Бъдещето на журналистиката

Колко много неща могат да се променят за една година.

За този кратък период дискусията за бъдещето на журналистиката претърпя неочаквани обрати и се разви в много различни посоки.

Ето основните теми на дебата, в който се включиха повече от 70 журналисти от Съединените щати и читатели от цял свят:

1. Мисълта, че вестниците ща изискват такса за уебсайтовете си беше посрещната с възмущение от доминиращата вълна поддръжници на идеята, че „новините трябва да са безплатни". Сега обаче това се превръща в приемлива стратегия за оцеляване и New York Times поведе колоната.

2. Традиционните форми на комуникация също са изправени пред предизвикателство в лицето на социалните медии - природна стихия, която заплашва съществуването на конвенционалните медии като основен източник на новини, но пък най-неочаквано им предостави и някои нови възможности.

3. Друга тенденция е раждането на „гражданската журналистика". Много изтъкнати имена се опитват да дадат нова власт на пресата с прокарването на федералния законопроект „Медиен щит". Въпросът е дали с тази привилегия може да се злоупотреби.

4. Медиите продължават да разкриват тайни на армията, разузнаването и съдебната система. Тази тенденция има своите врагове и поддръжници.

5. Превърна ли се пресата в институция, застрахована от законите за клевета? Много граждани се оплакват от едностранчивото и предубедено отразяване на събитията от журналисти, които не ползват сериозни източници и факти.

6. Дали медиите ще намерят нови източници на приходи като фондациите, за да компенсират дефицита, довел до масови съкращения, когато бяха попарени надеждите им, че правителството ще им помогне?

7. Един от основните въпроси пред обществото е доколко може да се вярва на масмедиите в днешно време. Дали със смъртта на Уолтър Кронкайд си отиде и обективността? Все повече журналисти се позовават на „анонимни източници", но какво точно означава това?

8. Всички сме свидетели на навлизането на нови способи за поднасяне на новините с въвеждането на дигиталните устройства за четене. Дали технологиите ще направят една част от най-уважаваните новинари динозаври в дигиталната ера?

9. Бъдещето на рекламата в медиите предизвика ожесточен дебат най-вече заради предизвикателството, отправено от онлайн изданията и шокиращият фалит на списания като Gourmet.

10. Какво ще се случи с телевизиите, които също като печатните издания, са изправени пред предизвикателствата на днешния ден, но имат и някои специфични проблеми?

11. Журналистите, както и институциите, са принудени да се променят. Журналистът на бъдещето трябва да притежава съвсем различни и много повече на брой умения от журналиста от миналото. 

Новините

Най-четените