Когато преди няколко седмици съоснователят и дългогодишен главен изпълнителен директор на компанията за енергийни напитки Red Bull - Дитрих Матешиц, почина на 78-годишна възраст, това остави един важен въпрос - кой ще застане начело на една от най-големите европейски бизнес империи?
Самото наследство на Митешиц има ясна посока - неговият единствен син Марк, който миналата седмица официално беше коронован от Bloomberg като "най-богатият милениал в Европа".
Въпросът обаче е, че Марк ще наследи само 49% от акциите на компанията, докато другите 51% са в ръцете на Чалерм Йовидя - синът на човека, изобретил енергийната напитка Krating Daeng, която се превръща във вдъхновение за Red Bull.
Но Йовидя, който сега е на 72 години, има един сериозен проблем - той нито има енергията да ръководи компанията, която доскоро беше водена от бизнеспартньора му Дитрих, нито има кой да го наследи.
Синът му и негов единствен наследник Ворают през последните 10 години се укрива от Интерпол заради инцидент, свързан със смъртта на полицай.
През септември 2012 г. в Тайланд Ворают, който тогава е на 27 години, под въздействието на алкохол и кокаин блъска със своето сиво "Ферари" мотоциклетист. Мъжът на мотора е сержант Вичиен Кланпрасерт - полицай, който по това време е на работа и разследва грабеж.
Информацията по делото показва, че полицаят е влачен от колата в продължение на 100 метра. Той умира на място, а Ворают Йовидя бяга от местопрестъплението и до ден днешен се укрива от властите.
Впоследствие баща му изплаща 100 000 долара обезщетение на семейството на полицая, но Интерпол продължава да търси сина.
Всичко това прави невъзможно Чалерм Йовидя да поеме сам управлението на Red Bull.
Все пак през цялото време, в което Red Bull развива дейността си и се превръща в империя, не той, а съдружникът му Дитрих е този, който "създава магията" и управлява всички начинания.
Същевременно с това 30-годишният Марк Матешиц също няма да поеме ролята на баща си като главен изпълнителен директор на Red Bull.
През цялото си детство и тийнейджърските си години Марк е поставен встрани от прожекторите. За да бъде предпазен от интереса на медиите, той дори израства с фамилията на майка си, като единствено бащиното му име Дитрих подсказва връзката със съоснователя на Red Bull.
Младежът запазва това поведение и в годините след това, макар че след като завършва висшето си образование с диплома по бизнес администрация, Марк приема фамилията на баща си и започва да се появява на ръководни позиции в компаниите под шапката на Red Bull.
Заедно с Дитрих, Марк е акционер в няколко австрийски компании за имоти, а през 2018 г. младият мъж стартира бизнес с напитки под шапката на Red Bull, произвеждайки бира и лимонада с вода от един от най-старите извори в Австрия.
От началото на 2022 г. Матешиц-младши е в борда на благотворителната фондация на Red Bull - Red Bull Wings for Life, управлявана главно от майка му Анита Герхардтер.
Сега младият мъж ще наследи активи от баща си на стойност най-малко 15,7 млрд. долара според оценките на индекса на Bloomberg за милиардерите. Това ще го превърне в един от най-богатите европейци. Въпреки това Марк няма претенциите да управлява бизнеса така, както го правеше Дитрих.
Миналата седмица Матешиц обяви в писмо до служителите на Red Bull, че не възнамерява да държи ръководни функции в компанията, а ще предаде властта на нов Борд на директорите.
Самият той е подал оставката си като ръководител на отдела за органични продукти, което по думите му не е било лесно решение, защото проектът е бил "много близо до сърцето му".
"Но аз не вярвам, че човек трябва да бъде едновременно служител и акционер в една и съща компания", заявява Матешиц и допълва, че ще тълкува тази си роля и ще се изразява публично, както намери за най-смислено.
Той посочва, че ще следва желанието на баща си, консултирано и с държащите реалния контрол над компанията семейство Йовидя, да бъде назначен Борд от трима души, който да управлява бизнес делата на Red Bull.
В него ще влязат Франц Вацлавик като главен изпълнителен директор, Александър Кирхмайр като финансов директор и Оливер Минцлаф като ръководител на отдела за корпоративни проекти и инвестиции на Red Bull. Последният досега изпълняваше ролята на главен изпълнителен директор на футболния клуб RB Leipzig, но вече е подал оставката си от този пост, за да поеме новите си задължения в компанията за енергийни напитки.
За да има плавно предаване на властта, висшите мениджъри, които по времето на Дитрих Матешиц са помагали с управлението на компанията, са подали оставките си, но ще продължат да работят като консултанти.
"Те ще подкрепят не само борда на директорите, но и всички нас, за да продължим успешно работата на баща ми", казва в писмото си към служителите Матешиц-младши.
Истината е, че в Red Bull ще има място за всички, защото Дитрих успява да я превърне в истински гигант с бизнеси от сферата на недвижимите имоти до спорта.
От основаването на компанията през 1984 г. съвместно с тайландския предприемач Чалео Йовидя, австриецът систематично увеличава обхвата на Red Bull, богатството ѝ и активите ѝ. А според легендата всичко започва в един тайландски бар.
Официалната история разказва, че по време на свое пътуване до Тайланд Дитрих, тогава представител на компания за паста за зъби, поискал в хотела да му поднесат освежаваща напитка, която да го разбуди след дългия полет.
Това, което му сервират, е чаша с Krating Daeng - местна безалкохолна напитка, използвана от шофьорите на камиони, за да ги държи будни по време на дългите им пътувания. Името на английски се превежда като "червен воден бивол", а компанията, която произвежда Krating Daeng, е собственост на Чалео Йовидя.
Възхитен от ефекта на освежаващото питие, Матешиц решава да инвестира в него и да започне да го продава в Европа, където има толкова много стресирани мениджъри и млади хора, гладни за забавления.
След като получава лиценз за производство на напитката в Австрия през 1984 г., Матешиц подава оставка от позицията си в компанията за паста за зъби и влага всичките си спестявания, за да създаде Red Bull.
А първото му предизвикателство е наистина сериозно - на европейския пазар все още няма ниша за подобна напитка. Така идва и идеята за слогана, който впоследствие ще стане култов - "Red Bull дава крила".
Години по-късно компанията бива съдена за този слоган за "фалшива реклама", но австрийският предприемач успява да предложи защита, която разглежда това изречение по-скоро като различен подход към живота и неговите предизвикателства.
Така той представя идеята за Red Bull като синоним на свобода и независимост, на жаждата за успех.
Това се оказва, че работи, както много пазарни анализатори установяват впоследствие. Геният на Дитрих Матешиц в прокарването на енергийната напитка се вижда и до днес.
От 1987 г. - първата година, в която Red Bull започват да продават кутийките си с напитката, темповете на растеж на продажбите се увеличават с близо 200% на година.
За 2013 г. компанията продава 5,3 милиарда кутийки в общо 166 държави, с което генерира оборот от над 5 милиарда евро. Към 2021 г. продажбите на Red Bull достигат вече 10 милиарда кутийки.
С увеличаването на състоянието си Дитрих Матешиц придобива остров от групата Фиджи, както и замъци и вили в родната си Австрия, където няма данъци за наследство. Той също така купува луксозен имот в лондонския Найтсбридж за 32 млн. паунда (37 млн. долара), където сега е разположена модната марка на Red Bull - AlphaTauri.
Сериозен е интересът на компанията в спорта, като Матешиц не се задоволява само с това да спонсорира отбори.
Още през 90-те компанията започва да участва със свой отбор във "Формула 1", като първо това става с екипа на Sauber, а след това през първите години на новия век купува тима на Jaguar и го ребрандира като пълноправен отбор на "Red Bull" за сезон 2005.
След това купува отбора на "Minardi", преименува го на "Toro Rosso" за 2006 г. и използва отбора за обучение на обещаващи пилоти за отбора на "Red Bull".
Извън "Фомула 1" в света на спорта Red Bull притежава още футболните тимове RB Salzburg, RB Leipzig, New York Red Bulls, Red Bull Brasil и FC Liefering, както и още 3 отбора в Moto GP и Moto 2, два хокейни отбора, един скейтборден, един в плаването с ветроходни яхти и един за сърф. Освен това Red Bull спонсорира още един колоездачен отбор и един раликрос отбор.
Със сигурност смъртта на Дитрих Матешиц ще е сериозен удар за компанията.
Сега трябва да се види дали трима души ще могат да свършат толкова добре работата, която преди това се ръководеше от големия австрийски бизнесмен.