В "Алиса в страната на чудесата" чаеното парти на Лудия шапкар непрекъснато се мести от стол на стол без причина и обяснение. Същият необясним световъртеж е обзел и столичните квартали. "Младост" ту е в трета зона, ту пък във втора. "Банишора" донякъде е в първа, после във втора, но накрая все пак в първа. Четните номера на "Дондуков" са понякога към "Московска", а друг път - към "Сливница".
Въпросът "Защо е така?" е досущ като гатанката: "Защо гарванът е като писалищно бюро?" Изначално замислена да няма отговор. И макар софиянци да успяха да си извоюват поне отсрочка, то часовникът само е спрян и чудесата на софийските зони ще ги сполетят безапелационно догодина. Да видим дали все в същия си необясним вариант.
На 2 часа от центъра
Почти всеки български град си има своя "Младост". Мода от времето на социализма да се дава нещо жизнено на иначе сивите и мрачни панелни блокове, които се строяха за норматив в покрайнините на населените места.
През последните десет дни България слуша само за столичния квартал "Младост". Защо той стана толкова известен? Зад името на жк "Младост" се опитаха да прикрият грешките си кметът на София Йорданка Фандъкова и заместникът й Минчо Герджиков.
Първо не било справедливо различните части на комплекса да са в различни зони. После двамата в един глас обясняваха, че столичани от този район минават в по-предна зона - от IV в III, тъй като общината инвестирала най-много там.
Кметицата Фандъкова се опита да обясни на хилядите пенсионери, че ще плащат повече, тъй като им е построила две детски градини. Още по-безумно беше обяснението, че ще се прави реконструкция на колелото на "4-ти километър", което щяло да вдигне жизнения статус на столичани от този район. И най-неориентираният гастролиращ ром в София знае, че "Младост" няма нищо общо с тази част на София. Фандъкова тепърва ще трябва да изучава районирането на столицата.
Метрото е удобно само за една четвърт от работещите хора в "Младост"
Да анализираме най-голямата хвалба на кметството - метрото, което спасявало хората от "Младост" от вечните задръствания. Последната спирка на метрополитена се намира до пазара в кв. "Младост" 1. За пояснение на управляващите, тъй като хората го знаят добре, тя се намира точно на границата на квартала, в който живеят над 200 000 души.
Какво се случва всяка сутрин и всяка вечер с голяма част от данъкоплатците от този район. Метрото ги изхвърля, а тълпи се трупат по спирките и дълго чакат градски транспорт, за да се натъпчат в старите автобуси. Това е единственият начин хората да стигнат до кварталите "Младост" 2, "Младост" 3 и "Младост" 4.
Фандъкова върза увеличаването на данъците с идеята кметството да осигури "довеждащ" до метрото транспорт. Кметицата обаче забравя да каже каква цена ще има този билет, тъй като това благо няма да бъде харизано от общината. В момента цената на комбинирания билет за метро и рейс е 1.60 лв., което бие с 10 ст. таксата на маршрутките.
Тъй като метрото е удобно само за една четвърт от работещите хора в "Младост" (пенсионерите имат свободно време и безплатни карти), останалите се придвижват с коли и автобуси по една основна артерия - бул. "Александър Малинов". Задръстванията по него и в двете посоки са ужасни. Рекордът все още държи преход от Бизнеспарка до НДК за 2 часа. Време, през което може да стигнеш до Пловдив, Монтана, Плевен и др. български градове.
Живеещите в квартала от години слушат управляващите на столицата, че всеки момент ще бъдат изградени спасяващи транспортни съоръжения. През годините имаше различни идеи - първо бяха подземни, после надземни на две нива, пасарелки, постоянни регулировчици и др. Факт е, че задръстванията са единственото сигурно нещо, което може да ти се случа в "Младост".
Преди два месеца борбата на районното кметство стигна дотам, че направи еднометрово разширение на кръстовището до пицария "Верона", без това да доведе до никакъв ефект. Фирмата изпълнител дори не си направи труда да работи по програмата за "достъпна среда" и направи високи бордюри, които не могат да бъдат преодолени дори от здрави хора, камо ли с инвалидни или детски колички.
Какво се случва през последните години в квартала?
През пролетта и лятото на два или три пъти се подстригва тревата по централните улици. След това се чака есента, за да се запълнят няколко дупки, но в никакъв случай не повече от тези по бул. "Александър Малинов" или някоя от улиците, където минава градският транспорт. За почистване и поддържане на градинки не става дума.
Другото безумно обяснение на общината за презонирането на квартала, е, че в него има много хипермаркети и Бизнеспарк. Именно този парк побърка голяма част от "Младост", тъй като всекидневно към него и от него се стичат потоци коли. Живеещите наоколо няма нито къде да паркират, нито къде да минат по задръстените улици. За това обаче трябва да плащат повече. Факт е, че цената на панелен апартамент не се вдига, ако е до това бизнес съоръжение. Просто защото купувачът няма никаква полза от тази близост.
В предизборната година районното кметство подхвана една изключителна инвестиционна програма - изграждане на велоалеи от "Кауфланд" до поликлиниката и пред районната община. Това може и да е съвсем символичен жест към жителите на този район - да си взимат велосипеди и да се спасяват както могат. Дето се вика, до центъра на града са само 10 км, но пък ще се спестят толкова главоболия на кмета и общинските съветници.
