Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Връща ли се модата на plus size моделите

След отстъпление през пролетта, есенната кампания по подиумите обърна тенденцията Снимка: Getty Images
След отстъпление през пролетта, есенната кампания по подиумите обърна тенденцията

Връщат ли се модата на супер слабите модели и дрехите за скелети? Или пък продължава тенденцията за навлизане на plus size?

Според някои последната седмица на модата в Париж е връщане към по-анорексичната визия. Според други разнообразието и включването на повече модели е факт.

В последните над 10 години жените, които са извън идеалните мерки, полека-лека си пробиха път до модните списания и подиуми. Plus size модели като Тара Лин, Кандис Хъфин и Робин Лаули бяха на кориците на Vogue, дори Versace включи по-пълни модели на подиума, а редица луксозни марки предлагат и по-големи номера.

От една страна отварянето на висшата мода към повече разнообразие и толерантност е логично, при положение че съществена част от населението на планетата е с наднормено тегло, а социалните медии и движения диктуват разчупване на строгите стереотипи за красота.

От друга обаче на специалистите прави впечатление, че "включването" не е пълно и дори има обратна тенденция.

При основните модни събития през пролетта на тази година действително е имало намалено разнообразие по отношение размерите на моделите,  посочва Лорън Даунинг Питърс, професор по модни изследвания, цитирана от "Ел Паис".

В последното десетилетие plus size моделите си пробиват път в света на модата. Снимка: Getty Images
В последното десетилетие plus size моделите си пробиват път в света на модата.

Това сочат и данните на "Вог Бизнес" от представянето през пролетта на колекциите за настоящия сезон. Анализирани са 219 ревюта в Ню Йорк, Лондон, Милано и Париж и се оказва, че от 9 137 представени визии, едва 0,6% са били plus size, или според европейската номерация - от номер 46 нагоре.

3,8 на сто са били среден размер - от 38 до 44, а останалите над 95% - под размер 38.

От 219 марки само 17 са представили модели с големи размери.

Това ясно показва докъде е стигнала либерализацията на модата и особено на луксозните марки.

Според Даунинг Питърс обяснението на тренда е в завръщането на слабия идеал за красота и на естетиката от началото на века и времената на Парис Хилтън и Бритни Спиърс. Причините според нея са няколко.

"Има цикличност при идеалите за красота. След налагането на концепцията за слабите модели в началото на миналия век, във всяко десетилетие се появява в по-голяма или по-малка степен и тип с извивки - по различни социополитически причини", казва специалистът.

Затова според специалиста настоящата смяна на по-пълния идеал от последното десетилетия е - поне в някаква степен - резултат от връщането на махалото в другата посока. Но също е и реакция след пандемията и настоящата огромна популярност на медикаментите за отслабване.

Има и друга причина - брандовете са установили, че да правят голям набор от размери е не само скъпо, но и сложно. "Много от марките, които опитаха, наскоро се отказаха", допълва Даунинг Питърс.

Когато става дума за луксозните модни къщи - колкото и високи да са бюджетите им - те правят размери до 40-42. Затова и когато включват в представянето на дрехите си plus size модел, това е по-скоро символичен жест. Дори има случаи, в които пълен модел показва дреха, направена по мярка само за снимките, без да е налична в този размер масово.

Последните ревюта показват напредък по отношение на разнообразието от размери. Снимка: Getty Images
Последните ревюта показват напредък по отношение на разнообразието от размери.

И все пак последните ревюта от последния месец - представящите тенденциите за пролетта и лятото на 2024 г., показват напредък. Според модната търсачка Tagwalk 36% от тях са включвали поне един plus size модел, което е 46 на сто ръст спрямо шоутата през пролетта и една трета повече в сравнение с ревютата от есента на миналата година.

В Лондон са дефилирали най-много по-пищни модели, а в Милано и Париж - най-малко.

Подобни са и данните на plus size модела Фелисити Хейуърд, която от 2 години следи развитието на този компонент от индустрията. Нейното проучване #IncludingTheCurve сочи, че в последния месец на модата тази есен от над 13 000 модела, които са се появили по подиумите, 228 са били с извивки или plus size.

Повечето от тях са представяли дрехи на независими дизайнери като Collina Strada, Chopova Lowena, Sinéad O'Dwyer, Christian Siriano и Karoline Vitto.

Брандовете на LVMH - Moët Hennessy Louis Vuitton, където влизат марки като Dior, Kenzo, Fedni, Bulgari, не са имали нито един по-едър модел, а от портфолиото на Kering са се престрашили само две модни къщи - Alexander McQueen и Balenciaga.

Наблюденията на Фелисити също сочат, че в сравнение с пролетта на подиумите през септември и октомври по-пълните модели са били далеч по-добре представени, като седмицата на модата Лондон с 85 по-едри модела според нея бележи рекорд в това отношение.

Сериозен ръст има и в Ню Йорк и Милано, а само Париж с 28 plus size модела тази есен бележи отстъпление.

Така че спокойно може да се каже, че "хероиновият шик" и анорексичната визия не се връщат триумфално, нито пък че висшата мода е окупирана от модели с наднормено тегло.

Индустрията се развива напълно нормално. Особено предвид прогнозите, че тази година пазарът на plus size облекла в световен мащаб ще достигне 288 милиарда долара. Това са си много клиенти.

 

Най-четените