На петия ден от препоръката на Националния съвет за саморегулация (НСС) да бъде спряна рекламата на продукта, имитиращ сирене - "Булка", създателите на продукта обявиха, че пада от екран.
"Фикосота синтез" уведоми с писмо НСС, че спира клипа, макар че компанията не приема доводите за препоръката, особено предвид цялостната телевизионна среда в България.
Рекламата на имитиращия продукт "Булка чеиз" нарушава етични правила за реклама и търговска комуникация в България и затова Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС) препоръча излъчването й да бъде спряно, обяви комисията на 11 януари.
Съветът се самосезира заради сексуалния контекст на рекламния клип. Освен това и гражданин изпратил жалба с мотива, че "рекламата е не само неподходяща за деца, излъчва се по телевизията във всякакви часове на денонощието, а и е с уникално нисък морал и никакво благоприличие".
НСС е преценил, че рекламата нарушава правилата за благоприличие, социална отговорност и правдивост.
"Авторите на клипа очевидно не са се задоволили с по-лек и дискретен намек, а всячески са настояли на предизвикателно излъчващата съблазън сценка", пише в мотивите на решението.
Според съвета "сексуалният контекст на рекламата е подсилен чрез яркия цвят на Според съвета "сексуалният контекст на рекламата е подсилен чрез яркия цвят на женската рокля на Жулиета, която следва извивките на тялото й, силно изразеното деколте и действията й - изпускането на парче от продукта между гърдите й, изваждането и поднасянето му в устата на мъжа".
Това напомня на еротичната сцена от американския филм "Девет седмици и половина", казват от НСС.
За общото внушение на клипа допринася и мелодията, послужила за музикален фон на рекламата, която жанрово се доближава до чалгата, допълват от там.
Пред Dnevnik.bg от "Фикосота синтез", създатели на продукта, казват, че със спирането на рекламата им е била наложена цензура от "малка група хора, определящи се като елитарни".
Колкото и това да е най-малоумната реклама от всички малоумни реклами, които са се появявали на екран в близките 10 години, трудно мога да се съглася с мотивите им за махане. Че да не би рекламата на Axe примерно да няма сексуален контекст? И още примери... Просто е много по-пошло направена, предвид конкретната си таргет група, а именно, хората с ограничени възможности, които биха си купили подобен боклук, ако е евтин. Естествено, голяма част от тази таргет група са селяни и чалгаджии и биха вързали на подобна реклама. Същата таргет група, която пие Дерби, например... Не случайно Дерби рекамира така здраво през Планета... Че пуснали рекламата по медиите, които гореспоменатото простолюдие преобладаващо гледа също е напълно нормално, макар и само по Планета да бяха пуснали рекламата, пак щеше да има недоволни Все пак, никой идиот няма да я пусне по NG или Дискавъри
Да, цензура е! Точка. Щото ако заради липса на вкус почнат да махат от екран, ще останем без телевизия и без предавания
"Рекламата на имитиращия продукт "Булка чеиз" нарушава етични правила за реклама и търговска комуникация " Ако е спряна, не е за чалгавизията, по-скоро е заради заблуждаващото звучене на името Чеиз, наподобяващо Чийз, а рекламирания продукт е всъщност сурогат, имитация на сирене. Според мен това е причината. Тук е нарушена бизнесетиката.
Усещате ли манипулацията? Облягайки се на кълката, че българинът, макар и да се срамува да си го признае явно, си е чалгар, рекламодателят приспива таргета с внушението, че корумпираният, ограничен откъм естетически виждания наблюдаващ и санкциониращ орган иска да лиши зрителската аудитория от красиви гледки. А небрежно се премълчава същността. Ето и тук се размирисва от платени поръчкови публикации.
Проблемът не е в сексуалното внушение. Едва ли някой би поискал да се свалят рекламите на водка Флирт, примерно. Само че тяхното внушение е елегантно, а на тази е просташко. Разликата е като между еротика и порнография: и двете са в сексуален контекст, само че първото е предназначено да въздейства върху естетическото възприятие, а второто – върху инстинктите и физиологията. Ако искам да гледам порно картинки, ще бръкна в интернет или ще си купя нещо от будката за вестници. Но не може филанкешията да решава, че цялата телевизионна аудитория, включително дечурлигата и старците, трябва да му гледа порното. Никъде по света порнографията не е общоприет елемент от публичната среда – и това не е случайно. Защото освен писаните норми има и неписани. А „успокоителният“ аргумент, че мацката е готина, е неадекватен. Ми да вземем тогава да наслагаме готини разголени мацки навсякъде, а? Да си „естетизираме“ средата? Най-дразнещото обаче е, че фирмата-рекламодател „не приема доводите за препоръката, особено предвид цялостната телевизионна среда в България“. ... ОСОБЕНО ПРЕДВИД ЦЯЛОСТНАТА ТЕЛЕВИЗИОННА СРЕДА В БЪЛГАРИЯ. Все едно казват - какво сте се заяли с нас, бе, ВСИЧКИ ПРАВЯТ ТАКА! Значи една от големите компании в България е на мнение, че след като някой друг нарушава нормите (без значение писани или неписани), и тя има пълното право да ги нарушава, без да носи отговорност. Освен това смята, че след като подобна порнография се вихри свободно из чалга клубовете, значи няма никакъв проблем да се извади в праймтайма по национален ефир. Е, само заради това заслужава да бъде санционирана допълнително. Както се санкционира за обида на съда. Ако хората, вземащи решенията във въпросната компания, са толкова върли чалгари, че не могат да проумеят какво нередно са сторили, поне допълнителната санкция да ги принуди да се позамислят малко.