Неудобството на онлайн поръчката на дрехи и обувки е, че не можеш да ги пробваш преди доставката. Затова някои потребители са решили проблема със замах - набелязват си 10 тениски, 5 панталона и 3 рокли, от които поръчват няколко размера и цветове, колкото да ги разгледат отблизо.
Когато ги получат, избират нещо, а останалото връщат. Лесно и просто.
Подобен разкош обаче струва доста, и търговците вземат ответни мерки.
Наскоро от шведската компания за онлайн търговия с дрехи и козметика Boozt обявиха, че са блокирали от сайта си 42 000 от своите клиенти, защото са връщали прекалено много доставени стоки.
Става дума за доста фриволно, меко казано, потребителско поведение. Блокираните клиенти са 2% от над трите милиона души, които ползват платформата за доставки, но пък те са отказали 25 на сто от всички върнати стоки, обясни говорителят на компанията Аск Киркесков Рийс пред "Асошиейтед Прес".
Блокираните потребители са се отказвали от доставените стоки или защото продуктите не са им ставали, или защото са съжалили за покупката, допълва той.
"Тези клиенти многократно експлоатират високите нива на услугата - безплатна доставка и връщане за сметка на нас, останалите клиенти и околната среда", допълват от Boozt, които доставят до няколко страни в Европа.
От компанията са изчислили, че спирайки тези 42 000 акаунта и намалявайки ненужното връщане на покупки, са спестили приблизително 791 тона въглероден диоксид пред 2022 г., или използването на 600 камиона за доставки в рамките на година.
Този ефект на онлайн търговията - по-високият процент на върнати стоки, е известен и изследван отдавна. Смята се, че процентът на върнатите поръчки е поне около 20-30 на сто, като рискът за отказ от продукта логично е най-висок при дрехите - 35%.
Основните причини за отказите са повреда или дефект на продукта, смяна на мнението на клиентите и несъвпадение между описанието в сайта и реалния вид на стоката.
Само в САЩ годишно се връщат около 3,5 милиарда продукта, като 2 милиона тона от тях се оказват на сметищата, тъй като много от компаниите за доставки нямат време или логистичната възможност да сортират върнатите заради повреда стоки от тези, които просто са отказани.
В Европа пък най-големият онлайн ритейлър на модни стоки Zalando е изпълнил над 250 млн. поръчки през 2021 г., от които около половината са били върнати, сочат данните на компанията.
Според проучване на университета в Бамберг, Германия, именно в тази страна са шампиони по връщане на онлайн стоки в Европа - през 2021 г. един от 4 продукта е бил отказан и пратен отново при търговеца.
Това се дължи и на либералните условия за връщане - например в Германия стоки са отказвани средно за период от над 50 дни след получаването им, както и на безплатните доставки - при близо 90 на сто от търговците в страната.
Други компании също се опитват да ограничат злоупотребите с прекалено честото връщане на стоки. Amazon, както и други търговци, въвеждат такси за връщане в някои случаи и при определени условия, съобщава Insider.