"Скъпи "Дойче бан", още не можем да намерим думи, въпреки че изминаха три дни: Какво ви става?".
Така започва емоционалното открито писмо, "написано от ужас от най-лошата железница в Европа" от Мюнхенската филхармония.
В него музикантите описват злополучно турне от септември 2023 г., за което оркестър от 200 души решава да се придвижва с влак до Люцерн, Кьолн и Берлин, където да свирят Втората симфония на Густав Малер.
И трите пътувания не протичат според плановете, но най-епично е това от Кьолн до Берлин.
То трябва да започне в 9:30 сутринта, но три последователни влака ICE - бързите "Интерсити експрес", флагманът на "Дойче бан", така и не се появяват. Няма и информация дали и как пътниците ще се придвижат.
Накрая, след 3 часа чакане на гарата, потеглят, и след още няколко закъснения по маршрута, филхармонията пристига в Берлин с 4,5 часа по-късно от разписанието и общо 10 часа периперии.
Концертът им започва с 25 минути закъснение, благодарение на което живото предаване на изпълнението по радио "Берлин" е отменено.
Музикантите допълват, че искат да пазят природата, пътувайки с влак, и са защитавали жестоко критикуваните немските железници, но повече не могат да разчитат на тях.
Може да смятаме, че прословутата немска точност и ефикасност се отнасят и за държавните железници на Германия - "Дойче бан", но от години това не е така. Някога гордост и символ на сигурен и пунктуален транспорт, компанията отдавна се е превърнала в синоним на хаотична и некачествена услуга.
Закъсненията и отменените влакове са прословути в Германия, социалните мрежи са пълни с опити за горчив хумор от сорта на "Кое е любимото ви извинение за закъснения, ползвано от "Дойче бан", а форумите - с откровения на потребители колко мразят компанията.
Официалните данни на "Дойче бан" гласят, че през 2022 г. всеки трети влак на дълго разстояние се е движил със закъснение. Така е било и при 10% от регионалните. През 2023 г. положението не е по-добро - през ноември дори се стига до цели 48% закъснели влакове.
Това е по-зле и от българските БДЖ, които отчитат под 10% закъснели влакове през 2023 г.
С тази разлика, че в Германия повече хора разчитат на този тип транспорт, а и призивите за устойчив превоз са далеч по-интензивни. Климатичната цел на немските железници например е до 2030 да удвоят капацитета си за превоз на пътници, както и 25% от товарите да се пренасят с влакове.
За капак дълговете на държавната "Дойче бан" са над 30 милиарда евро, и доклад на Сметната палата на Германия от 2023 г. сочи, че се трупат със скорост от 5 млн. евро на ден.
От самата "Дойче бан" обясняват някои от закъсненията с ремонти и реконструкции по железопътната мрежа и необходимостта да се наваксва с поправките по инфраструктурата, което води и до повече прекъсвания на линиите.
ЖП компанията планира големи реновации до 2030 г., което значи, че положението със закъсненията и хаоса само ще се влошава.
Освен заради периодично затваряне на отсечки за ремонти, закъснения и отменени влакове има и заради липса на достатъчно персонал. Периодичните стачки на работещите в компанията допълнително усложняват положението.
Така ежедневно хората, които чакат закъсняващия превоз, чуват разнообразни обяснения по гарите - повредени сигнални кутии, дефектни врати на вагони или проблем при по-ранен влак, от което се натрупват лавинообразно закъснения и при следващите.
Какъв всъщност е проблемът на "Дойче бан" и как от повод за гордост компанията се превърна в повод за срам?
"Ситуацията се влоши сериозно в последните години. Опитваха се да поддържат разписанията навреме, заради което някои строителни работи бяха отложени", обяснява пред "Гардиън" Детлеф Нойс, председател на Pro Bahn - организация за защита правата на пътниците.
Това, според него, е било голяма грешка, защото положението с железопътната мрежа се е влошило допълнително.
"Днешните закъснения са резултат от 20 г. лошо управлявана транспортна и железопътна политика", коментира пред "Дойче Веле" Кристиян Бьотгер, професор по индустриално инженерство в Университета по приложни науки в Берлин. За този период инвестициите в железопътна инфраструктура са орязани на фона на повечето влакове, които са в движение.
"Мрежата просто е претоварена", казва специалистът.
Ако например Люксембург е инвестирал около 575 евро на глава от населението в релсова инфраструктура, а Швейцария - 450 евро, в Германия те са само 114 евро.
Обяснението е просто - за повечето германци предпочитаното пътуване е с кола и това е ръководело и решенията на политиците по отношение на държавната "Дойче бан".
Освен това в последните 15 г. компанията упорито е настоявала, че железопътната ѝ мрежа е в добро състояние. Едва последният доклад по въпроса посочва, че тя е стара и податлива на проблеми.
Сега компанията планира програма за обновяване на мрежата за милиарди евро, с която да се ремонтират най-натоварените и използвани секции, като целта е да се осигури добре работеща мрежа до 2030 г.
Това са и намеренията на правителството - за значителен ръст на инвестициите в железопътната инфраструктура - обещанията са за допълнителни 45 милиарда евро до 2027 г.
Предвид сериозните проблеми на немските железници обаче решението е доста закъсняло.
"Дойче бан" в сегашния си вид всъщност е млада компания - създадена в началото на 90-те години на миналия век след обединението на Германия. Тогава железниците на източната и западната част на страната се сливат, а дълговете им са опростени. По това време се появява и идеята фирмата да стане публична, печеливша компания, чиито акциите се търгуват, и според някои настоящият проблем се корени в това.
"Дойче бан" така и не става публична - държавата остава единственият собственик и акционер. Опитите за реализиране на печалба и търгуване на борсите обаче водят и до орязани разходи като инвестиции и поддръжка на инфраструктурата.
Освен това след като решенията за управлението на железниците остават изцяло в ръцете на компанията и правителствата над нея, някои от тях се оказват не особено успешни. Например вместо да се съсредоточи върху превоза в Германия, "Дойче бан" акцентира върху разширението си извън страната, включително с автобусни и товарни превози в чужбина.
Други път смятат, че години наред акцентът съвсем умишлено е бил поставян върху автомобилните транспорт и пътища - от 2009 до 2021 г. четирима транспортни министри в правителствата на Ангела Меркел са били от Бавария - провинцията на BMW.
Сега обаче, когато все повече германци искат да използват железниците, за да пътуват по-устойчиво, "Дойче бан" се оказва в дълбока криза.
Която - преди евентуално да се реши, ще се задълбочи. Отдавна чаканите инвестиции в инфраструктура започват, което ще доведе до още повече затворени за ремонти линии и още по-брутални закъснения.
"Съмнявам се, че натрупаните проблеми на железниците могат да бъдат решени в следващите 10 години", смята Кристиян Бьотгер.