просто оставят дрехите в хотела, а от авиокомпанията си ги прибират, изпират ги и ги връщат обратно в системата.

Услугата носи името "Any Wear, Anywhere" (заигравка с английския език, която означава "Всякакво облекло, навсякъде").

Засега тя ще се предлага до края на август 2024 г., като идеята на Японските авиолинии е по този начин да се помогне за намаляване на въглеродните емисии.

Логиката тук е проста - ако вие носите по-малко дрехи в багажа си, теглото на самолета е по-леко, което означава и по-малко използвано гориво.

Според изчисленията на компанията около 10 кг спестен багаж се равняват на около 7,5 кг спестени въглеродни емисии. За сравнение оттам посочват, че това е равносилно на пускането на сешоар за 10 минути на ден в продължение на 78 дни.

Според Михо Мория, която е автор на идеята за "Any Wear, Anywhere", трите важни неща за уреждане при пътуване са настаняването, храната и облеклото. И когато има хотели за първото и ресторанти за второто, защо да няма и услуга, която да ти позволява да си вземеш на място дрехи под наем, за да не ти се налага да си носиш от вкъщи.

Мория има собствена компания за отдаване на дрехи под наем. Да намери авиокомпания, която да се съгласи да пробва иновативната услуга, му отнема много опити в продължение на няколко години заради забавяне покрай пандемията.

Как ще функционира тази нова опция на Японските авиолинии?

Потребителите ще влизат в сайта на авиопревозвача, като там ще могат да избират между различни опции - първо мъжко или дамско облекло, след това по-официален, спортно-официален или небрежен стил, размер на дрехите, колко горни и колко долни части да има в пакета, а накрая се посочват датите за взимане и връщане на дрехите.

Цената на услугата зависи от избора на количество, вида дрехи и за колко време се наемат, като варира между 34 и 48 долара за целия период.

Всички облекла са или втора употреба, или се доставят от излишък от фирмени запаси на различни компании за дрехи.

Услугата вече работи от началото на юли тази година, като по думите на Мория засега тя е посрещната изключително положително.

"Имаме заявки от цял свят - общо над 115 страни, въпреки че не правим никакъв вид промоция", казва тя, уточнявайки че двете държави с най-голям брой потребители са САЩ и Австралия.

Реалното въздействие на услугата за климата ще може да се види едва след края на тази една година на изпитателно пускане. Тогава Японските авиолинии ще изчислят намалението в теглото на самолетите им, а оттам и ефекта върху въглеродните емисии от полетите.

Според Мория обаче тук трябва да се добавят и някои странични ефекти - прането на дрехите, доставянето и взимането им от хотелите и т.н. Едва тогава ще се каже доколко "Any Wear, Anywhere" помага за запазване на климата.

Ключов момент ще е и дали авиокомпанията наистина ще извършва по-леки полети, или ще заложи в товарното си отделение възможност за пренос на други багажи и товари, увеличавайки по този начин печалбите си.

Едно е сигурно - услугата за дрехи под наем при пътуване в чужбина е положителна стъпка, смята Нина Гбор, експерт по устойчива мода.

"Често хората купуват нови дрехи само за своите ваканции и бизнес пътувания, така че тази услуга ще намали тези ненужни отпадъци от изхвърлени дрехи и необработените ресурси, използвани за направата на нови дрехи", коментира тя.

По думите ѝ "Any Wear, Anywhere" е проектирана така, че да използва дрехи втора ръка или изостанали бройки от складове на производители, което също помага за запазването на природата, тъй като много често такива дрехи се горят или се унищожават.

"Удължаването на живота на дрехите само с девет допълнителни месеца активна употреба намалява въглеродните, водните и отпадъчните отпечатъци с около 20-30% за всяка дреха", обяснява Гбор.

Тя категорично е на мнение, че тази инициатива трябва да бъде възприета от повече авиокомпании.

Според Гбор това ще е сериозен стимул за кръговата икономика и постигането на целите за климатична устойчивост.

За Михо Мория това всъщност е и голямата цел - нейната идея да пусне корени по целия свят и във всички големи авиокомпании. За целта обаче трябва да се докаже като работеща първо в Япония.

 

Най-четените