Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Новите бебета на Япония: Кучета в колички, глезени повече и от деца

Грижи, непознати на Запад Снимка: iStock
Грижи, непознати на Запад

Бебешка количка, в която се вози идеално фризиран мини пудел, облечен със сладка дрешка и с чорапки.

Това не е нещо невиждано на доста места до света, но е обичайна и доминираща гледка в една негова част - Япония, а също и Южна Корея и Тайван.

Всъщност количките, в които стопаните разхождат пременените като бебета животни, не са детски. Те са си кучешки и са част от огромен пазар за кучешки аксесоари, заедно с тениски, пуловери, якета и кимона. В Япония има кучешки кафенета, където стопаните се събират, возейки кучетата в колички, предлагат се масажи за кучета, луксозен груминг, аюрведични сеанси за разкрасяване и органична храна.

Япония е и страната, където е изобретено устройство, което служи като преводач от кучешки на човешки език и "предава" емоцията, която животното показва като лае.

Кучетата в тази страна получават грижи, които се струват прекалени и неестествени на повечето западняци. За нас е нормално в колички да се возят бебета и деца, а кучетата следва да ходят сами.

За нас това не изглежда твърде нормално. Снимка: iStock
За нас това не изглежда твърде нормално.

Още повече, че далеч не всички четириноги, разхождани в колички, са малки породи като чихуахуа, мини пудели, коргита, померани или дакели. Има и от местните шиба ину и акита и дори голдън ретривъри и боксери.

Сравнението с бебета не е случайно. В Япония отдавна има повече домашни любимци - кучета и котки, отколкото деца. Страната има сериозни демографски проблеми - постоянно спадаща раждаемост и отрицателен прираст.

Затова и домашните любимци изглеждат логичен избор и милиони японци насочват грижите си към тях.

Положението е сходно и в Южна Корея, където един от големите ритейлъри обяви през 2023 г., че продажбите на колички за кучета са надскочили тези за бебета.

Процесът е двупосочен - производителите на детски стоки също се преориентират бързо към бизнеса за домашни любимци и разработват и рекламират все повече подобни продукти - дрехи, седалки за коли и колички.

Пазарът се ориентира към стоки за кучета. Снимка: iStock
Пазарът се ориентира към стоки за кучета.

Една от най-популярните марки за детски колички в Япония - AirBuggy например предлага варианти за домашни любимци от 2010 г. "С намаляването на раждаемостта, пазарът за домашни любимци расте по-бързо от този за детски стоки", обяснява и Йоко Шимада, мениджър по връзки с обществеността на една от дъщерните компании на производителя, цитирана от Japan Times.

Подобни ходове предприемат и други производители и в Япония, и в Тайван и Южна Корея.

Когато обаче от AirBuggy опитали да предложат концепцията на инвеститори и клиенти в Америка и Европа, ги посрещал смях. "Обичайната реакция в Европа беше: "Кучетата имат четири крака", казва Шимада.

Разликите действително са съществени и затова тук е трудно да разберем идеята да разхождаш кучето си в количка.

Големите градове в Азия, включително Токио, Тайпе и Сеул, са гъсто населени и застроени, а жилищата са малки. Това значи, че за повечето хора единственият избор са малки кучета.

Такива животни пък често е трудно да бъдат разхождани по претъпканите, пълни с хора улици и общи пространства, затова се приема, че е по-лесно да се заведат до парковете в колички. А в климат като японския е нормално малки кучета да се обличат, когато е студено.

Освен това огромната част от магазините, на събития или в храмове не се допускат животни, които ходят свободно и логичният избор е количка.

Понякога количката е логичният избор. Снимка: iStock
Понякога количката е логичният избор.

Друга причина е че така могат да бъдат транспортирани с метрото или влак.

И не на последно място - хигиената е на висока почит в Япония и е по-лесно да се контролира кога ходи до тоалетна куче в количка. Така собственикът да може да почисти обстойно след него, включително да измие с вода повърхността, където кучето е пишкало.

Да не го направи е нещо изключително грубо и обществено неприемливо.

Макар че в последните години броят на кучетата в Япония е намалял леко, данните на Японската асоциация за храни за домашни любимци е установила, че собствениците харчат повече за животните си.

Очакванията на компанията за пазарни проучвания Mordor Intelligence са пазарът само за храни за домашни любимци да нарасне от 504 млн. долара през 2023 г. до 675 млн. долара през 2028 г.

Бизнесът около новите деца на японците не спира и на пазара навлизат нови и нови компании - от такива за прахосмукачки, които разработват продукти за животински косми до IT предложения.

Дори и храмове вече предлагат благословии за кучета.

Край Токио има такъв, който посвещава специална молитва за животинките. Той предлага ритуали, при които стопаните да се молят за здравето и щастието на четириногите на тържества - подобно на тези, които се правят за деца при достигането на 3, 5 и 7 години.

"Броят на децата намалява всяка година и в резултат все повече хора отдават любовта си на кучетата и котките си", казва пред "Ройтерс" свещеникът от храма Йошинори Хирага.

За нас изглежда страшно тъжно, но на стопаните на тези животни сигурно им харесва.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените