Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Нещата, които ни разсейват на работа

Фактори, които да отвличат вниманието ни, има както в офиса, така и у дома Снимка: iStock
Фактори, които да отвличат вниманието ни, има както в офиса, така и у дома

Живеем във време на постоянна и повсеместна разсеяност.

Способността ни да сме концентрирани е затруднена от устройствата, които използваме както за работа, така и за развлечение, и които не оставяме далеч от себе си. Те се конкурират за вниманието ни със задачите, които имаме да свършим.

Това се превръща в особен проблем на работното място.

Особено когато по света тече нова индустриална революция, която идва с автоматизацията на интелектуалния, а не физическия труд и - поне на теория - би било разумно човек да търси начини да е по-желан на пазара на труда.

"Как да бъда по-продуктивен на работното място?" е ключов въпрос за тези, които искат да се доказват, да вървят нагоре в кариерния си път и да се превърнат в ценните кадри, за които всяка компания мечтае. Но преди да се търсят готовите решения, добре е да разберем какво всъщност ни разсейва в работна среда. Кои са онези фактори, които водят до това продуктивността ни да не е оптимално или поне близко до оптималното ниво.

Някои от тях не осъзнаваме, други пренебрегваме, а трети може би надценяваме. Ето какво имат да кажат специалистите:

Шумните колеги в офиса и битовите задачи вкъщи

Работата от вкъщи върви с изкушението да отметнем и битови задачи. Снимка: iStock
Работата от вкъщи върви с изкушението да отметнем и битови задачи.

Без значение е дали работим от уюта на собствения си дом, или заобиколени от хора - винаги са и винаги ще бъдат налице неща, които да отвлекат вниманието ни. Те не изчезват, а просто се променят, както показа и пандемията.

Преди нея повечето хора, занимаващи се с интелектуален труд, работеха на големи групи в отворени офиси - т.нар. open space пространства.

"Това е достатъчен фактор за разсейване не само заради шума в тези офиси, но и заради достъпната комуникация с колегите и възможността човек да бъде прекъснат по всяко време", обяснява трудовият психолог Ирена Райкова.

Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.

Неслучайно все повече хора, които са работили вкъщи по време на пандемията, се сблъскват с трудности при концентрацията в офиса заради шума там. Това намира своето - поне частично - решение в хибридния модел на работа, запазен от немалко компании, който позволява на служителите в част от времето да работят от вкъщи.

Но и домашният офис не е гаранция, че ще бъдете по-концентрирани.

"Там имаме възможност да свършим домакинска задача между две срещи, да пуснем пералня, да включим телевизора", допълва Райкова.

Мултитаскингът

Тези битови ангажименти са едно от отраженията на т.нар. мултитаскинг, или вършенето на няколко неща едновременно. В домашна среда се изразява в желанието да съчетаем работните си ангажименти с личните такива.

В самия работен процес пък мултитаскингът се изразява в ангажирането с няколко задачи едновременно. Заемаш се с една, изскача друга, от нея пък те откъсва трета... Накрая ефективността намалява при всичките.

"Разсейва ни и усещането ни, че сякаш следва да сме на няколко места едновременно - отиваме на срещи с лаптопа и се изкушаваме да отговаряме на имейли, прибираме се и вместо да сме на разположение на децата и семейството - мислим за служебни задачи", обяснява консултантът и психолог Ели Мантовска.

Именно този постоянен достъп до вечния поток информация по думите ѝ изисква много силна воля и самоконтрол, както и нови правила - както такива на работното място, наложени от самата организация, така и такива, които човек да спазва сам у дома.

"Идеята, че мултитаскингът е нещо градивно, може би води до най-много разсейване и до умора. Има научни изследвания, които показват, че всъщност мозъкът ни не може да изпълнява две задачи едновременно, а постоянно сменя фокуса от една на друга. Това ни изтощава", разказва Мантовска.

