Лъвът на герба - повод за гордост

Знамето, националният герб, химнът на страната - това са онези неща, които трябва да символизират единството на нацията и държава. Те, като държавни символи, имат ролята не само да изразяват независимостта и суверенитета на българския народ и държава, но и да служат като представяне пред света - кои сме ние и на какви ценности държим.

Още от средновековието насам гербовете възникват като средство за разпознаване на рицарите, подписи на документи и за изразяване на семейна гордост. Всяко нещо в герба има своето значение и смисъл, а тълкуванията им се извършват от благородната наука на хералдиката.

Настоящият държавен символ на Република България е приет на 31 юли 1997 г. Той представлява изправен златен коронован лъв на тъмночервено поле, обърнат на дясна хералдическа страна, поставен върху щит. От двете му страни има изобразени два златни короновани лъва щитодръжци, а над него - царска корона - първообраз на която са корони на български владетели от Втората българска държава, с пет кръста и отделно кръст над самата корона.

Под щита има постамент от дъбови клонки със златни плодове и девизна лента с трикольорен кант, върху която е изписан националният девиз "Съединението прави силата".

На практика гербът има малка и голяма версия. Малката се ограничава само в щита с червен фон и златен лъв на него. Това е същинската му част. В голямата се включват държачите на щита, короната и националния девиз.

Според някои трите лъва представляват трите главни географски области на България - Мизия, Тракия и Македония. Според специалистите по хералдика обаче това схващане е неправилно, тъй като лъвовете-щитодръжци имат само допълнителна роля в блазона на герба, както и останалите елементи като постамент и девизна лента.

Държавният герб НЕ стои върху българското знаме и поставянето му там е погрешно, тъй като и двете са равнопоставени национални символи.

Това е постановено от Закона за националното знаме и държавния печат и от Закона за герба на Република България. А "изобразяването на герба на Република България на други места, както и възпроизвеждането на елементи от герба в значки, възпоменателни медали и други, се допуска само с акт на Министерския съвет".

Лъвът като символ на българската държава

Лъвът е основен елемент в герба на българската държава още от средновековието насам. Стилизирани изображения на лъв има както в Първото, така и във Второто българско царство и това може да се намери и в редица гербовници, дори след като българска държава вече няма.

Още преди Освобождението лъвът е възприет като символ на българските царе. Това се появява и в "Стематографията" на Христофор Жефарович и в "История Славянобългарска" на Паисий Хилендарски. Лъвът е изобразен върху печата на БРЦК, върху знамето на Априлското въстание и върху калпаците на четниците.

Затова и след Освобождението лъвът се явява един от символите приемствеността на Третата българска държава с Първото и Второто българско царство. В Търновската конституция той е наложен като официален герб на Княжество България. В нейните текстове обаче текстът е твърде лаконичен: "изправен, коронован лъв на червено поле".

Това позволява на тримата владетели - Александър I, Фердинанд и Борис III - да тълкуват по-свободно идеята за националния герб, вкарвайки в него и мотиви от личните си гербове. Така до 1927 г. на практика няма точен вариант на държавния символ на България.

При цар Борис обаче е изготвен такъв вариант, който до голяма степен служи като основа за настоящия - коронован златен лъв на червено поле в щит, щитът е държан от два златни короновани лъва с голяма корона над самия щит. Под щита е и лентата с трибагреника на България и националния девиз "Съединението прави силата".

Той съществува до 1946 г., когато комунистите го променят, премахвайки монархическата символика и вкарвайки по-трудов и работнически характер на държавния символ. Според специалисти по хералдика това не е герб, а национална емблема, тъй като не отговаря на характеристиките за герб - в него има изписана годината на поемането на властта от БКП - 1944-а - нещо недопустимо за един герб.

Короната в големия спор за герба на републиката

След 1989 г. обаче правителството на БКП пада и идва демокрацията. След нейните първи години започва активният дебат за нов герб, отразяващ новата политическа ситуация. Настояванията на СДС са да се върне държавният символ отпреди 1946 г. Дебатът продължава почти 5 години.

Големият спор е дали да има царска корона на самия герб, след като България е република. Част от депутатите на БСП като наследник на БКП са твърдо против подобно нещо, тъй като според тях то би легитимирало евентуални опити за връщане на монархията в страната. Водещият им аргумент е, че България е република и като такава е скъсала с монархическото си минало.

