Сериалът, който промени телевизията

Независимо дали гледате Game of Thrones, или не, дали го харесвате, или смятате, че е пълна глупост, дали одобрявате новия сезон, или сте се подписали в онази петиция за презаснемане на финала, едва ли има някой, който да оспорва факта, че това е най-големият сериал в световен мащаб - като влияние и културна значимост.

Game of Thrones промени самата телевизия, това как гледаме на сериалите, как гледаме на фентъзито като жанр и въобще как се отнасяме с подобни творчески продукти.

Ако не вярвате, просто се замислете. Има ли някой сред познатите ви, който редовно използва интернет, който да не е чувал за шоуто и да не знае поне малко за героите му? Дори онези, които упорито отказват да гледат сериала, са наясно поне с част от историята, героите и ключовите моменти заради всичките статии, статуси, мемета, видеа и какво ли още не, които се появяват всекидневно в интернет.

Причините за това са много - от наистина добрата история, на която Game of Thrones стъпва, до мащабния размах, с който е правено шоуто.

To е абсолютен и (поне към момента) неоспорим рекордьор по гледания, по пиратски сваляния, по номинации и спечелени награди. Вeче всяка телевизия, всяка стрийминг платформа иска своя GoT и големите платформи вече дават големите си бюджети за осъществяване на нови мащабни проекти.

В това е и един от безспорните приноси на Game of Thrones за промяната на телевизията - то утвърди в бранша суперпродукциите за телевизионен формат, задавайки ера, в която бюджетите за драматичен сериал успяват да нараснат от 3 до над 10 млн. долара на епизод. Това ще е и новата реалност за в бъдеще - истински мащабни проекти, които ще целят да привлекат възможно най-голям брой зрители - толкова, колкото GoT.

Защото това е истинската цел - да се повтори този глобален успех. Както от самите HBO, така и от всичките им конкуренти - нови и стари. Всички вече се опитват и ще продължат да се опитват да повторят тази формула на успеха.

На пръв поглед тя изглежда проста - успешна фентъзи/фантастична поредица със свои верни последователи, адаптирана по начин, който да се хареса, както на тях, така и на средните потребители, и всичко това поръсено с много шокиращи моменти и обрати. Но това е само на теория.

Безспорният факт тук е, че говорим за един от най-добрите фентъзи епоси, появявали се някога - "Песен за огън и лед", върху който е базиран сериалът - мащабен проект за политически интриги, кървави битки, убийства, дракони и т.н., който се отличава от всичко друго с желанието си максимално да се доближи до реализма и логиката на реалността.

Именно това обаче е съставката, която поне до момента липсва на всички онези проекти, които се опитват да бъдат "новия Game of Thrones" - те вървят по вече утъпкан път. Когато решават да адаптират романите на Джордж Р. Р. Мартин, от HBO поемат голям риск.

Те се захващат с мащабна поредица от 7 книги, 3 от които към онзи момент все още не са написани и издадени. Книгите бъкат от политика, има адски много имена на домове за запомняне и още повече различни герои, които остават като основни персонажи. Освен това авторът въобще не се притеснява да убива, осакатява и подлага на всевъзможни изпитания своите герои - всичко това остро противоречи на досегашната логика на сериалите, където смяната на главен герой води до почти сигурна смърт за шоуто.

И въпреки че е фентъзи, сериалът се усеща по-автентичен и по-реалистичен от повечето вдъхновени от реалния свят продукции. Гледайки Game of Thrones, ти знаеш, че играта на тронове действително е нещо опасно и човешката глупост, била тя породена от чест, от лъст или от... чиста глупост, се заплаща. Животът е жесток и GoT се старае да напомня това (поне в първите си сезони).

Именно този риск, това изследване на новото и на пределите на възможното е съставката, която прави Game of Thrones такъв хит. Хората знаят, че от този сериал могат да очакват всичко и това ги очарова.

Така се роди неудържимата мания по книгите и телевизионната им адаптация. Феновете започнаха да създават свои теории, да търсят скрити знаци в книгите и шоуто, да тълкуват споменати в няколко реда пророчества и да намират символи за нещо по-голямо във всеки един момент, във всеки един епизод. YouTube се напълни с канали, които изследват всеки епизод кадър по кадър в търсене на по-дълбокия смисъл, заложен от създателите на GoT. Медиите създаваха безбройни публикации, свързани по един или друг начин с него (ние включително).

