Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Играта на думи, която завладя интернет

Wordle постигна изумителна популярност само за седмици Снимка: YouTube
Wordle постигна изумителна популярност само за седмици

Вероятно все още не сте чували за Wordle. Това обаче е на път да се промени, тъй като става въпрос за един истински назряващ феномен в социалните мрежи.

Не, не става въпрос за някой нов инфлуенсър или лайв коуч с абсурдно име. Тук говорим за иновативна, занимателна и интересна игра, която само преди месец-два никой не беше чувал.

Съвсем простичко е. На екрана се появява 5-буквена дума, със закрити букви, и вашата цел е да познаете коя е тя. Имате шест опита и след всеки един съответните поленца си променят цвета, за да ви покажат кои букви не са в думата (сиво), кои букви са в думата, но на грешна позиция (жълто) и кои са точно на мястото си (зелено).

Имате право само на само една дума в рамките на ден, като на следващия тя вече е сменена. Всъщност това е и едно от обясненията за популярността на Wordle. Във време, когато различни приложения се конкурират по всякакви възможни начини за нашето внимание, всъщност Wodle умишлено е създадена да се играе веднъж дневно.

Без да досажда излишно с нотификации и известия, без регистрации, без предоставяне на имейли или лична информация. Просто играете.

И доказателство за успешния подход е непрекъснато нарастващият брой почитатели. В края на октомври едва 90 души играят дневно, като броят им скача до 300 000 в началото на годината и близо 3 милиона към средата на януари.

До такава степен привлича вниманието, че медии като The Times и The Guardian предлагат съвети за подобряване на резултата и успеваемостта или пък пишат обяснителни материали за най-често използваните съгласни в английския език.

Обсъждат се и различни тактики и подходи за постигане на най-голяма ефективност - според едната например най-добрият начин е винаги да се започва с първо предположение някоя дума с много гласни, като adieu. Според други обаче по-добре е, ако се започне с две предположения, в които няма повтарящи се букви, като coals и tripe.

Wordle е напълно безплатна и е дело на нюйоркчанина Джош Уордъл, чиято първоначалната му идея e да направи простичко средство за забавление на неговата приятелка, която обича да играе на всякакви игри с думи.

Никой обаче не предполага докъде ще стигне играта, а най-малко от всички самият Уордъл.

"Честно казано усещането не е особено приятно", споделя той за The Guardian. "Чувствам отговорност към играчите. Чувствам се задължен да се грижа за играта и да правя така, че всичко да работи правилно и без проблеми."

Все пак Уордъл е и доволен, че Wordle носи радост на много хора, които живеят в условията на глобална пандемия и са под карантина.

"Получавам много имейли, където ми пишат неща като "Хей, не можем да се видим с родителите си заради коронавируса, но пък сега имаме възможност да споделяме и обсъждаме заедно с тях резултатите си в Wordle", продължава програмистът. "В толкова странно време, в каквото живеем, това е начин за хората да се чувстват по-свързани, без излишно напрежение."

Wordle има само браузър версия и не се предлага като мобилно приложение, но това не пречи на различни нейни клонинги да се появят в Google Play и Apple App Store с идеята да капитализират от успеха на оригинала.

Един разработчик обаче се оказва в странна ситуация. Преди пет години 18-годишният тогава Стивън Кравота създава мобилна игра с името Wordle, която в момента преживява истински бум на изтегляния. Тя също е пъзел с думи, но реално по никакъв начин не е свързана с тази на Уордъл, като с времето Кравота спира да се занимава с нея и да я поддържа.

След като в продължение на години никой не се интересува от играта му, през последните седмици при нея се наблюдава огромен ръст, тъй като хората очевидно я бъркат с новия хит.

Не само това - Кравота започва да печели и пари, тъй като неговата игра има и платен режим. Само за една седмица тя е свалена над 200 000 пъти, което му носи неочаквани, а и незаслужени приходи.

Затова той намира начин да се свърже с Уордъл и в крайна сметка двамата решават, че най-доброто решение е спечелените средства да бъдат дарени за благотворителност, като ги предоставят на неправителствена организация, чиято дейност е свързана с осигуряването на допълнително извънкласно обучение за деца.

Сега пред Уордъл стои важният въпрос какво ще бъде бъдещето на играта му. В момента тя е съвсем елементарна и скоро хората могат да загубят интерес към нея, ако не бъде разширена и подобрена.

Подобно нещо обаче би означавало инвестиции на време и ресурси, което може да наложи и прилагане на някаква система за заплащане, така че да се компенсират разходите за нея. 

"Трябва да го обмисля добре, защото в крайна сметка аз имам и друга работа", споделя той. "Ако ще правя някакви промени, то иска ми се те да бъдат такива, които бих направил, даже ако само аз и приятелката ми я играехме."

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
Тагове: игри, гейминг, wordle
 

Най-четените