Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Кралят на антиваксърите" във Facebook

Или как Лари Кук превръща Facebook рекламите в оръжие срещу ваксините Снимка: Facbook, Larry Cook
Или как Лари Кук превръща Facebook рекламите в оръжие срещу ваксините

На фона на появилите се вече множество случаи на морбили както у нас, така и по света, темата за ваксинирането на децата срещу подобни опасни болести става все по-належаща. Един мъж в САЩ се опитва да се противопостави на това.

Преди две седмици Лари Кук стартира кампания за набиране на средства в GoFundMe, чиято обявена цел е да помогне на родителите да започнат да поставят под въпрос безопасността и ефикасността на ваксините, което на свой ред, ще им помогнат да разберат защо задължителните ваксини "могат да бъдат проблемни за децата им".

Неговото предпочитано оръжие в тази война срещу доказаната наука - Facebook реклами.

Кук, според собствената си визитка във Facebook, е топ активистът в рекламната война срещу ваксините през социалните мрежи. От началото на кампанията си във Facebook той е похарчил над 1700 долара, за да подобри позиционирането си там.

За кампаниите си той подхожда изключително прагматично, фокусирайки се върху майки в различни американски щати. Покрай бума на дребна шарка във Вашингтон сега, той насочва посланията си именно към този щат, за да убеди възможно най-много хора, че ваксините не са доброто средство за запазване на здравето на децата, независимо какво казват здравните работници по темата.

Тъй като темата е актуална той получава много по-голям обхват на публикациите си, което, на свой ред, му позволява да привлича значително повече последователи (както и значително по-голям брой гневни коментари и заплахи, но за него изглежда това не е особено голям проблем).

Лари Кук е начело на група, наречена "Спрете задължителната ваксинация", която по думите му е неправителствена организация, целяща да се бори за кампании срещу ваксинацията.

На сайта на организацията обаче се вижда известие, според което всички дарения към нея отиват "директно" към неговата собствена банкова сметка и средствата "могат да се използват за плащане на неговите лични сметки" - нещо, за което той отказва да говори и да коментира каква част от парите реално покриват неговите лични нужди.

"Аз съм активст на пълно работно време. Получавам дарения, но те далеч не са достатъчни. Аз представлявам неправителствена организация. Не е необходимо да докладвам никакъв доход. Живеем в капиталистическо общество и всеки може да набира и харчи средства както си иска", обяснява той пред The Daily Beast.

Справка в GoFundMe показва, че за общо четири отделни антиваксърски кампании в социалните мрежи Кук е събрал 79 900 долара.

Една от тях, която събра 56 636 долара, е била предназначена за създаването на неговия уебсайт, както и за подготвяне на интервюта с родители, които смятат, че децата им са били наранени от ваксини.

Най-скорошната му кампания в GoFundMe, насочена към жените във Вашингтон, е събрала 7704 само за седмица. Миналата година кампания, основаваща се на скандално и необосновано твърдение, че медицинската общност прикрива смъртта на бебета заради ваксинации, което той публично нарича "клане на деца", е събрала 12 379 долара.

Подобни рекламни кампании във Facebook, засягащи антиваксърската тематика, получават широк обхват. 147 спонсорирани публикации, качени от седем различни страници и профили във Facebook на различни антиваксърски групи, са получили видимост сред между 1,6 милиона и 5,2 милиона души (за всяка публикация). Също като последната кампания на Кук, те са насочени предимно сред жени над 25-годишна възраст.

Това е довело до реакция от страна на Facebook, откъдето обявиха, че вече проучват какви действия могат да предприемат срещу разпространението на антиваксърски дезинформационни кампании и конспиративни теории в социалната мрежа.

Специалистите са на мнение, че платените публикации на Кук представляват опасност с разпространението на фалшива и подвеждаща информация по темата с ваксините.

"Често виждам истории, които той представя като доказателства за вредата от ваксините. Обикновено те включват бебета, които умират в рамките на 24 до 48 часа след ваксиниране. Това наистина плаши родителите и когато такива истории се споделят, те увеличават страха у родителите и безпокойство по отношение на ваксинацията", коментира д-р Тара Смит, професор по епидемиология в държавния университет в Кент.

По думите й няма никакви доказателства, че тези истории като цяло са истински - никакви документи от аутопсии, които да показват, че действително ваксините са причинили смъртта на децата, а не например други фактори, като лоши условия и т.н.

Една такава реклама на Кук беше забранена от органа за рекламни стандарти на Великобритания в края на миналата година заради "подвеждащо" и "необосновано" съдържание. Самият той обаче казва на сайта си, че цели да използва смъртта на тези деца като средство за засилването на фрустрацията в обществото по темата с ваксините.

“Историите за смъртта на деца, причинени от ваксини, получават между 12 и 35 кликвания на моя уебсайт за всеки изразходван долар, със средни стойности от около 18 кликвания за изразходван долар. Това означава - средно - за всеки долар, който дарявате на тази кампания, помагате на 18 нови родители да разберат за опасностите от ваксинацията, което е отличен показател!", пише Кук в една актуализация на GoFundMe страница.

Facebook рекламите на Кук му носят пари и по друг начин освен даренията: те насочват трафик към неговия сайт, на който също има качени реклами и линкове към книги и видеа, свързани с движението против ваксините.

За голяма част от поддръжниците му темата за финансирането и печалбата, която Кук реализира, не представлява проблем, тъй като, както казва един от последователите му, "човекът ме държи информиран". Мнозина вярват в каузата, лансирана от активиста и са склонни да го подкрепят независимо от всичко.

Това, което е сигурно за Кук, е, че е безспорно талантлив в убеждаването и пропагандата. Той се заиграва със случаите на детска смърт, експлоатира така, че да събуди максимална реакция, след което дава на вбесените родители враг, когото да мразят. А оттова печели пари.

 

Най-четените