Иван: Oбичан и обречен в едноименните песни на Сашка Васева и Богдана Карадочева

Сашка Васева и Богдана Карадочева са сред най-именитете изпълнителки от времето на българския преход. В своите песни те често засягат въпроси, които пряко кореспондират с живота на българина в тази сложна, наситена със събития и дълбоко кризисна социално-историческа ситуация.

За мнозина двете певици нямат нищо общо помежду си. Васева се изявява в сферата на поп-фолк музиката и неслучайно е възприемана за майката на чалгата.

Сред успешните й студийни албуми са "Инфлация и любов" (1996), "Мейк лов, нот вар" (1997), "Спартакус момче" (1998) и др.

Във видеоклиповете си тя често се появява в аграрна среда или сред природата като едно непринудено народно момиче от Дупница.

Карадочева пък е гласът на естрадната бохема. През деветдесетте тя има съвместни сценични изяви със световни изпълнители като Салваторе Адамо, Жилбер Беко, Клиф Ричард, Шарл Азнавур и Джозефин Бейкър.

Нейни са мегахитовете "Дано", "Нова Година" и разбира се "София, моя любов", посветена на родния град на изпълнителката.

В репертоара и на двете изпълнителки обаче има по една песен, посветена на мъжа с името Иван, а именно "Иване' при дупнишката мадона и "Иване, Иване" при нейната естрадна колега.

Но докато Васевият Иван е обект на жив интерес от страна на лирическата героиня, на пламенно плътско желание и горещи романтични чувства, то Карадочевия Иван е обречен до живот да слуша дудненето и негативните оценки на своята отегчена съпруга, заради пръстена, с който е прикован към нея.

Ето как в една противоречива България на отворени граници и затворени магазини се очертават и двете лица на най-популярния мъж в родината, това на обичания и това на обречения Иван.

В песента на Сашка Васева вълнението от срещата с Иван е естествено и някак очаквано. Героинята е тръгнала на море. В такива моменти човек се е настроил положително и авантюристично към живота. Той съзнателно или неосъзнато търси любовна тръпка, към каквато летният бриз и горещият пясък неминуемо предразполагат:

Реших да тръгна на море, но спрях в едно кафе
и срещнах хубаво момче с широки рамене.

Още първото двустишие от текста сугестира, че предстои нещо специално, че на хоризонта има нова любов.

Като контрапункт на зараждащите се платонически чувства в песента на Васева идва отегчението и подигравателното отношение на Карадочевата героиня към нейния Иван, за когото в последствие става ясно, че й е законен съпруг.

Този снизходителен подход е застъпен като мотив още в първата строфа:

Не разбирам отдавна за какво ли се мислиш,
за герой вероятно от любовен роман.
Донжуан да играеш, така ти се иска.
А пък всъщност си само Иван.

Това е и алюзия към факта, че в средностатистическото българското семейство, особено в условията на тежка икономическа криза, жената тайно или явно ненавижда своя съпруг и го намира за пълен мухльо и тъпанар, което индиректно говори и за оценката й към самата себе си.

За да не се докара до подобна житейска ситуация, Васевата героиня е подготвена. Тя харесва раменете на своя избраник, дори вижда в него мъж и му позволява да я хване, въпреки че едва са се запознали, но в припева задава смислоопределящия за текста въпрос:

Иване, Иване, имаш ли, кажи, пари
да сбъднеш, Иване, мойте розови мечти?

Тя явно знае, че любовта не се яде и очаква да даде своите прелести на някой, който ще може да ги обгрижва подобаващо.

Богдана продължава с обидите: "Защо се стараеш, не ти ли е ясно? Посивял си и скучен като празен екран", след което самодоволно и заплашително избухва с припева:

Иване, Иване, Иване, Иване,
спасение няма
щом си с пръстен към мен прикован.

Явно удоволствието от чуждото унижение е на лице. Ако съдим по видеоклипа, в който изпълнителката е заобиколена от мъже, които се радват и усмихват, отношенията в семейната двойка вероятно са садо-мазо.

Че причината за този тип общуване се корени във финансовото неблагополучие става окончателно ясно във втория куплет от песента, където се описва материалната действителност, в която лирическите герои съществуват, очертана от овехтелия сватбен диван, котлонът с един реотан и семейното панелно жилище като цяло.

Междувременно Сашка Васева обещава орална любов на своя Иван, с когото отиват заедно на море - нещо, за което са необходими финансови средства и явно той притежава такива. Факт, който съдържа и отговора на основния въпрос в текста.

Разликата между образа на обичания и този на обречения Иван в песните "Иване" и "Иване, Иване" на Сашка Васева и Богдана Карадочева всъщност е в относително материалното благополучие на единия за сметка на другия.

То обаче не определя екзистенциалното щастие на героите, тъй като не става ясно какво се случва на морето и дали меркантилната прясно влюбена девойка не злоупотребява с чувствата на своя избраник в парчето на Васева.

Нито пък садо-мазо съюзът в произведението, изпълнено от Карадочева, е нещо категорично лошо на фона на нежните ласки, за които Васева само намеква. Изобщо и двата текста предоставят един отворен финал, една неяснота и оставят множество въпроси подобно на историческата ситуация, в която героите им са ситуирани.

#1 Виктория Пенелопова 07 06.01.2017 в 20:25:07

Госпожице Антонова, да сложиш на един кантар сашка васева и БОГДАНА КАРАДОЧЕВА, означава, че имате дефицит на информация и мегадефицит на чувствителност. Толкова посредствено четиво!

#3 Виктория Пенелопова 07 06.01.2017 в 22:53:28

Ах, така ли, Александра? "..Нито пък садо-мазо съюзът в произведението, изпълнено от Карадочева, е нещо категорично лошо на фона на нежните ласки, за които Васева само намеква. Изобщо и двата текста предоставят един отворен финал, една неяснота и оставят множество въпроси подобно на историческата ситуация, в които героите им са ситуирани..." Инфертилни напъни за оригиналност, примитивна, но за сметка на това - зла ирония, надраскани набързо аналогии, от които единствено вярно е "Иван". Садо-мазото, вероятно е препъни камъчето на разбирането на текста.Или само намекнатите нежни ласки. Но, какво пък, както се вижда, има разбирачи и по тези теми.

#4 kakao 07.01.2017 в 10:31:17

Обичайно се отнасям със снизхождение към напъните на Антония. Но не мога да подмина липста на елементарна обща култура, която я кара да постави под общия знаменател "най-именитЕте изпълнителки от времето на българския преход" една от иконите на българската музка и една от емблемите на чалга-простащината...

#5 паяка 07.01.2017 в 10:31:29

Предложен ни е изчерпателен литературен анализ на двете произведения, достоен за кандидатстудентско ниво за ЮЗУ и подобните му.

#6 vanko 07.01.2017 в 11:55:25

Я да се изкажа като пряко засегнат И двата текста са тотален боклук! Единият - стопроцентова чалга, другият - стопроцентрова соцестрада. Подобни безсмислени "творби" са срам за всеки текстописец и обида за всеки Иван. За първосигналниците като фалшивата Пенелопова 07 - в горният текст се сравняват текстовете, а не изпълнителките (да, това са обикновени изпълнителки - изпълняват чужди текстове!).

#7 niemen 07.01.2017 в 19:14:59

Да, наистина финалът е отворен и предполага много въпроси и мъчителни отговори. Ще спази ли Сашка обещанието си за орална любов? Ще успее ли лирическият грерой на Карадочева да спести от инженерската си заплати и да подмени "котлона с един реотан" (каквото и да означава това)? Какво е времето на морето и дали и тази година ще вилнее ешерихия коли?Тези и още въпроси терзаят измъчената ми душа и не й дават покой. Но е дошло време разделно и трябва да си го кажем направо - който лютеница не яде, той голям не ще да порасте.

#8 паяка 07.01.2017 в 22:21:24

Ниемен, архаично звучиш. Какво ще кажеш за варианта: "Който лютеница не яде, скучен и безсънен животът му Е."?

Новините

Най-четените