Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Джипове и пикапи нямат място в центъра на града

Големи са и пречат на всички наоколо Снимка: iStock
Големи са и пречат на всички наоколо

Почивните дни. Малка уличка в средноголям областен град в страната - автомобил излиза от нея, докато друг се опитва да завие и да влезе вътре.

Проблемът е, че вторият автомобил всъщност не е обикновена лека кола, а огромно извращение от ламарина, приело формата на пикап.

И шофьорът на този своеобразен мини танк решава, че трябва пръв да влезе, нищо, че няма никакво място за него.

Втори подобен случай - в същия град, друг пикап решава, че ще спре до голям хипермаркет, като с паркирането си не просто заема две паркоместа, а успява да се позиционира така, че максимално затруднява излизането от паркинга.

Трети случай, този път с голям джип, паркиран пред магазин по начин, който блокира видимостта на всички коли, които искат да излязат от паркинга пред магазина.

Всеки от вас вероятно може да се сети за други подобни примери с ненормално големи коли, които създават пречки и неудобство в градска среда.

А причината за това е проста - пикапи, джипове и дори много SUV-та просто нямат място в града.

Това са коли, създадени предимно за междуградско каране, офроуд и за селскостопанска работа. Заради големите им размери обаче някои хора решават, че това изглежда адски яко, и си купуват подобни возила с едната-единствена цел - да гъзареят.

През годините съм чувал доста извинения защо някой се е сдобил с подобна масивна машина - от това, че с такава те уважавали повече на пътя, до "ами просто обичам такива коли".

Честно казано, подобни извинения са напълно легитимни, но нито едно от тях не променя факта, че джиповете и пикапите в много случаи пречат на околните - на участниците в движението, на другите паркиращи коли, на пешеходците.

Те затрудняват видимостта и заемат твърде много пространство при паркиране. Добавете и евентуално наглото отношение от страна на водача и получавате пълната картинка.

Разбира се, няма как да се ограничи продаването на такива коли или шофирането им из градовете. Водачите на джипове и пикапи имат същото право да шофират, каквото и всички участници в движението.

 Това не пречи обаче да се въведат някои допълнителни, балансиращи правила.

Например значително по-висок данък върху подобни едри автомобили. Те и без това харчат повече гориво и съответно цапат повече. В много държави в Западна Европа вече има прецеденти големите коли да се облагат с по-висок данък.

Друга идея, която се лансира на Запад, е въвеждането на специална книжка за джипове, пикапи и SUV-та. Това са мощни и опасни коли, които при инцидент могат да причинят много повече щети. Съответно не е лоша идея да има специални курсове за тях.

Трети вариант е въвеждането на ограничения за паркиране в центъра. Така и така един от пикапите, споменати в началото на текста, заема място, колкото един бронетранспортьор от Българската армия, а местата за паркиране в центъра на София са кът.

Когато колата ти заема мястото колкото за два смарта, може би не е толкова лоша идея да има ограничения за паркирането на толкова големи машини.

Крайно време е да се разбере, че колата може и да е удобство, но в никакъв случай тя не е изконно гражданско право.

И ако някой иска да шофира, особено в градска среда, трябва да се съобразява с околните и да се опитва да пречи възможно най-малко.

Всичко останало е комплексарщина на хора, които вярват, че колата, която карат, ги прави по-стойностни като личности. 

 

Най-четените