Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Луксът на релси в Западна Европа: Нощните влакове, които конкурират самолетите

Новата еко алтернатива Снимка: iStock
Новата еко алтернатива

На пръв прочит пътуването с влак из Европа може да звучи като старомодно изживяване.

Присъщо само на онези безнадеждно романтични натури, които си представят транзита между точка А и точка Б като сцена от роман - придружавано от интересна книга, топъл чай и приказен пейзаж от прозореца.

Европейският железопътен транспорт обаче преобръща тази картина през 2023 г.

Пътуванията в нощен влак вървят към модерна, екосъобразна и петзвездна посока, която трайно ще заличи асоциациите за Анна Каренина или Ориент Експрес от съзнанието ни.

"Зелени заедно"...

е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Стратегията е част от плана на Европейския съюз (ЕС) за намаляване на въглеродните емисии до 2025 г. чрез увеличаването на алтернативите за "зелен" транспорт.

Възлова точка в схемата на ЕС е именно инвестиция в нощните маршрути на влаковете, които могат предложат удобства, неосъществими в масовия авиотранспорт.

Пионери в програмата са австрийските жп линии ÖBB Nightjet, които предлагат връзка между Виена и няколко големи града в Европа.

Снимка: iStock

През последната година ÖBB Nightjet пътуват до Цюрих, Париж, Брюксел, Рим и Амстердам, но най-луксозните им услуги са по направлението Виена-Хамбург.

Кабините в тази посока предлагат на пътуващите комфортни легла за двойките, дискретни капсули за сън за соло пътешествениците, самостоятелна баня и тоалетна, както и опцията за сервиране на закуска в леглото.

"Мини кабините в японски стил създават преживяване като за хотел на релси. Влаковете на ÖBB Nightjet са иновативни, елегантни и вярвам, че ще станат много популярни сред младите пътешественици, които са загрижени за климата", споделя британският жп експерт Марк Смит пред Си Ен Ен.

Пътуването между Виена и Хамбург отнема средно 12 часа и половина, а цените зависят от включените екстри. Билетът за купе с разтягащи се седалки струва 97 евро, кабините за двойки - 132 евро, а индивидуалните капсули - 173 евро.

По пътя на комфорта, който да компенсира по-бавната скорост, вървят и италианските държавни железници Trenitalia.

Тази година държавният превозвач се ангажира да закупи 70 нови вагона за нощните маршрути, включително и кабини със самостоятелни душове и тоалетни.

Първите превозни средства ще обслужват дългите маршрути като например Милано и Сицилия чрез пресичане на Месинския пролив.

Инвестицията струва на държавата 770 милиона евро, а амбицията е в следващите години Италия да ремонтира цялата си мрежа от нощни влакове.

През юли тази година в страната пуснаха и първия високоскоростен влак на компанията Frecciarossa, който се движи по маршрута Милано-Париж.

Максималната скорост, която достигат влаковете по този маршрут са 300 километра в час, а изминаването на разстоянието между Милано и Париж трае приблизително 6 часа и 50 минути.

Цената на билетите зависи от класата, като най-евтините започват от 29 евро, а най-скъпите стигат до 157 евро. Стойността на билети се определя и от деня на резервацията. Колкото по-рано закупите билета си за пътуване, толкова по-евтин ще ви излезе той.

Купетата по тази линия предлагат просторни седалки, контакти за зареждане на телефон и лаптоп, малко кошче за боклук до всяка седалка и сгъваема маса за хранене. В билета на бизнес класа цената включва и безплатни храни и напитки по време на пътуването.

Големият завой на Европа към екосъобразните методи на пътуване амбицираха нови играчи на пазара за транспорт.

През май тази година Europeen Sleepers обявиха, че предстои да открият нови направления от нощни влакове, които ще се движат по линиите Брюксел, Амстердам и Берлин.

Френската компания Midnight Trains също се опитва да пробие на сцената, обещавайки "луксозен хотел на колела", който да извървява разстоянието между Париж и Барселона до края на 2025 г.

В дългосрочен план компанията се стреми да увеличи мрежата си, пускайки нощни влакове още до Милано, Венеция, Рим, Флоренция, Берлин, Копенхаген, Мадрид и Порто.

Целта на бизнеса като за начало е да конкурира нискотарифните авиопревозвачи, като предложи по-големи удобства, нисък риск от отлагане и забавяне на пътуването поради атмосферните условия и най-вече намален въглероден отпечатък, което идва в полза за цялата планета.

---

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на Кауфланд България, UniCredit Bulbank, Cargotec, RÖFIX, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg, Инестбанк, Hitachi Energy.

 

Най-четените