Разликата в зоните на "Младост"-ите идва от това, че проектът и изпълнението на "Младост" 1 е завършен през 1964 г. и тогава той е вкаран в III зона. Едва първата половина на 80-те години са проектирани и построени другите четири разширения на комплекса.
Идентичният квартал на "Младост" е "Люлин", който изцяло е в IV зона. Той също има метро, хипермаркети и бизнес сгради, но за него общинарите в София мълчат. Може би финансистът на общината Минко Герджиков не се е сетил за какво да се хване, за да вдигне и там данъците.
Подлезът им - частен, пейките - американски
След като призна тоталното фиаско с новото зониране и увеличените данъци, кметът Йорданка Фандъкова се впусна в пиар кампания за стопляне сърцата на гражданите. Така от първата й телевизионна изява от началото на скандала се разбра, че в София има не само увеличени данъци, но и намалени. Тази "справедливост" обаче сега ще бъде погазена с всеобщото отлагане на новите зони за 2012 г.
За пример на квартал, който минава в по-ниска категория и ще плаща по-ниски данъци, ама друг път, беше даден "Васил Левски". Всеки, който поне е минавал покрай тази издънка на столицата в североизточна посока, би си помислил, че поне тук кметството мисли трезво - населението не е получило качествена градска среда, следователно ще плаща по-малко.
Но не е така. За пореден път фактите опровергават местната власт и нейните пишман финансисти. Според районната данъчна служба досега "Левски" е бил в IV зона, а по новото решение се понижава в V. Само че според границите на старото зониране от 1998 г. кварталът винаги е бил в V зона.
И тук логичният въпрос какво му се е случило на този квартал, та да го понижат така, намира прост отговор. Жителите на "Левски", както 19 000 живеещи в "Банишора" и стотици хиляди в "Младост" са били със сбъркани данъци! Години наред са плащали повече. Дотук с добрите новини на кмета Фандъкова. И дума не става за връщане на надвзетите данъци.
В новото зониране кв. "Левски" го няма - всички граници в описанията на зоните по улици го заобикалят. Човек лесно може да си помисли, че общината просто го е забравила. Спасението тук отдавна е в ръцете на населението. Да вземем "частния" подлез до "Ботевградско шосе". Частни подлези в България няма, освен в кв. "Левски". Там общинският тунел е попаднал насред незаконен паркинг.
От юни 2007 г. има заповед на ДНСК за махане на незаконния паркинг, който иначе се води зелена площ. Миналата година търпението на хората свърши и имаше протест, на който между другото един участник рече: "Кметицата си прави оглушки и не иска да си вземе общинските имоти. Не мога да разбера защо".
На книга паркингът се води зелена площ, но в "Левски" те са всичко друго, само не и зелени. Затова миналото лято гражданите запретнаха ръкави и спечелиха рекорден брой проекти за озеленяване от фондация "Америка за България".
Чудно защо чак от Америка, като данъците постъпват на "Московска". Понеже фондацията не спонсорира катерушки, миналото лято заварихме децата да се крият от жегата под голямо дърво. Сега срещаме момче на около 10 г., бърза да захвърли раницата вкъщи, за да излезе да рита топка. Къде? "Навсякъде". Има ли детски площадки? "Не", казва то и избързва напред.
Най-много обаче хората се оплакват от бездомните кучета
"Наблизо е приютът за бездомни кучета. От "Екоравновесие" идват, вземат едните кучета и ни пускат пак старите", разказва минувач. И това не е единственият абсурд в неговото столично битие - "Жена ми има апартамент в "Младост" - в нов блок, а няма контейнери. Та си носим боклука от там тук. Затова не е справедливо да им се увеличават данъците в "Младост".
Един ден хората в "Левски" сигурно ще намерят начин и с кучешката напаст да се преборят. Понеже си обичат квартала - направили са му даже страница във "Фейсбук". В представянето му пише: "Да, близо е до аерогарата, но умрете от яд, не се чува нищо от там. И кой квартал всъщност може да се похвали с аерогара, автогара и жп гара?
Само пристанище още нямаме в наличност, но с помощта на глобалното затопляне и това може да стане реалност". В профила се съобщава още, че дупките са колкото навсякъде, а пазарът от 2 сергии е кръстен тъй "в пристъп на излишно вдъхновение". Във "Фейсбук" "Левски" има 326 приятели. Но общинското ръководство със сигурност не е сред тях.
Обадихме се където трябва
Според новото зониране село Бусманци, кв. "Абдовица", и "Димитър Миленков" преди са били без зона в т.нар. строителни граници на града, а вече са в V зона. Това, разбира се, удобно се спестява от общината. Въпреки това в кметството в Бусманци бяха категорични, че данъците им няма да се вдигнат. "В края на годината искаха да го направят, ама кметът се обади където трябва и вече всичко е наред", чистосърдечно разказа служителка в кметството. "Където трябва" явно е повече от общинския съвет, който би трябвало да има решителната дума по въпроса.
Наскоро Бусманци влезе в новините с първото ново училище, откривано в Софийско от 20 г. Тротоарите обаче си правят сами. "Титан" чисти, но само площада. Кофите точно пред кметството са препълнени - не сме случили явно ден. Що се отнася до дупките - "пълнят се, ама няма пари за всички", казват в кметството.