Вероятността да се озовете на борда на самолет с живачен термометър не е особено голяма - електронните са далеч по-удобни.
Затова и е по-малко вероятно да знаете, че живачните термометри са в забранителните списъци на авиокомпаниите, или поне частично.
Например правилата на Lufthansa гласят, че е забранено да се носи живачен термометър в ръчния багаж.
Той може да се остави дамо в чекирания, и при това трябва да бъде в защитна опаковка.
Правилата на Ryanair пък гласят, че на борда е забранено да се пренася живак където и да било. Подобни са изискванията и на останалите авиокомпании и причината, естествено, е живакът.
••• Още специфични авиотрикове:
Освен токсичен, той е и силно корозивен и е в състояние да разяжда метални повърхности. Това важи в пълна степен и за алуминия, от който пък са направени корпусите на самолетите.
Eвентуално счупване на живачен термометър и изтичане на метала от него в пътническата кабина представлява опасност, дори и без досег с алуминия.
Течният живак би могъл да започне да се изпарява, а токсичните пари да натровят и пътниците, и екипажа. Тази опасност съществува навсякъде, но в самолет няма как да се отворят прозорците, за да се проветри, а живачните пари ще се разпространят през вентилационната система.
Не по-малко опасно е друго свойство на живака - да последва реакция с алуминия от самолета.
Алуминият е защитен от слой оксид, но ако той е разрушен от драскотина или болт, живакът може да влезе в контакт с алуминия. Тогава се образува амалгама, т.е. сплав на живак и друг метал. Започва и реакция по разрушаване на алуминия.
За целта са нужни дори няколко капки живак, които с времето да разядат алуминия.
Този процес при това е самоподдържащ се, т.е. живакът не се изразходва, а продължава да реагира с алуминия.
Естествено, няма опасност за минути в копруса на самолета да зейне дупка, от която да последва нещо катастрофално. Но ще се наложи скъп ремонт, заради който машината ще бъде заземена за известно време.
Неслучайно електронните термометри са толкова популярни.
••• Тези правила също са важни, а и засягат повече хора:

