Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ефектът “Джон Оливър”: Когато комедията стане сериозна

Да използваш сатирата, за да насърчиш критичното мислене Снимка: Getty Images
Да използваш сатирата, за да насърчиш критичното мислене

Открай време комедиантите използват последните политически, социални и шоубизнес събития, за да пишат скечовете си и да се свързват с обстановката сред публиката.

В голямата си част шегите им се стремят да са намигване към управляващата прослойка. Хората да се засмеят, да аплодират, след което комедиантът да слезе от сцената, завесата да падне, светлините да изгаснат, а до два-три дни всеки от присъстващите да е забравил за шоуто.

Какво ще се случи обаче, ако вицовете се приемат сериозно? Ако комедията от сцената стане причина за сриване на правителствен сайт или провокира законодателни промени? Ще се случи това, което медийната култура през последните години нарича "Ефектът Джон Оливър".

Джон Оливър е телевизионен водещ на комедийната програма на HBO Last Week Tonight, което се превърна в публична инстанция, макар и не последна, в следенето и критикуването на проблеми от обществено значение.

Наследил подхода на своите колеги Стивън Колбърт и Джон Стюарт, Оливър използва актуалните и социални теми като основа за своите шеги. Неговият подход обаче е малко по-различен - вместо само да направи обзор на случващото се от седмицата, той избира основна тема на всеки свой епизод, като се фокусира върху нея, влизайки наистина в дълбочина, за да извади на бял свят корена на проблема. 

По този начин той прави синтезирано и изпълнено с остри шеги обяснение на важни теми от американската инфраструктира, през проблеми в правосъдието на САЩ, та до корупцията във ФИФА. 

Затова и шоуто му често предизвиква толкова широка дискусия, че държавни и обществени институции предприемат незабавни реформи.

Причината и следствието имат здрава връзка в Last Week Tonight, колкото и всеки от другите закони във Вселената. Почти се е превърнало в правило, че когато Джон Оливър посочи някого с пръст от екрана, срещу него ще се надигне вълна от неодобрение, която по всяка вероятност ще размести пластовете първо нагласите на хората, а след това и във властта.

Предполага се, че формулата на успеха му е събирането на смеха с отегчителните законови разпоредби, които Западният свят спазва негласно, без да си дава сметка, че го ощетяват.

Не само сбитото, а и забавно представяне на данни е от значение, за да стигне до съзнанието на хората.

А способността на Оливър да превръща скучните теми във видеа с масово споделяне вече е доказала, че може да въздейства на целия свят.

В един от най-популярните си сегменти водещия се гмурна дълбоко в предложените закони за неутралност в интернет в САЩ.

На първо четене, изменението предлагаше равно третиране на данните от потребителите в мрежата, но при по-внимателен оглед, екипът на Оливър е забелязал, че законът си оставя вратичка за дефиниране на "бързи" и "бавни" линии.

Според водещия и екипа му, това означава, че на интернет доставчиците се дава право да се разпределят в два пазара от клиенти, като едните ще могат да таксуват потребителите по-скъпо, с което да нарушат свободния достъп до интернет и принципа за конкурентност на пазара.

"Общо взето, интернет компаниите се съгласяват не се пречкат едни на други. Също като наркокартелите. Без никаква конкуренция. Може би липсата на конкуренция е причината да ни предоставят толкова абсурдна услуга. Страната ни (САЩ) продължава да има по-бавен интернет от почти всяко друго място на планетата. С по-бърз интернет от нас са например Естония. Естония! Държавата, в която, ако погледнеш през прозореца, се страхуваш, че Шрек ще те атакува", шегува се Джон Оливър.

В епизода призова феновете си да пишат до Федералната комисия по комуникациите и да протестират срещу потенциалните промени за неутралност в мрежата.

Ден по-късно правителствената агенция получи жалби в количество, което срина сървърите ѝ. Година по-късно законът бе гласуван с изричното условие да не поставя разделение между "бързи" и "бавни" линии.

Перо в шапката на Last Week Tonight е и разтърсването на йерархията във ФИФА. През 2014 г. водещият критикува най-мощната спортна организация в света заради лошото отношение на организацията към работниците емигранти.

Информацията доведе до арести, но според екипа на комедийното предаване това не беше достатъчно.

"Проблемът е, че всички арести на света няма да доведат до промени, докато Сеп Блатер е президент. За да убиете змията, трябва да отрежете главата ѝ. В случая - задника ѝ", каза Оливър в шоуто си.

Ден по-късно Блатер се оттегли от ръководната си позиция във ФИФА.

Във втория си сезон на шоуто водещият обяви, че официално е създал своя собствена църква - "Дева Мария на вечното изключение", обяснявайки цялата правнообвързваща скица, по която телеевангелисти и църковни организация могат да получават милиони като дарения, без да дължат и цент за данъци или да се отчитат пред независим орган.

В заключение Оливър каза, че никога не е измисляна по-брилянтна измама за "алчния корпоративен американец".

Сатиричният начин, по който британецът илюстрира проблема в 20-минутен сегмент, оказа трайно въздействие върху зрителите. 

Джон Оливър може и да изглежда като шегаджия зад бюрото си, но ефектът на неговия стил е осезаем, а според Time има основание да се смята, че комедийното му предаване ще промени облика на новинарския поток в бъдеще.

Тъй като все повече хора стават недоверчиви към медийните издания, сатирата несъзнателно се превърна в достоверен източник на информация, а комедиантите, от своя страна, влизат в ролята на цедка, който казват на какво да обърнем внимание и на какво - не.

В новата медийна среда Джон Оливър влиза с интелекта си, но без да вдига летвата твърде високо, заради което успява да стигне до обикновения човек с остроумие и най-важното - с фактически данни, които да потвърдят коментарите му.

Няма скрити трикове, няма стрити мотиви, само анализ под маската на комедия, която води до реални действия.

 

Най-четените