Как Джеф Безос изведе Amazon до върха

Може би Джеф Безос е имал кристална топка.

Преди две десетилетия той предвижда бъдеще, в което едно кликване ще осигурява всичко – от храна за домашни любимци до хайвер; залеза на популярността на моловете; необходимостта магазините да предлагат развлечение или удобство, за да оцелеят.

След това Безос построява цяла империя на базата на тази своя концепция.

Amazon, основана от него през 1994 г., сега се стреми да стане първата в света компания с капитализация от трилион долара. Тя се е преобрази от нишов продавач на книги втора употреба до глобален играч в многобройни области.

Но Безос, който сега е най-богатият човек в света, има по-мащабни цели от простото преструктуриране на световния пазар на търговия на дребно.

Като частно лице той притежава вестника Washington Post. Неговата аерокосмическа фирма Blue Origin планира да стартира продажби на билети за космически пътешествия догодина. Това лято Безос загатна, че ще оповести и планове за филантропични програми.

Преди години гимназиалната му приятелка коментира пред Wired, че винаги е очаквала той да спечели голямо състояние. Тя посочва, че признаците за бъдещия му успех са проличали още от ранните му мечти да изследва открития космос.

"Въпросът не беше в парите сами по себе си, а в това какво той ще направи с тези пари, за да промени бъдещето”, обяснява тя.

Космически колонии

Амбициите на Безос личат още преди десетилетия.

Той е дете на родители тийнейджъри, които бързо са развеждат. Джеф е отгледан предимно в Тексас от майка си Джаки и пастрока си Майк Безос, мениджър в Exxon, който избягал от Куба като тийнейджър след като Фидел Кастро дошъл на власт.

Младото момче отрано демонстрира склонност към инженерство и точни науки - разглобява детското си легло с отвертка на 3-годишна възраст, твърди негова биография от 2013 г., написана от Брад Стоун.

В речта си при завършването на гимназията, той описва визията си за изграждане на колонии в открития космос.

В Принстънския университет Безос следва инженерство и компютърни науки като по-късно използва уменията си във финансови компании в Ню Йорк и среща съпругата си Маккензи в хедж фонда DE Shaw.

На 30-годишна възраст той напуска след като попада на статистики за бързия ръст на Интернет.

В реч през 2010-а в Принстън Безос си спомня решението си да замине на запад и да стартира Amazon като "не толкова безопасната алтернатива".

"Реших, че трябва да опитам. Не мислех, че ще съжалявам, ако се проваля. А и подозирах, че винаги ще се тормозя, ако взема решението изобщо и да не опитвам", разказва той.

Крал на кибертърговията

Стратегията на Безос, финансирана с над 100 000 долара лични и семейни средства, бързо дава позитивни резултати.

Само месец след дебюта на Amazon през 1995 г. той вече доставя поръчки до всичките 50 американски щати и 45 държави, твърди книгата на Стоун “Магазинът за всичко: Джеф Безос и ерата на Amazon”.

В първите пет години на Amazon, акаунтите на клиенти нарастват от 180 000 до 17 милиона. Продажбите достигат рекордни нива – от 511 000 долара в началото до повече от 1.6 милиарда долара.

Известни инвеститори се стичат към компанията насред първата вълна от дотком ентусиазъм. Amazon става публична компания през 1997-а като набира 54 милиона долара и превръща Безос, който някога е помагал в опаковането на поръчаните книги, в един от най-богатите мъже в света преди още да е навършил 35 години.

През 1999-а списание Time го обявява за един от най-младите 'Хора на годината' в историята и му дава определението "крал на кибертърговията".

Експериментите

Известен с взискателността си като шеф, Безос води Amazon с дългосрочна стратегия и "тотален" фокус върху клиентите.

На практика това означава, че фирмата му е склонна да харчи пари, за да печели пари. Жертва годишни печалби за 10 от 23-те години от съществуването си като предлага по-ниски цени и безплатна доставка, а също така и като прекарва години в разработка на нови устройства - като електронния си четец Kindle.

Amazon обаче не се колебаят да пестят от всеки възможен разход - карат служителите в централата си да плащат за паркоместа, борят се с доставчиците, противопоставят се на опити за организиране на профсъюзи в складовете си и избягват плащане на данъци по всякакви законни начини.

Фирмата се е сблъсквала с някои провали - от рода на ранни инвестиции в сайтове като Pets.com, които по-късно са довели до загуби. Сега обаче дори те изглеждат като знак за неумолимия ѝ конкурентен дух и склонност към експерименти.

Amazon отчете продажби за близо 53 милиарда долара за второто тримесечие на тази година. Печалбите са рекордни – 2,5 милиарда долара.

Според компанията за пазарни анализи eMarketer се очаква фирмата на Безос да овладее приблизително половината от всички онлайн продажби в САЩ тази година, както и близо 5% от общия пазар на дребно в страната.

Amazon има повече от 575 000 служители - персонал, който приблизително се равнява на населението на Люксембург.

Тя осигурява логистика, складови пространства, заеми и платформа за продажби на стотици хиляди външни търговци. Високодоходното ѝ поделение за облачни компютърни системи, което поддържа голям дял от корпоративния свят на своите сървърите, е глобалният лидер в бранша.

Жаждата на Amazon за нови бизнес начинания обаче не изглежда утолена.

Миналата година компанията изкупи магазините за хранителни стоки Whole Foods. Тази година тя оповести поглъщането на онлайн аптека. Мениджъри в компанията споделят, че активно търсят други изгодни сделки.

Безос упорито продължава да преследва детската си мечта за изследване на Космоса.

Негативни реакции

Възходът на Amazon във време, в което бивши титани в търговията на дребно като Sears, Toys 'R' Us и Barnes & Noble изпитват сериозни затруднения, предизвика критики. Те са свързани с монополното влияние на компанията и данъчните и трудови практики в нея. Дори й беше приписана вина за нарастването на цените на имотите в Сиатъл.

Когато миналата година фирмата оповести, че ще създаде втори голям кампус в Северна Америка, местните власти започнаха да се борят за интереса на фирмата, докато протестиращи организираха кампании срещу Amazon. Техният гняв е провокиран от перспективата данъчни стимули да отидат в една от най-успешните световни фирми.

На фона на тези критики, Безос започна да гради едно по-публично присъствие в Twitter, където споделя неща като снимки на родителите си и видеа от пътуване с шейна с кучешки впряг в Норвегия.

Amazon също така отвърна на удара и с пари – компанията удвои разходите си за лобиране от 2014-а насам до около 13 милиона долара за миналата година, съобщава OpenSecrets.org.

Мишена в Twitter

Въпреки тези усилия, компанията в момента има шумен критик: американският президент Доналд Тръмп. Той обвини Amazon, че плаща неоправдано ниски средства за доставки от американските пощи. Тръмп заплаши с нови регулации компанията като в Twitter я определи за монополист.

Президентът на САЩ редовно свързва действията на Amazon с тези на Washington Post, въпреки че вестникът е независима, лична инвестиция на самия Безос, който го купи през 2013 г.

Със състояние, равняващо се на около 150 милиарда долара, 54-годишният Безос също така е изправен пред критики за относително ограничената си благотворителна и филантропска активност.

Наскоро той загатна, че ще увеличи дарителските си инициативи, като писа, че ще оповести промени в тази насока по-късно през лятото.

Миналата година, докато събираше идеи, Безос обяви, че възнамерява да подходи към филантропията по различен начин от бизнеса си като се фокусира върху непосредствения ефект, вместо да залага на дългосрочните резултати.

А светът очаква с нетърпение да разбере дали новата му стратегия и този път ще бъде успешна.

Новините

Най-четените