Нито един друг сериал не е произвел и толкова много мемета, колкото Game of Thrones. Културата на забавните картинки и шоуто създадоха една своеобразна симбиоза, която помага и на двете страни да се развият и да трупат популярност. Появява се и огромно количество фенско изкуство.

Заради всичко това - заради социалните мрежи, заради възможността за интеракция между феновете в момента на самото излъчване и скоро след това, Game of Thrones се нарежда сред най-влиятелните културни продукти на нашето време заедно с "Междузвездни войни", "Властелинът на пръстените" и "Хари Потър". Някой дори би могъл да каже, че благодарение на социалните мрежи тук влиянието на света на Вестерос е дори още по-голямо, но това е тема, която тепърва ще предизвиква много спорове.

Това влияние сред феновете води до своята кулминация в последния сезон и цялостното недоволство на много фенове от посоката, в която поема продукцията. Петицията за презаснемане на финала на сериала показва и още един начин, по който GoT променя телевизията.

Той даде на феновете усещането за това да са част от самото шоу - от неговото развитие и генезис. Затова и те направиха следващата крачка - да поискат правото да решат какво да се случи с любимите им герои - нещо, поне към момента невъзможно за света на телевизията, но за в бъдеще?

Да, Game of Thrones промени телевизията. Докъде ще стигне това, едва ли някой може да каже. Пред нас има още други проекти от света на Вестерос и тепърва ще видим дали те ще доживеят до това ниво. Честно казано - едва ли. Летвата на очакванията е вдигната твърде високо.

Това, което ни остава, е да очакваме следващата голяма продукция, която да разбива представи и да чертае нови светове. А дотогава - "Валар Дохерис!"

#1 cavalec 20.05.2019 в 16:25:00

Възхищавам се на сериала от кинематографична гледна точка, спец ефекти, компютърна анимация, консептарт и всеки работен процес, който оформя художествения образ и визия на сериала. Но това, че все е чувал името на сериала, не го прави неоспорим арт продукт като сценарий и замисъл с качества. По същата логика можем да кажем, че нашите пайнерки понеже всеки ги е чувал дори и да не обича чалга, значи са стойностни артисти със качествено предложен на съответната аудитория продукт. Да ама не. То и всеки е чувал за Иисус Христос, но не всеки е християнин. Кой пиарства за него 3 хилядолетия. Учениците му? Последователите на учениците му? Евентуалното конспиративно общество, което създава евентуалната му съпруга Мария Магдалена. Ами не. Същите ония хора, които се предстсавят за нейни посредници, но я изпозлват като инструмент за упражняване на власт и печелене на пари, на гърба на масите. Всичко се оформя и зависи от икономиката. Сериалът също е икономическа стока. Печелят ли се милиони от глупав пиар и реклами. Да!. Кой ги дава потребителите. Който управлява медиите, управлява света. Най-абсурдният аргумент на света е, че щом нещо е популярно и всеки го е чул или недочул, значи е етикет за качество и религия. Но онези горе са се погрижили да го превърнат в обществена религия както при футбола и всеки друг спорт, изкуство и занаят. Обществените етикети, които налагат, че успехът не е успех, ако нямаш милионите на Стийв Джобс, ако не завъртиш успешен бизнес, не изградиш собствена фирма, кариера или не станеш адвокат, архитект или главен шеф на хирургично отделение. Всяко чудо за 3 дни. След една седмица никой няма да си спомня за Игра на тронове. Финалът не струваше. Пред него този на Изгубени и Туин Пийкс са направо шедъоври въпреки, че пак имаше доста разочаровани, заради неоправданите очаквания, които са част от бизнеса и фермата за правене на пари, в противен случай ако всеки получаваше това, което иска нямаше да има причина да си плаща затова. Хората обичат изненадите, пък било то и неприятни.

