Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Вечните филми: "Взвод" на Оливър Стоун и грозната история за неговата война във Виетнам

Вечните филми: "Взвод" на Оливър Стоун и грозната история за неговата война във Виетнам Снимка: IMDB

Кое е най-подходящото занимание за човек, който във вторник вечер е останал сам у дома и се бори с неприятен вирус?   

Гледането на депресиращ военен филм едва ли ще бъде сред първите избори, но пък в случая ми се видя най-удачно, докато лежах почти безжизнен на дивана, сякаш бях покосен от куршум на северновиетнамски войник.

Така попаднах на "Взвод" - антивоенна история, която за последно съм гледал преди повече от 15 години и сега ми се искаше да разбера как е улегнала в главата ми.

Зад филма стои режисьорът Оливър Стоун, чийто сценарий е вдъхновен от личния му опит във войната във Виетнам в периода 1968-1969 г. и всъщност показва как е повлияла на самия него.

Историята разказва за бойци от взвод на 25-а пехотна дивизия, които изпълняват една от най-неприятните задачи в онази война - патрулират из пълната с неприятели и смъртоносни капани виетнамска джунгла.

Макар взводът да си има командир в лицето на млад и неопитен лейтенант, всички предпочитат да се доверят на подчинените му и далеч по-кадърни сержанти - бруталният мачо Барнс (Том Беринджър) и състрадателният Елиас (Уилям Дефо).

Слабото лидерство и противоположните разбирания за морал и човечност между тези двамата ескалира в неконтролируем вътрешен конфликт, в чийто център се оказва новобранецът Крис (Чарли Шийн). Той доста бързо ще съжали, че е отишъл във Виетнам като доброволец.

Оливър Стоун Снимка: Getty Images
Оливър Стоун

Няма нюанси. Бързо става ясно кой е злодеят и кой е добрият. Хората около Барнс се превръщат в олицетворение на злото. Група тежковъоръжени психопати и военнопрестъпници, готови да направят всичко само и само да се разкарат от Виетнам.

От другата страна са Елиас, Крис и още няколко други, които просто се опитват да оцелеят.

В крайна сметка ужасът на войната ще изкара най-страшните човешки черти у повечето герои. Смъртта е навсякъде, докато стресът, напрежението, изтощението и животът във възможно най-мизерните условия ще направят така, че врагът да се окаже не виетнамската армия, а собственият ти другар по оръжие.

"Взвод" е високо оценен при излизането си през 1986 г. Печели пет награди "Оскар" и то в десетилетието на Роналд Рейгън, когато меко казано не се гледа с добро око към филми, които не показват американската армия в най-героичната ѝ светлина.

Неслучайно доста дълго време Стоун не може да убеди студията да финансират проекта му.

Снимка: IMDB

А пък и към онзи момент вече са излезли филми като "Апокалипсис сега", "Ловецът на елени" и "Рамбо: Първа кръв". Всички те по различни начини хвърлят поглед върху травмите, които Виетнамската война нанася както върху участвалите в нея, така и върху американското общество.

Само че "Взвод" е доста по-различен. Той е първият забележим филм, който е критичен към участието на Америка във войната. Не съвсем открито, разбира се, а по-скоро плахо, под повърхността на бруталните екшън сцени и плоските диалози.

По отношение на тях "Взвод" по никакъв начин дори не може да се доближи до нивото на "Апокалипсис сега".

Филмът на Стоун по-скоро залага на едва ли не задължителното за онези години екшън присъствие на мега алфа мъжкари с абсурдни реплики като "Мрете, копелете, мрете!" и всъщност единственият силен момент е не някой от клишираните монолози на главния герой Крис, а монологът на Барнс, който в голяма степен обяснява и целия филм.

"Елиас беше тръгнал на кръстоносен поход. Нямам проблем с никой, който прави каквото му се каже, но ще се разправя с всеки, който стъпи встрани. Тогава машината се чупи, а когато машината се чупи, ние се чупим", казва Барнс.

Снимка: IMDB

Той рационализира извършеното от него зло, представяйки го като императив на системата. Същата "система", която по един или друг ще стане директен обект на критика в голяма част от следващите филми на Стоун.

Тук обаче критиката му е все още само загатната под формата на коравия Барнс и хипито Елиас и постоянни намеци за ниския социален статус на войниците с реплики от типа на "всичко е политика".

Главният герой Крис пък очевидно е от по-заможно семейство в сравнение със своите другари и за разлика от тях е отишъл доброволно във Виетнам, след като зарязва университета. Войната отваря очите му за това как "богатите винаги пре*бават бедните", оставяйки ги да умират в техните войни.

Всъщност Стоун в голяма степен чрез Крис представя не друг, а себе си, тъй като на младини изоставя образованието си в престижния "Йейл" първо, за да стане учител по английски в Южен Виетнам, а след това втори път, за да влезе в армията.

Именно опитът му там, макар и далеч не толкова драматичен като показаното във "Взвод", става причина да преобърне възгледите си и от патриот да се превърне в човек, който по-скоро ненавижда страната си.

В бъдеще ще стане крайно остър към американската външна политика и дори ще се сближи с диктатори като Владимир Путин.

Основите на всичко обаче са поставени в джунглите на Виетнам. 

Все пак "Взвод" си остава една от вечните военни класики и със сигурност могат да се вземат много поуки от неговата история. 

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените