Поръчката на каквото и да било онлайн обикновено е съпроводена със сериозно количество отпадък.
За миниатюрна гривна, слушалки или тубичка крем може да получиш опаковка с размер на кутия за храна, пълна с хартия или найлон, в която има друга кутия, в която има още хартия.
При положение, че над 2 милиарда души на планетата пазаруват онлайн и правят оборот от трилиони долари, няма как да не се зачуди човек устойчиво ли е това и кой вид търговия има по-негативно въздействие върху околната среда - традиционните магазини или дигиталните?
Отговорът не е еднозначен и зависи от поведението и предпочитанията на купувачите.
Според Садех Шамохамади, експерт по устойчива логистика от Нидерландската организация за приложни науки, опаковките не са малък, но не са и най-големият проблем при дигиталната търговия. Особено ако подлежат на рециклиране - например хартия и картон.
Той и колегите му са направили детайлизирани модели на въглеродния отпечатък при различните методи за пазаруване.
И са стигнали до извода, че по-голям е проблемът с емисиите, резултат от самото пазаруване - чрез доставка или със собствената кола до магазина, обяснява експертът пред сайта за преглед и ревюта на продукти Wirecutter.
Изводът е ясен - ако всички или голямата част от купувачите пазаруват с коли, емисиите, които ще произведат например 50 автомобила, са повече, отколкото ако тези 50 покупки бъдат доставени до домовете от един микробус на един курс.
Според изчисление, направено за Великобритания от професора по логистика Алън Маккинън от Логистичния университет "Кюн" в Хамбург, при обичаен курс за доставка на онлайн поръчки има 120 спирки до домове в рамките на 80 км.
Резултатът са около 20 кг въглероден диоксид - 170 грама за всяка от доставките. Ако тези хора обаче отидат в магазина с колите си, те ще карат средно 21 км и ще генерират 24 пъти повече емисии.
За да компенсират, трябва да купят 24 продукта.
Този модел, естествено, е прекалено изчистен от многото условности, които стоят между двете опции.
Един от най-сериозни проблеми, които увеличават въглеродния отпечатък на онлайн шопинга, са бързите поръчки.
Когато клиентите избират доставка в рамките на същия или следващия ден, това води до недостатъчно оптимално натоварване и използване на капацитета на превозните средства за доставки заради малкото време за планиране и съчетаване на адреси.
"Зелени заедно"......е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
Вместо да потеглят пълни на 80%, колите на куриерите могат да изминат същия път за едва 10-20 на сто от товарните си възможности, което вече води до значително намаление на спестените емисии, обяснява Хосе Веласкес Мартинес от Технологичния институт в Масачузетс.
Това може да утрои отпечатъка, оставен от доставката.
Също така онлайн шопингът е по-устойчив, само ако се ползва за цялата покупка.
Ако вместо това потребителят първо отиде да види продукта до физическия магазин - обикновено скъпа дреха или обувки, а след това поръча през сайта, защото е по-евтино, еко ефектът се губи, защото се ползват две превозни средства.
Уравнението се променя също така, когато към него се добави възможността - често безплатно - да се върнат поръчаните онлайн продукти.
Проучвания сочат, че особено при поръчки на стоки като дрехи и обувки това може да се случи при 35 на сто от покупките, докато при физическите магазини - до 10%. Невъзможността да се пробва дреха при е-доставка често води и до това хората да поръчват няколко различни размера и да запазват само един.
Подобен е и проблемът с обърканите адреси, при които или куриерът обикаля, или клиентът накрая отива - понякога с кола - до офиса на фирмата или склада.
Естествено, ако обаче клиентът отиде до физически магазин в колело, пеша или дори с обществен транспорт, предимството на онлайн доставката намалява, обяснява Веласкес пред "Вашингтон поуст". Все пак, ако пътува дори с автобус, човек дели емисиите с останалите пътници.
Това важи и в обратната посока - част от доставките - например на храни, също са с колелета.
Проучване на "Делойт", поръчано обаче от американската верига търговски центрове "Саймън" гласи, че пазаруването на място може да бъде до 60% по-устойчиво от онлайн шопинга.
Това се дължи на високия процент върнати поръчки онлайн, петорно повечето емисии от опаковки при е-доставките и изчислението, че средно клиентът на мол купува 3.5 продукта и на път за търговския център минава и през други места, което намалява емисиите за превоза му.
Всичко това прави сметката трудна и тя ще продължи да се променя с навлизането на електромобилите - както при куриерите, така и при пазаруващите.
Преди това да стане масово, за да намалят отпечатъка си, клиентите могат да направят няколко неща.
Най-основното е купувачите да планират по-добре и да правят големи поръчки за всичко, което им е необходимо от дадения търговец, вместо да поръчват отделно различни неща през няколко дни. Така може да се намали и другият проблем - с излишните опаковки.
Също така - отново с оптимално планиране - хората е добре да се спрат на едната опция - или изцяло онлайн поръчка, или покупка от физически магазин, а не и двете.
Стига да има такава възможност, е силно препоръчително да се избират по-бавните доставки, тъй като това дава пък повече време на търговеца да планира и оптимизира курсовете на камионите и бусовете си.
Ако клиентът избере опцията доставка не до дома си, а до офис на куриера, също намалява отпечатъка, който оставя, защото се "пести" допълнително обикаляне на доставчика и се елиминира възможността за объркване на адреса и допълнителни курсове.
И дава чудесен повод за разходка - пеша или с колело.
---
"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg.