Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Hermès Birkin: Чантата, за която се чака с години и дори се водят съдебни битки

Легенда, заплашена от неприятности Снимка: Getty Images
Легенда, заплашена от неприятности

Тази чанта е без преувеличение с легендарен статут.

Моделът Birkin на френската фирма за луксозни стоки Hermès е кръстен на актрисата Джейн Бъркин. Създаден е през 1984 г. и оттогава може да бъде видян в ръцете на имена като Кейт Мос, Виктория Бекъм, Анджелина Джоли, Дженифър Лопес, Лейди Гага и кого ли още не.

Цената на една чанта започва от 12 хил. долара и официално може да достигне до 100 хил. долара в зависимост от кожата и детайлите по аксесоара. "На черно" обаче цената може да скочи и до милион долара.

Чантата Birkin е толкова ексклузивна, че чак е престъпно, за което ще стане въпрос по-надолу.

Но първо - защо една наглед обикновена чанта е толкова скъпа?

Снимка: Getty Images

Hermès контролира много строго всичко около Birkin - от производството, през дистрибуцията до продажбите. В различните градове по света брандът има различни стратегии как продава чантите си. На повечето места има лист с чакащи, на други с предимство са редовните клиенти.

Чантите се изработват от майстори, които с години се обучават, за да правят съвършените аксесоари.

Кожата, от която се изработват те, е телешка, щраусова и алигаторска, което влияе и на цената. Производството на една чанта Birkin отнема доста време, но Hermès допълнително ограничават количеството направени чанти, за да поддържат ексклузивността.

Най-редките и скъпи варианти на Hermès Birkin обикновено са запазени за знаменитостите. Други клиенти могат да чакат 5 или 6 години, за да успеят да си купят такава чанта.

Как все пак по-обикновени хора се сдобиват с Birkin на Hermès?

Снимка: iStock

Десетки видеа в YouTube и TikTok говорят за "Играта Hermès" - особен вид поведение и дори надлъгване, което ще осигури достъп до желаната чанта. Клиповете дават съвети как да сме облечени, как да сме гримирани и какво да носим като аксесоари, за да можем да закупим чанта Birkin.

Влогърите показват как отиват в магазините на Hermès с определен тип грим, със златни и диамантени бижута и с чанти, които също струват стотици долари.

Друг вариант и то по-ефективен е да се отиде в магазина с дрехи и аксесоари, които крещят, че са от Hermès. Говорим за палта, чанти, шалове и ръкавици, които са очевидно на същия бранд и показват, че клиентът е готов да харчи още и още, за да се сдобие с Birkin.

"Трябва да купувате шаловете, обувките... дори възглавниците им, за да покажете отдаденост към марката", отбелязва една потребителка в TikTok.

Законно ли е всичко това? Според двама калифорнийци - не.

В края на март Тина Кавалери и Марк Глинога подават съдебен иск срещу Hermès International и ги обвиняват в нелоялна конкуренция и антипазарни практики. В иска се посочва, че марката незаконно принуждава клиентите си да правят покупки за хиляди долари, за да успеят да си купят чанта Birkin.

Кавалери и Глинога обвиняват компанията и че понякога нелоялно завишава цените на чантите Birkin поради засиленото търсене.

Кавалери разказва, че си купува първата чанта Birkin, след като харчи "десетки хиляди долари" за други стоки на Hermès. През 2022 г. опитва да си купи друга чанта Birkin, но ѝ е казано, че такива се продават само на "клиенти, които активно подкрепят бизнеса на Hermès".

Дали подобен иск ще успее?

Съмнително е. Според адвокат Сюзън Скафиди луксозният бранд има право сам да определя правилата за продажба на собствените си стоки. Пред The Washington Post тя уточнява, че е изключително трудно твърденията в иска да се докажат.

По мнение на колегата ѝ Робърт Фройнд обаче не е изключено да се стигне до съдебен процес.

"Грешно е схващането, че иск, подаден от един или двама души, няма да доведе до дело. Всички трябва внимателно да наблюдаваме какво ще се случи тук", убеден е Фройнд.

 

Най-четените