Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

За да се спаси, Netflix трябва да работи с един от своите "големи врагове"

Може ли един филм да стане наистина хитов, без да е минал по кината - този въпрос ще е все по-важен за платформата Снимка: Netflix
Може ли един филм да стане наистина хитов, без да е минал по кината - този въпрос ще е все по-важен за платформата

Последният доклад за състоянието на Netflix през първото тримесечие на 2022 г. нанесе на компанията тежък удар, от който тя все още се опитва да се възстанови.

Новината за загубата на абонати за пръв път от десетилетие насам и прогнозата, че тази тенденция ще продължи успя да засенчи финансовите печалби на стрийминг платформата и постави под въпрос ангажимента на някои от големите инвеститори.

И макар ръководството на компанията да предложи вече възможни решения за сегашната ситуация като добавяне на абонаментни планове с реклами и действия по ограничаване на споделянето на пароли, според анализатори има още един възможен ход, който да даде необходимия тласък на Netflix.

Ход, който ще изисква компанията да се обърне за съвместна дейност с едни от най-големите си противници до този момент - киносалоните.

Въпреки че Netflix пусна много филми в кината, като дори и купи няколко киносалона, за да ги възроди, повечето от тези заглавия имат целенасочено ограничени прожекции. Идеята за това е проста - хората да не ходят на кино, за да гледат някоя от блокбъстър продукциите им, а да си я пуснат вкъщи в стрийминг платформата.

По време на пандемията това се превърна в доста силен коз за Netflix, докато кината се опитваха да оцеляват заради локдауните и възхода на стрийминг услугите.

Сега обаче кината малко по малко започват да се връщат към позициите си отпреди пандемията (доколкото това е възможно), докато платформата е принудена да ближе рани заради все по-голямата конкуренция от други стрийминг услуги на големи създатели на съдържание.

Това обаче поставя двете страни в една необикновена ситуация, в която те могат да са си взаимно полезни - Netflix се нуждае от мощни франчайзи, с които да се бори с останалите си конкуренти, докато кината имат нужда от филми, които да прожектират.

Чрез пускането на повече филми в кината Netflix може да получи достъп до свежи приходи от боксофиса, да разшири марката си до повече потенциални абонати и да помогне да направят филмите си по-запомнящи се - нещо, което компанията открай време се бори да постигне.

Въпреки че е лидер в полето на стрийминг услугите с над 221 млн. абонати в световен мащаб, успя да спечели множество Оскари и работи с някои от най-големите имена в Холивуд, по някаква причина филмите на Netflix не успяват да постигнат този култов статут, който имат някои от сериалите ѝ.

Пример за това е Red Notice - продукция с три от най-силните имена в шоубизнеса в момента - Дуейн Джонсън "Скалата", Гал Гадот и Райън Рейнолдс. Той стана най-гледаният филм в Netflix въобще, откакто съществува платформата, но въпреки това влиянието му върху поп културата остава никакво.

До една известна степен можем да търсим причината в самата лента, която освен известните си имена, не предлага нищо особено - познат и предвидим сюжет, майтапи, които сме чували вече и екшън, който сме виждали и под по-добра форма.

Въпреки това обаче експертите са категорични, че липсата на кинопрожекции също е повлияла в този аспект.

"Все още по принцип остава невъзможно да се създаде голям филмов франчайз без кино прожекции", коментира пред CNN Андрю Хеър, старши вицепрезидент по изследванията в агенция Magid.

По думите му, тъй като компанията разширява своя обхват и дава нови предложения, много е възможно по-голяма част от филмите на стрийминг платформата първо да намерят място в кината.

"Не само за сезона на наградите, но и за шума, който се изисква да бъдеш основен играч в един такъв хибриден момент във времето, в който оставаме с единия крак във физическото, а с другия - в дигиталното", обяснява Хеър.

Подобен ход обаче няма да е добър само за стрийминг гиганта, но и за самите кина.

"Кината се нуждаят от съдържание, сега повече от всякога. Много продукции на Netflix имат прикачени големи имена, така че това със сигурност ще докара зрители в салоните", обяснява на свой ред Джеф Бок, старши анализатор във фирмата за изследване на развлеченията Exhibitor Relations.

От Националната асоциация на собствениците на киносалони също посрещат идеята положително.

"Вратитени са отворени, за да дадем по-широко представяне на филмите на Netflix", коментира главният изпълнителен директор на асоциацията Дон Фитиан миналия месец, като допълни, че оттам имат желание да пускат в салоните си повече филми на стрийминг платформата.

И все пак на преден план в случая остава една голяма пречка - колко време да имат кината, за да излъчват един филм, преди стрийминг компаниите да го завъртят в платформите си.

Предвид факта, че целият бизнесмодел на Netflix се върти около регистрациите на абонати, те не са особено въодушевени да чакат дълго време, преди да пуснат филмите, за чието създаване са платили.

От друга страна, кината, чийто бизнес се движи от продаването на билети, искат ексклузивни права за прожектиране възможно най-дълго време.

Този дебат достигна до върховата си точка през 2019 г., когато двете страни не можаха да се споразумеят колко дълго гангстерската драма на Мартин Скорсезе "Ирландецът" трябва да се прожектира в кината, преди да се отправи към стрийминг платформата.

Кината настояваха за 70-дневен ексклузивен прозорец, докато Netflix поставяше таван от максимум 45 дни, пише New York Times.

Но пандемията промени всичко, като съкрати времевите прозорци за кината за цялата индустрия. Дори традиционните студия като Warner Bros. и Universal Pictures вече пускат филмите си само за няколко седмици в кината, преди да ги преместят в платформите си.

Самите Warner Bros. отнесоха множество критики с решението си през миналата година да пускат филмите си в кината и в собствената си платформа HBO Max в един и същи ден, намалявайки по този начин печалбите от боксофис драстично.

Хеър обяснява и друга причина, заради която Netflix няма особено желание да дава шанс на филмите си в кината - чисто финансова.

По думите му успехът на един филм в боксофиса изисква много повече пари за маркетинг и промоция, отколкото за да стане хитов в платформата. Затова един такъв преход към повече колаборация с киносалоните ще изисква "редица огромни тактически и стратегически решения" да бъдат взети.

И пускането на повече филми в кината може да навреди на самия модел на Netflix. Ако можете да отидете да гледате на кино един филм на Netflix, това дава по-малко стимул да се абонирате за платформата.

В крайна сметка има плюсове и минуси за Netflix, когато става въпрос за повече работа с кината.

Въпреки това компанията трябва да поправи своя кораб, а кината продължават да се връщат към нормалното си състояние, така че сега може да е моментът стримърът да помисли за промяна.

"Мисля, че Netflix продължава да е в експериментален режим", каза Хеър. "Не може да си позволи да не експериментира точно сега."

   

Най-четените