Коя е страната в Европа, където се пътува най-много с влак?
Франция, където вече е в сила забрана за късите местни полети, които да бъдат заместени от пътуване с железниците? Или Испания, където също се обсъжда подобна промяна? Германия с Deutsche Bahn?
Всъщност не е нито една от тях. Европейският шампион по използване на влаковете като обществен транспорт е Швейцария.
Алпийската страна води убедително на континента според данните на Евростат, по които се измерва използването на железопътната система - и за километрите, изминати с влак на глава от населението, и за броя пътувания на жителите на страната.
Обяснението съвсем не е в живописните маршрути, които планинската страна може да предложи. Швейцария има огромна жп мрежа - общо 5200 км, което спрямо площта ѝ я прави лидер на континента по показателя най-много релси на кв. км. Или по-точно на 1000 кв. км площ се падат по 133 км. жп пътища.
Което пък значи, че с влак можеш да стигнеш почти навсякъде в Швейцария - въпреки планинския терен.
Освен това всички влакове в страната са електрифицирани, движат се достатъчно често и изключително точно. Тъй като сме в България, ще добавим и че са удобни, комфортни и безопасни.
Затова и данните на Евростат нареждат страната на първо място. При показателя за пътнически километри на глава от населението, който мери средната дистанция, измината с железниците от един жител на страната, Швейцария води с 1536 км на глава от населението, пропътувани през 2021 г.
На второ място е Франция с 1121 км, следват Австрия (902 км), Швеция с 773 км и Германия - 692 км.
Средно за ЕС този показател е 583 км, пропътувани от жител годишно. Над средното за блока се пътува и с влаковете в Дания, Италия и Чехия.
България, очаквано, е в дъното на класацията с едва 174 км, които средният жител е пропътувал с жп транспорт у нас през 2021 г. Зад нас са само Хърватска, Турция, Литва и Гърция.
Пропътувани километри на глава от населението:
Държава | 2019 | 2021 |
Швейцария | 2378 | 1536 |
Австрия | 1440 | 902 |
Франция | 1437 | 1121 |
Швеция | 1429 | 773 |
Германия | 1208 | 692 |
Средно за ЕС | 927 | 583 |
България | 217 | 174 |
Интересното е, че въпреки призивите за ограничаване на парниковите емисии и наблягането на обществен вместо на личен транспорт, пътуването с влак в Европа намалява през 2021 г. във всички страни.
Възможно обяснение за намалението е, че през 2021 г. пандемията все още беше фактор при пътуванията - особено с обществен транспорт.
Швейцария е лидер и при другия показател - брой пътувания на глава от населението годишно.
Брой пътувания с влак на глава от населението за 2021 г.
Швейцария | 38,8 |
Люксембург | 26,1 |
Дания | 23 |
Австрия | 21,3 |
Германия | 21,2 |
Средно за ЕС | 11,7 |
България | 2,5 |
При тези данни също има спад през 2021 г. спрямо пътуванията отпреди пандемията. Средно за ЕС намалението е с почти 7 пътувания.
Не е учудващо, че Швейцария е лидер и в още една статистика - за дела на железопътния транспорт. В алпийската страна той е 14% от целия сухоземен транспорт, който включва и коли и автобуси. В ЕС средно той е 6 на сто, а в България - 2,1%
Интересното е, че наличието на инфраструктура, или поне релсов път, не води задължително до голямо използване на мрежата за пътнически транспорт.
Километри жп път на 1000 кв. км. площ
Швейцария | 133 |
Чехия | 123 |
Белгия | 118 |
Германия | 109 |
България | 37 |
Испания | 32 |
Португалия | 28 |
Швеция | 27 |
Финландия | 19 |
Норвегия | 12 |
Логично е страни като Швеция, Финландия и Норвегия с огромни слабо населени територии далеч на север да са доста по-назад. Но пък България е и пред страни като Испания и Португалия.
Почти като Швейцария на Балканите.