Според привържениците на идеята за короната, тя е символ по-скоро на българската държавност.

Така са отхвърлени двата първи варианта на променения герб, изготвени от Кънчо и Емил Аврамови. Впоследствие се стига до консенсус, когато короната е променена, за да прилича максимално на тази от Второто българско царство. По този начин се акцентира идеята за държавност и връзката с Първата и Втората българска държава. Същевременно с това част от социалистите са убедени, че короната няма да проправи път за връщането на рода Сакскобурготски като български монарси.

Така се стига и до гласуването от 31 юли 1997 г. Тогава със 177 гласа "за", 16 "против" и 29 "въздържал се" държавата приема своя актуален национален символ в Закона за герб на Република България.

#1 Kenny McCоrmick 31.07.2018 в 23:37:57

Може пишман разбирачи да бърчат носле на Дан Браун, ама човекът поне обяснява какво, как и защо до най-малкия детайл и символиката поне му е безупречна. Аз за щастие не съм сляп - виждам, че на герба има три лъва и всичко, което авторът е описал два пъти, сакън някой да не пропусне, че е червено, не е черно. Никъде не виждам обяснение защо лъвове, защо остава този девиз, какъв щит държат точно тия ми ти лъвове. В статията се казва, че в герба всеки символ е важен. Защо, авторе, тези лъвове са върху венец с жълъди в него? Защо са тия кръстове на короните, не че има вече кой знае какво значение за българина. Дори в опашките има символика като за отделна статия. Защо не пише, че авторът на тази статия е Wikipedia?

#3 dedo adji 01.08.2018 в 01:12:17

Лъвът не е повод за гордост. Гордостта е смъртен грях. И след гордостта следва падение. Лъвът с корона е символ на суверенитет, който, уви, нямаме от 74г насам. И присъства в гербовете на много държави. Има и държави с ятаган в герба. Има и с автомат калашников. Статията отбелязва, че гербът е приблизително копие на герба на Царство България до 46г. Правилно, трябва приемственост. Добре помня споровете около герба, които, поради болшевишкия инат, продължиха няколко години. Тогава някой изтъкна, че сам Левски е настоявал лъвът да бъде с корона. Кенчето сигурно би предпочел ореол от звезди на синьо поле, в средата с кръстосани четирилъчка и полумесец. А виолаторът - циганско дайре. И на двамата кръстовете им бъркат в гъза с боксова ръкавица, с морски пясък и чукани миди. А в конституцията пише: "Традиционната религия на българите е православното христианство".

#6 dedo adji 01.08.2018 в 11:17:58

Бичи, на болшевишкия герб имаше 2 дати: 681 - 1944. Не е от тъпотия, дори старшината Чобанов би се сетил, че това се асоциира с раждането и смъртта. По-скоро е болшевишка наглост: Ние унищожихме България през 44г и вие нищо не можете да ни направите, ще ни траете до века и хоро ще играете. И ги траем и досега, маскирани като евро демократи. Вярно, че в новия има нещо кичозно. Но, както е казал един мъдър мъж, по-добре кич, отколкото хич. Благородната наука хералдика не е популярна в наше време и експертите са малко и няма кой да ги слуша. Кич има навсякъде. В герба патриотите виждаме символ на държавата, а еврогейците кича. Всеки с виждането си. А той представя пред света и едните и другите. Как е под сянката на кленовия лист?

#7 bfm 01.08.2018 в 12:35:45

За да сме в крак с времето, сега трябва да си сложим шопар на знамето, или по-добре три, да се знае.

#8 Xaoc 01.08.2018 в 14:57:24

защо лъвове, защо остава този девиз - Лъвове са населявали северна Гърция до ок. 2-ри век, т.е. преди основаването на Византия и много преди Първата българска държава. И все пак, образът на лъва се ползва още в Римската империя, което се пренася във Византийската империя и така до времената, когато прабългарите са дошли по тези земи и впоследствие са започнали да го използват като един от държавните символи. В паметниците от онова време лъвът се среща за пръв път върху една плоча в Стара Загора от 9-ти век. От същото време са и Омуртаговите колони с двата лъва. И в Мадарския конник има лъв.Той може да се види и по някои фрески в Търново, Стара Загора, Охрид, Скопие. какъв щит държат точно тия ми ти лъвове. - Щитът е символ на сигурност и отбрана. "В статията се казва, че в герба всеки символ е важен. Защо, авторе, тези лъвове са върху венец с жълъди в него" - Под щита има постамент от дъбови клонки със златни плодове. Дъбът е почитан у много народи като свещено дърво. Той често бил улучван от мълния и за това в античността вярвали, че е обиталище на бога на мълнията и небесната шир – гръцкия Зевс, римския Юпитер, старогерманския Донар, скандинавския Тор, славянския Перун. Венците от дъбови клонки са символ на силата и властта. Според българската народна вяра дъбът е единственото дърво, което може да замести храма. Някога в селищата, които не са имали още черква, хората се черкували, даже венчавали, под стари дъбови дървета. Най-важните обреди ставали под тях, и досега там се правят курбаните. Тия дъбови дървета дотолкова били почитани и уважавани, че ги считали за свещени и ги използвали за религиозно лекуване. По време на суша под тях се молели за дъжд. Бъдникът, който гори цяла нощ на Бъдни вечер, винаги е дъбово дърво - по него гадаят за идващата година, а пепелта се използва с предпазваща цел срещу зли сили. На Игнажден полазникът влиза в къщата с дъбова пръчка, клончета или просто с шепа шумки. Бухалката, с която селянката пере, непременно трябва да бъде дъбова. Кобилицата, която играе важна роля в много от обичаите и обредите, може да бъде само от дъб или от явор. Златото като хералдически цвят – този цвят е „краля“ на металите, символизира знатност, могъщество и богатство, а също така и християнските добродетели вяра, справедливост, милосърдие и смирение, затова и основните елементи от герба са златни.

#9 dedo adji 01.08.2018 в 15:13:43

На бафмааму не му харесва настоящия български герб и изобщо България, древна и млада. Що ли се мъчи тук, а не се ориентира към свинското царство или република?

#10 bfm 01.08.2018 в 15:22:20

Дедо, що се с лошо бре? Казал ли съм, че не ми харесва настоящият герб? Виж сега, ако те дразнят обидите към шопарите и се чувстваш задължен да ги браниш, това е друг въпрос. А за това как определи България, хем като древна, хем като млада, по-добре да не питам, нали ;)

#11 dedo adji 01.08.2018 в 15:44:41

Какво лошо ти казах, бе бафмааму? Напротив, като състрадателен човек, ти съчувствам, че си наказан да се мъчиш под сянката на лъва и се чудя защо още не си отпрашил при шопарите. Всъщност, не е трудно да се сети човек.

#13 bfm 01.08.2018 в 16:16:54

Айде, още един на амбразурата Продължавам да не разбирам какво браните, обаче. Мако, ти да не си по-умната половинка на Дедтото, че рипна да го защитаваш? Коментарът ми беше ироничен и напълно уместен.

#14 deowin 01.08.2018 в 18:58:49

>в конституцията пише: "Традиционната религия на българите е православното христианство" Което не означава точно нищо, защото не указва нито задължения, нито права. Съответно, изречението е напълно безсмислено и служи само за дъвка на хората, за които християнството (научи се поне да пишеш правилно религията си) има голямо лично значение. С точно същия успех би могло да пише "традиционното ястие на българите е боб" - нито те задължава да ядеш боб, нито ти забранява да ядеш каквото и да било друго, нито може да служи за каквото и да било, освен за дъвка на боболюбците и повод за присмех за тези, които искат да изкарат всички българи пръдльовци. >За да сме в крак с времето, сега трябва да си сложим шопар на знамето Намекът с жълъдите ми изглежда като по-учтив, тактичен и дипломатичен еквивалент.

#16 Kenny McCоrmick 01.08.2018 в 22:38:17

Хаос, изключително подробен и изчерпателен коментар. Само че тези неща не трябва да са в твоя коментар, а горе в статията.

#17 storm 11.08.2018 в 15:38:33

маймун горди ми и грамотен българино, забелязвам как писането на турския език, използвайки кирилица, ти се отдава повече отколкото използването на кирилицата за писане на български думи. Особено под теми като българския герб. just sayin'

Новините

Най-четените