Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Природата като естествен учител и възпитател

Училище "Дени Дидро̀" предлага на децата оптимален допир с околната среда и благотворния ѝ ефект Снимка: Училище "Дени Дидро̀"
Училище "Дени Дидро̀" предлага на децата оптимален допир с околната среда и благотворния ѝ ефект

Неслучайно наричаме природата "майка". Тя не просто ни дава живот, но и като истински родител ни възпитава как да го живеем щастливо и пълноценно и ни преподава уроците, с които да се усъвършенстваме.

Науката отдавна е установила благотворните ефекти от общуването с природата. За децата те са особено важни - както за физическото, така и за психическото и духовното им развитие. Когато са сред нея, малчуганите подобряват когнитивните си функции - чистият въздух и стимулите от околната среда повишават концентрацията и фокуса.

Заниманията и физическата активност на открито осигуряват по-добра моторика и координация, а също така намаляват стреса. Природата способства и за по-пълноценно общуване, което подобрява социалните умения.

За по-доброто и качествено обучение природата също може да бъде от ключово значение. А когато училището е сред природата, процесът се случва естествено и често дори подсъзнателно.

Затова съвсем осъзнато и целенасочено училище "Дени Дидро̀" е построено в подножието на Люлин планина, в град Банкя. То е в екологичен район, известен с чистия си въздух, и разполага с много зелени площи.

Снимка: Училище "Дени Дидро̀"

Училището предлага обучение в подготвителен, първи и втори клас. Философията на "Дени Дидро̀" е, че личността на детето трябва да е в центъра на образователния процес, както и че за добро и ефективно обучение трябва да се стимулират самостоятелността, отговорността, изследователският дух и желанието за учене на децата.

Това може да бъде постигнато в оптимална степен в разнообразна, спокойна и творческа атмосфера, в която малките имат свободата да се обогатяват с нови знания и умения, да откриват и развиват своите интереси и таланти, да растат с уважение и грижа за околната среда и с чувство на съпричастност и толерантност към другите.

И освен с помощта на иновативния, индуктивен подход за преподаване, при който децата сами изследват изучаваната материя, за успеха на подобно възпитание ключова е и природата, която ги заобикаля.

Училището е далеч от градския шум и с прилежащото си широко пространство в подножието на планината дава свободата за игра и творчество на чист въздух и сред зеленина.

"Зелени заедно"...

...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Близостта до природата е идеална за проектното учене, за наблюдение на природните процеси, което развива и усъвършенства не само способността за аналитично наблюдение, но и чувството за принадлежност - и към околния свят, и към група. Освен това децата започват да възприемат природата като естествено обкръжение, благодарение на което са и максимално стимулирани от нея.

Затова и учебният процес в "Дени Дидро̀" е така организиран, че между учебните блокове децата имат достатъчно свободно време за игра навън. В случай на лошо време училището разполага и с активни зони на закрито, в които децата да изразходват енергията си и да се движат достатъчно - физическата активност подпомага работата на мозъка и ефективното усвояване на учебния материал.

Снимка: Училище "Дени Дидро̀"

Контактът с природата, например, изгражда представата за време и пространство, показва на живо естествените явления и процеси. Директното наблюдение на растения и животни пък спомага за развитие на чувство на състрадание, заинтересованост и загриженост.

Децата развиват и емоционална устойчивост, резултат от усещането за свобода и щастие, които природата дава.

Самото училище също е своеобразен инструмент за преподаване на природосъобразен начин на живот - сградата му е от естествени природни материали - дърво и камък и се използват максимално устойчиви и екологични практики - слънчеви панели, компостираща система, събиране и използване на дъждовната вода, разделно сметосъбиране, мебели от рециклиран дървен материал.

Това е в хармония със заобикалящата среда и допринася за израстването на децата като устойчиво мислещи и екологично съзнателни хора, което също подпомага цялостното им развитие.

Общуването с природата и създаването на навици за живот сред нея и за опазването ѝ е необходима част от изграждане личността на детето. А в отговор, природата се отплаща пребогато, възпитавайки по-уверени и способни млади хора.

Дава им оптимален старт в живота - най-доброто, което можем да осигурим на децата си.

 

Най-четените