#2 Дракон с кисело зеле 20.05.2019 в 16:30:19

Променил е на баба ви ватените гащи. Амбициозна телевизия не сте ли гледали преди? Еле па на HBO сериалите, които - ВСИЧКИТЕ, за които знам - са правени по тоя калъп - много пари, чудесна визия, претенциозничене, прекалено насилие и биещи на порно голотии. На моменти се получава добре. "Карнавал" беше разкошно нещо. (И беше фентъзи, бтв, огромно и амбициозно фентъзи. Защо го забравихте? Верно, че му удариха теслата на една трета от пътя, обаче го има.) Друг път се получава като "Игра на тронове" - поредното доказателство, че няма как един сериал да издържи толкова време, без да се скапе - еле па, както е в конкретния случай, когато го пишат двама олигофрени, единият от които няма практически никакъв опит извън тоя сериал, а другият адаптира толкова адекватно, че извади боговете от "Илиада" и заши устата на Дедпул, дето беше известен най-вече като убиеца с голямата уста. Вие осъзнавате ли, че финалния сезон на тоя сериал актьорите, които участват в него, се скъсаха да го хранят? Уалдау, дето играе Джайм Ланистър си каза, че е имал спорове със сценаристите, защото му пишат безсмислени сцени и диалози, Конлет Хил - Варис - заяви, че начинът, по който неговият образ си отива, хич не му харесва, Питър Динклидж говори против тъй наречената стратегия в оня епизод с боя на негри в тъмна нощ, Кит Харингтън си каза, че финалът е разочароващ, и после се поправи, като се усети, че го снимат... А не са само те. В момента финалният епизод на това нещо е с рейтинг 4.9/10 в IMDb. Хахаха.

#4 e-mil 21.05.2019 в 00:38:59

Има някаква промяна - вече куцо и сакато смята, че може да пише за телевизия, дори ако е гледало само един сериал. Но дори тази промяна не е заради "Игра на тронове". * * * "Game of Thrones промени самата телевизия, това как гледаме на сериалите, как гледаме на фентъзито като жанр и въобще как се отнасяме с подобни творчески продукти." Как се е променило отношението към фентъзито? Все едно е нямало Хари Потър и Властелинът на пръстените? Или е нямало класики като Семейство Адамс, Разкази от криптата, Шотландски боец и т.н. Ако трябва да определим много успешно ТВ фентъзи заглавие, то това е може би "Зоната на здрача" - за 40 години беше подновяван три пъти. От поне 20 години насам се възроди интересът към средновековните истории. "Игра на тронове" беше логично следствие, а не причина. Но откъм влияние - всяко поколение си има един хипер-супер-мега як сериал и всеки път се чува едно и също: "Лелей, това промени телевизията!". Така се говореше и за "Семейство Сопрано", а днес никой не може да каже с какво толкова е променил телевизията. Просто едно много успешно заглавие и толкоз. Отношението днес се промени от стрийминга, а не от някакъв си сериал. Затова и поредният мащабен проект пак ще е рекордьор по гледания - вече не чакаш да го купи някоя телевизия, а се абонираш сам от източника. * * * "... задавайки ера, в която бюджетите за драматичен сериал успяват да нараснат от 3 до над 10 млн. долара на епизод." Пак глупости. "Братя по оръжие" беше с по над 12 млн долара на епизод. Преди него "Спешно отделение" в най-популярните си години беше стигнал до 13 млн долара на епизод. "Рим" беше с по 9 млн. Дори "Приятели" беше стигнал 10 млн в последния си сезон и то като имаме предвид, че беше ситком с по 22-25 минути на епизод, а не 50. Бюджетите някак успяха да нараснат още преди да е замислен "Игра на тронове". * * * "Петицията за презаснемане на финала на сериала показва и още един начин, по който GoT променя телевизията." Нищо не показва. Миналата година специално ни обяснявахте, че петициите на феновете нямат нищо общо с "Игра на тронове". Обяснено с цели 12 заглавия. https://www.webcafe.bg/filmcafe/seriali/id_1660345922 * * * "Защото това е истинската цел - да се повтори този глобален успех." Точно пък за HBO не е това целта и то стана ясно още миналото лято. https://www.webcafe.bg/id_531683338

#5 Kenny McCоrmick 21.05.2019 в 21:21:05

Като кажат "Игра на тронове" в комбинация с "пресолена манджа" и се сещам за Кафето. Някой може ли да ми обясни дали е заради 393 статии на ден за една приказка за възрастни? Мерси предварително! По темата - с мъка признавам, че явно зрителят става все по-впечатлителен и то все повече се впечатлява от тотални глупотевини. Умни продукции като "Чернобил", "Уестуърлд", "Къща от карти", че дори и "South Park" и "Симпсънс" получават малко или почти никакво внимание, по една статийка и толкоз. Ама като видят дракони и малко зелен екран - и избълват сто фермана по темата. А кой какво променил... едно време "Пътеводна светлина" опразваше улиците. Сега сигурно и баба ми няма да го гледа...

#6 Specifier 21.05.2019 в 23:06:29

ЛЮБИМ СЕРИАЛ на глупците и инфантилите, неомарксистка дивотия, редназначена за интелект по-нисък от човешкия...

Новините

Най-четените