Кинофантазията на Уди Алън далеч не е изчерпана. Режисьорът е пълен с идеи за филми, сценарии и разкази. Из въображението му играят какви ли не герои, чиито истории се чувства изкушен да представи на публиката.
Но едва ли ще го направи. След премиерата на своя 50-ти филм режисьорът все по-сериозно се замисля да сложи край на кариерата си.
Потенциалното му сбогуване с публиката ще се състои на венецианския филмов фестивал с Cups de Chance - неговият юбилеен проект за големия екран.
"Вече нямам ентусиазма да изляза навън и да събирам пари за филмите си. Прекарах много време в търсене на финансиране. Уморен съм", признава 87-годишният режисьор в интервю за Variety.
За хората, следили медийния шум около него през последните години, евентуалното му пенсиониране сега ще е само формалност.
Практически режисьорът бе избутан в ъгъла от голямата индустрията, след като осиновената му дъщеря Дилън Фароу извади от архивите старите си обвинения за блудство.
Според нейните спомени, когато е била на 7 години, Уди Алън е злоупотребил сексуално с нея.
Холивуд повярва на историята ѝ и превърна Уди Алън в призрак. Премиерата на филма му тогава "Един дъждовен ден в Ню Йорк" бе свалена от киноафишите в САЩ, редица знаменитости публично съжалиха, че са работили с него, пренебрегвайки слуховете за педофилия.
А някои актьори достигнаха връхната точка на разкаянието си, като дариха хонорарите от последния си филм с Алън за благотворителност.
В началото Уди се опита да даде отпор на заливащата го вълна от негативи, но безуспешно. Той беше "отменен" и принуден да се премести в Париж заедно със съпругата си Сун-И.
Пред Variety днес режисьорът споделя, че не е разговарял с Дилън, нито със сина си Ронан Фароу, който защити сестра си по казуса с обвиненията. Но много му се иска да се видят и да обсъдят инцидента.
"Винаги съм твърдял едно и също. Този проблем беше разследван от две големи институции. Не хора, а институции. И те не откриха нищо. Но фактът, че хората продължават да се обсебват от тази история, ме кара да мисля, че намират нещо пленяващо в нея", коментира Алън.
Не греши съвсем. Където и да отиде, сянката на обвинението в педофилия го следва.
Случи се и на настоящия фестивал във Венеция. Часове преди първата прожекция на филма му Cups de Chance островът Лидо ди Венеция - част от знаменитата лагуна, бе изпъстрен от лозунги нападащи Уди Алън и Роман Полански.
Двамата режисьори са включени в тазгодишната програма, но освен червения килим споделят и притеснително сходство в биографията си - обвинени са в изнасилване.
По някаква ирония филмите им са поставени един след друг в програмата. "Дворецът" на Полански дебютира на 3 септември, а Cups de Chance се представя пред публиката на 4 септември.
Съвпадението не мина незабелязано.
"Тук е островът на изнасилвачите", "Ще отиде ли "Златния лъв" при изнасилвач", "Няма "Златен лъв" за хищниците" бяха част от плакатите, които анонимни хора поставиха по околовръстното платно в Лидо.
Обичайна реакция след гласното "отменяне" на Алън, макар и той да не се чувства "отменен".
"Намирам го за донякъде глупаво и не мисля за това. Не разбирам какво означава да бъдеш "отменен". През последните години върша работата си по един и същи начин. Нищо не се е променило. Пиша сценарии, търся финансиране, снимам филми. Нищо от това не зависи от "културата на отмяната", казва режисьорът.
Според него има завой в кинопроизводството, но той не опира до движенията в социалните мрежи, а до платформите за гледане на филми.
Става тенденциозно кино и стрийминг премиерите да вървят заедно и за Уди Алън това е жалко в културен аспект.
"Не харесвам тази мода и не познавам режисьор, който да я харесва. Правиш филм, а след две седмици той се излъчва в стрийминг услуга. Това не е култура и със сигурност не е кино", смята режисьорът.
В неговите очи разрастването на стрийминг бизнеса прави търсенето на инвестиции още по-тежко и още повече го тласка към решението да се пенсионира.
Индустрията се променя и за Уди Алън е все по-трудно да открие мястото си в нея.
"Само допреди няколко години се смятах за пионер. Знаете ли, смешното е, че когато се появи движението #MeToo, някъде казах, че трябва да съм неговото рекламно лице, защото винаги съм се отнасял с уважение към жените и винаги съм плащал на актрисите, колкото съм плащал на актьорите. Толкова актуален се чувствах", припомня си Алън.
Оттогава обаче изтече много вода. За днешните холивудски стандарти режисьорът влиза в графата на знаменитостите, на които им е време да се оттеглят, защото са символ на всичко онова, което съвременното кино иска да забрави.