Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Те си мислеха, че помагат на Тръмп, но сега това може да им коства 2,7 млрд. долара

Делото на компанията Smartmatic срещу Fox News може да има опустошителни ефекти Снимка: Fox News
Делото на компанията Smartmatic срещу Fox News може да има опустошителни ефекти

Да си най-гледаната телевизия в САЩ определено има своите плюсове, но с това вървят и някои минуси. А когато се стигне до тях, резултатите могат да са в размер на милиарди долари.

Този урок е на път да научи консервативната телевизия Fox News, известна с категоричната си подкрепа за бившия президент на САЩ Доналд Тръмп. Срещу нея, както и срещу трима от най-известните ѝ водещи в момента има заведено дело в размер на 2,7 млрд. долара искани щети от технологичната компания за машинно гласуване Smartmatic.

От компанията твърдят, че Fox News и нейните водещи са влезли в конспирация с адвоката на Доналд Тръмп - Рудолф Джулиани, и с адвокат Сидни Пауъл, която защитаваше бившия съветник на Тръмп - Майк Флин, като целта им е била да проведат "кампания за дезинформация", която е застрашила самото оцеляване на Smartmatic.

"Нямаме избор. Кампанията за дезинформация, която започна срещу нас, е унищожителна. За нас това е екзистенциално и ние трябва да предприемем действия", коментира Антонио Мугика, изпълнителен директор и основател на Smartmatic, в интервю за CNN.

Делото, заведено в щата Ню Йорк, обвинява Fox News, Джулиани, Пауъл и водещите Лу Добс, Мария Бартиромо и Жанин Пиро, че умишлено казват лъжи по адрес на Smartmatic в национален ефир в опит да заблудят обществото и да насадят убеждението, че президентските избори през 2020 г. са били спечелени от Джо Байдън с измама.

"Те се нуждаеха от злодей, от някого, когото да обвинят за загубата. Те се нуждаеха от някого, когото биха могли да накарат другите да го намразят. История за доброто срещу злото, която би подбудила гнева на тълпата, работи само ако разказвачът предостави на публиката някой, който олицетворява злото", се казва в подадената пред съда жалба.

"Без никакъв истински злодей, подсъдимите са измислили такъв. Подсъдимите решиха да направят Smartmatic злодея в историята им", се допълва още там.

В продължение на месеци Доналд Тръмп твърдеше, че изборите са били откраднати, а резултатът им е бил решен от измами с гласуването. 

И ако неговите обвинения бяха по-скоро от общ характер срещу някой не особено ясен враг, то тримата водещи от Fox News, Джулияни и Пауъл включиха в коментарите си различни конспиративни теории, които пряко намесват компанията Smartmatic, която предостави услугите си в окръг Лос Анджелис на изборите на 3 ноември, само и само за да подсилят тезата на Тръмп.

Като част от направените коментари, те заявяват, че технологията на Smartmatic се използва в цялата страна, а не само на отделни места, и че тя също така е спомогнала за преброяването на повече гласове за Байдън, отколкото са подадени в действителност - нещо, което нито една проверка по изборите не установи.

В конспиративните теории за Smartmatic също така биват намесени още името на милиардера Джордж Сорос и на покойния венецуелски лидер Уго Чавес. В друга теория пък компанията е замесена с един от своите директни конкуренти на пазара - Dominion - като се твърди, че двете фирми са си сътрудничили за нагласяването на резултата в колебаещите се щати.

Адвокатът на Smartmatic, Дж. Ерик Конъли, каза пред CNN Business, че това е един от най-директните случаи на клевета, които той е виждал.

Самият Конъли е едно от най-големите имена в САЩ, когато става въпрос за дела за клевета, след като през 2017 г. осигури на месопреработвателна компания от Южна Дакота внушителното обезщетение от 177 млн. долара в дело срещу телевизия ABC News, собственост на "Дисни".

По думите му, тъй като компанията Smartmatic е била ограничена до предоставяне на услуги на окръг Лос Анджелис на изборите през 2020 г., той лесно може да докаже всички конспиративни теории като неверни.

А исканата сума по делото дори е още по-голяма от тази по делото срещу ABC News. Технологичната компания сега ще иска обезщетение в общ размер от 2,7 млрд. долара.

Сумата е изчислена въз основа на щетите, които "дезинформацията, измислена и разпространена от обвиняемите", е коствала на компанията. Оттам пресмятат, че конспиративните теории са подкопали бизнес отношенията им с различни партньори по света (компанията оперира общо в 10 държави), произвеждайки спад в прогнозираните печалби през следващите пет години със 767,4 милиона долара. 

Допълнително с това компанията отчита и загубите, породени от множеството заплахи и нападки спрямо техни служители през месеците след вота.

Адвокатите на Smartmatic изпратиха правно известие до Fox през декември с искане за "пълно опровержение на всички неверни и клеветнически изявления".

В правната бележка се казва, че опровержението трябва да се извърши със "същия интензитет и ниво на покритие, което първо сте използвали за клевета на компанията".

Скоро след това телевизията излъчва мащабен материал, който прави проверка на всички изложени до момента теории в предаванията на Лу Добс, Мария Бартиромо и Жанин Пиро. Сегментът е излъчен за първи път на 18 декември в шоуто на Добс и включва интервю с експерта по технологии за гласуване Еди Перес, който коригира поредицата от лъжи, разпространявани от водещите на Fox News в различни предавания.

Междувременно през януари предаването на Добс беше и свалено от ефир въпреки високата гледаемост. 

Президентските избори наистина оказаха доста сериозен удар за Fox News. Макар в редакционната си политика телевизията да е отявлен защитник на политиката на бившия президент, именно тя беше една от първите, които обявиха победа за неговия опонент Джо Байдън в ключовия щат Аризона.

Това доведе до доста интензивни реакции от страна на много от републиканците срещу мрежата, като сериозна част от тях не просто разкритикуваха това действие, но преминаха и към по-малките телевизии Newsmax и OAN, които с дни наред отказваха да признаят победата на Байдън във вота.

Загубата на тази аудитория създаде проблем за Fox News. През януари мрежата се плъзна от първо място на трето за първи път от 2001 г. насам.

Мрежата се опита да върне тази загуба, засилвайки някои от коментарните си предавания, включително и тези, чиито водещи в момента са подсъдими по делото. А те, на свой ред, започват да излъчват отново и отново конспиративни теории за "откраднатите избори".

В крайна сметка обаче това сега може да им коства много повече от загубата на първото място като най-гледана телевизия, а делото може да доведе до тежка криза в компанията, ако тя трябва да заплати такава огромна сума.

Към момента общата стойност на телевизионната мрежа на Fox News се оценява на 18,28 млрд. долара - достатъчна стойност, за да не фалира въпреки загубата, но все пак не толкова голяма, че ударът да не е опустошаващ.

Според редица експерти по медийно право шансовете за победа на Smartmatic по това дело са огромни, като въпросът тук е каква сума компанията ще измъкне от Fox News. Оценките са, че най-доброто за телевизионната мрежа ще е да се договори с подателите на иска за компромисна сума за обезщетението.

Със сигурност обаче това ще е тежък удар и за Доналд Тръмп, който след оттеглянето си от президентския пост и изтриването на профилите му от социалните мрежи, е заобиколен от относителна медийна тишина.

Fox News е един от най-твърдите поддръжници на Тръмп, но след подобна съдебна пречка е много вероятно телевизията да смекчи позициите си, опитвайки се да избягва подобни спорни теми.

Най-четените