Цитира изследване, водено от Кевин Пол Мадор, невроучен в Станфордския университет. Според него ако твърде често сме в мултитаскинг режим, това може да попречи както на работната ни памет, така и на дългосрочната ни памет.

Смартфонът

Въпрос на самоконтрол е дали постоянно ще се разсейваме с всяко късче информация, което получим на смартфона си. Снимка: iStock
Въпрос на самоконтрол е дали постоянно ще се разсейваме с всяко късче информация, което получим на смартфона си.

Мултитаскингът има своята връзка с устройствата, които използваме в работата си. Лесно е за своята разсеяност да обвиним тях заради пороя от известия, съобщения и обаждания, които постоянно крадат вниманието ни по време на работа.

"Смартфонът може да дава възможност за микропрекъсвания, които насърчават комуникацията и достъпа до информация. Но може да доведе и до т.нар, "технологичното претоварване", посочва Мантовска.

Тя обаче изтъква, че смартфонът в крайна сметка е инструмент и не бива да го демонизираме. Вместо това можем да се замислим за контрола, който трябва да имаме над технологиите, вместо те над нас.

Ирена Райкова от своя страна обръща внимание на това, че ефективността при работа от вкъщи не намалява, а при по-голям процент от хората се увеличава.

"От това следва, че може би смарт устройствата не са толкова разсейващ фактор, щом не оказват сериозно влияние, дори и когато имаме постоянен достъп до тях", отбелязва трудовият психолог.

И двете изтъкват нуждата от самоконтрол. Посягането към телефона все пак е свързано именно с усещането, че изпускаме някаква информация, която трябва да достигне до нас възможно най-бързо.

Но, както Ели Мантовска посочва, най-добрият приятел на концентрацията е да вземем осъзнати решения как да използваме потока от информация и да се примирим, че неизбежно ще загубим част от нея. За съжаление, на много от нас ни липсват ключови умения в тази посока.

"Колко от нас умеят да контролират разсейващите фактори? Кой от нас има самоконтрола да не посегне към телефона или да не отвори мейла, за който току-що е получил нотификация?", посочва тя.

Личните проблеми

Животът извън работното място безспорно е фактор, който влияе на поведението ни на работа. На всеки се е случвало нещо в личния му живот - скандал с партньора, здравословни проблеми или дори ремонт у дома - да владее мислите му и да пречи на ефективното вършене на работата.

"Случва се да минаваме през житейски трудности и дори кризи. Напълно човешко е това да повлияе на мотивацията и продуктивността ни. Работата ни е важен компонент от цялостното ни благосъстояние и няма как да не бъде повлияна. За щастие, това значи и че удовлетворението в работа може да допринесе и за цялостното ни житейско удовлетворение", посочва Ели Мантовска.

Възможно ли е обаче да сме твърде спокойни за работното си място и това да ни прави по-неефективни?

Мантовска и Райкова не мислят така. Напротив, промените в ситуацията на пазара и в изискванията към професиите, както и турбуленциите в развитието на кариерния път, не позволяват такова спокойствие и стабилност.

"Дори и един от най-стабилните и жадни за кадри сектори - ИТ, в момента е изправен пред затруднения", отбелязва Райкова.

И това ни връща към началото - настъпването на технологии, които се справят все по-добре от човек със задачи, доскоро запазени само за нас. Без да се разсейват и без да губят фокус дори за секунда, било то за да помислят за това какво ще вечерят или за да погледнат последното известие в социалните мрежи.

След като знаем причините, изскача въпросът как да сме по-концентрирани на работното място и да оптимизираме работния си процес. За съветите на експертите в тази насока ще ви разкажем съвсем скоро в рубриката "Твоето бъдеще".

---

"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с ProCredit Bank, Cargotec, Experian, Cetin, LIDL, Първа инвестиционна банка, UNIQA Software Service, Flutter, Kaufland, Credissimo, Entain.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените