Рупърт Мърдок: Подлец и гений, който искаше Юнайтед и пусна кръв на Берлускони

Рупърт Мърдок е един от най-влиятелните медийни магнати на планетата. Той притежава The Times, Daily Telegraph, The Sun, The Wall Street Journal и New York Post, както и телекомпанията Fox.

Мърдок е човек, на когото светът се възхищава и мрази едновременно. Той е гениален и ексцентричен милиардер, каквито сте срещали във филмите на Скорсезе и книгите на Драйзер. Но в очите на мнозина е и подлец, който е обвиняван, че не играе по правилата в преследването на интересите си.

Мърдок е роден в Австралия през 1931 г. В училищните си години е доста срамежлив и е постоянен обект на подигравки от по-големите. Доста малък започва работа във вестник, където пише за конни надбягвания и се занимава с дребна търговия.

След това записва Оксфордския университет, където учи политика и икономика, но съвсем не блести по време на следването си. Мърдок непрекъснато търси забавления и партита, а когато се организира игра на покер, е първи на масата. Не крие и политическите си убеждения. В стаята си има бюст на Ленин, а от учебното заведение го наказват за социалистическа пропаганда.

Когато Рупърт е на 22 години, баща му умира и му завещава два вестника на ръба на фалита и малка радиостанция.

Това обаче се оказва достатъчно за младия мъж да положи основите на империята си. През 1960-а купува националния всекидневник The Australian, а малко по-късно и британския News of the World. В началото на 70-те става собственик на The Sun, а през 1981 г. в ръцете му попада и най-тиражното издание на Острова - The Times, което по онова време се задушава от дългове.

В средата на 80-те Мърдок хвърля огромно състояние за американските компании 20th Century Fox и Metromedia TV. Специално за тази сделка е необходимо да получи американско гражданство, тъй като според законодателството на САЩ е забранено на чужденци да притежават телевизионни канали.

През 1990 г. дългът на корпорацията на Мърдок възлиза на около 7 млрд. долара, натрупан най-вече от Sky TV, на която придобива 65% от акциите през 1983 г. Положението е тежко, но бизнесменът договаря сливането на Sky с един от големите конкуренти - British Satellite Broadcasting. Обединеното дружество е наречено BSkyB и само за четири години носи на Мърдок печалба от почти 300 милиона долара.

Мърдок е тясно свързан със създаването на Висшата лига

Футболът в Англия е в криза и в средата на 1980-а петте най-силни отбора тогава - Ливърпул, Манчестър Юнайтед, Арсенал, Тотнъм и Евертън - замислят създаването на своя собствена лига, която да бъде спонсорирана от телевизионния оператор ITV. Идеята е изброеният топ 5 да е постоянен, а в Лигата да влизат още пет отбора в зависимост от текущото им състояние. Футболната асоциация, естествено, няма как да позволи подобно нещо и веднага стопира проекта, след като таблоидите започват да шумят около него.

Провокацията обаче върши своята работа и английският футбол започва да се реформира през 1990-а, когато президентът на ФА Греъм Кели представя спасителния документ The Blueprint for the Future of Football (Концепция за бъдещето на футбола).

Посещаемостта на мачовете и телевизионното внимание нарастват значително, но BBC и ITV отказват да увеличат плащанията. Ситуацията се промени преди подписването на новото споразумение през 1992 г. Внезапно се появява трета страна - BSkyB на Мърдок, която проявява интерес към първенството още през 1989 г., но правата отиват при ITV. Компанията вади астрономическите тогава 304 милиона паунда за 5 години и тушира всякаква конкуренция. Мърдок вярва, че основният източник на доходи ще бъде рекламата, но греши...

Възмутени от новото партньорство, феновете започват протести, тъй като не им харесва идеята да плащат, за да гледат футбол по телевизията.

Включват се и политици, които казват, че "не е справедливо само 2 млн. притежатели на сателитни чинии да гледат най-големите дербита". Всяко чудо за три дни. Хората искат да гледат футбол и нямат друг избор, освен да се абонират за BSkyB.

Абонаментът се оказва и най-печелившото перо на компанията. Година по-късно, каналът, който през 1992 г. отчита загуба от 47 милиона паунда, излиза на печалба от 62 милиона. През 1995-а BSkyB трупа седмична печалба от 5 милиона паунда, а приходите от реклама са само 12 процента...

Правата удрят тавана. Успех за pay-per-view

Рупърт избира перфектния момент да пробие във футбола и BSkyB печели победа след победа.

През 1996 г. каналът купува правата за периода 1997-2001 г., като увеличава стойността им на 688 милиона паунда, а по BBC и ITV минават само репортажи.

BSkyB отбелязва още един важен успех - продажбата на отделни мачове на принципа "pay-per-view".

През 2001 г. компанията на Мърдок плаща 1.11 милиарда паунда за 66 мача, а ITV дава 183 милиона за права да излъчва репортажи от Висшата лига и се насочва към по-долните дивизии. Стартира платеният канал ITV Digital, като се разчита на феновете на клубовете от Чемпиъншип, Първа и Втора лига. Но докато аудиторията на Sky поддържа ниво от 5-6 милиона души, ITV не може да събере даже милион и проектът се проваля.

Първият истински конкурент на компанията на Мърдок (в началото на новия век Sky отново се разделя с British Satellite Broadcasting) се появява едва през 2013 г., когато в играта влиза главният телекомуникационен оператор на Англия BT (British Telecommunications). Тогава Sky купува 116 мача, а BT - 32.

Само като щрих отбелязваме, че за настоящия пакет 2016-2019 - Sky плати 5 милиарда паунда...

Мърдок иска да купи Манчестър Юнайтед, а когато не успява, взима акции от пет клуба

През юли 1998 г. изпълнителният директор на BSkyB Марк Бут се среща с директора на Манчестър Юнайтед Мартин Едуардс и адвоката на клуба Морис Уоткинс. Представителите на Юнайтед очакват да се говори за преките предавания и бъдещите договори, но Бут ги шокира: "Интересуваме се от Юнайтед. В смисъл - не от резултатите, а от цената му".

Когато през септември официално става ясно, че Мърдок иска да купи един от най-големите отбори в Англия, това не се харесва на никого. 96% от анкетираните от вестник Manchester Evening Post заявяват, че не искат да видят "червените дяволи" в ръцете на Мърдок. Феновете пък основават групата SUAM - Shareholders United Against Murdoch (Акционерите на Юнайтед срещу Мърдок). Тя съществува и до днес под името SU и не се отказва един ден да получи контролния дял от акциите на клуба.

"Мърдок се нуждае от Юнайтед, за да промотира нов етап в телевизионната революция - прехода към цифрова телевизия - пише The Observer през 1999-а и продължава - Той се притеснява, че BSkyB може да загуби ключовия си актив - правото да излъчва Висшата лига и търси нови варианти." Това е така, тъй като през 2001-ва Лигата има договор с Управлението по честна търговия, което има правомощията да запорира сделката за ТВ правата.

Мърдок и Едуардс се спират на 625 млн. паунда за Юнайтед, но продажбата е блокирана от Британската комисия по монополите, сливанията и придобиванията, а феновете си отдъхват.

Въпреки това, Мърдок не се отказва и предприема нова тактика. През 2000 г. той купува миноритарни дялове от Лийдс, Челси, Съндърланд, Манчестър Сити, който тогава играе в Чемпиъншип, и от Юнайтед. "Намеренията му са очевидни - пише The Times. - Мнението на клубовете има огромна тежест при сключването на договорите с телевизионните компании. Рупърт отлично знае какво прави."

Каква е съдбата на акциите на Мърдок в изброените клубове през изминалите години - не е известно.

Войната с Берлускони за влияние в Италия

Силвио Берлускони не се притеснява от конкуренцията на Sky, когато компанията на Мърдок стъпва на Апенините през 2003 г. Австралиецът се занимава с платена телевизия, а Берлускони (собственик на компанията Mediaset) предоставя каналите си безплатно. Той печели пари от реклама и не вярва, че феновете биха бръкнали в джобовете си, за да си плащат за футбол.

Много скоро обаче Sky събира 3 милиона абоната и подгонва Mediaset по приходи. Пуснал кръв, през 2005 г. Берлускони започва контра офанзива и се договаря с клубовете от Серия "А" мачовете им да бъдат излъчвани на неговата цифрова платформа срещу 3 евро на двубой с помощта на смарт карти, които се продават в павилионите за вестници. До 2009 г. Mediaset събира прилична аудитория, но все още е далеч от конкурентите - 3 милиона срещу 4.7.

По време на медийната война Берлускони не се поколебава да използва срещу Мърдок административния ресурс, който е в ръцете му.

През 2008 г. правителството на Италия (Берлускони е премиер) обявява война на "монопола на Sky" и увеличава двойно данъка върху платените телевизионни канали - до 20%.

Мърдок решава да се обърне към съда, но бързо проумява, че шансовете му за честно сражение с Берлускони на негова територия клонят към нулата. Тогава по негово нареждане по всички канали на Sky Italia започва да се въртят видеа, уличаващи партията на Берлускони в лъжи и корупция.

Тифозите обаче не се оплакват от условията на тази брутална конкуренция, в която двете страни им предлагат големи отстъпки и най-различни пакети, за да ги привлекат на своя страна.

Най-неочакваната развръзка настъпва през май 2015 г ., когато антимонополният орган започва да работи върху теорията, че Sky и Mediaset действат картелно.

В офисите на компаниите нахлува полиция, а телевизионните гиганти са обвинени, че умишлено занижават цената на телевизионните права на Серия "А".

Sky плаща само 572 милиона евро за излъчването на всички мачове за три сезона - от август 2015 г. до юни 2018 г. Mediaset пък купува мачовете на осем отбора за 373 милиона. Антимонополният орган подозира, че общата сума от 945 милиона е доста по-ниска от минималната оферта, определена в търга, а лигата не е направила нищо, за да са е опита да получи максималната възможна сума за клубовете.

Скоро всичко се успокоява, но подозренията не са никак неоснователни. През пролетта на 2015 г. Sky и Mediaset обсъждат сливането на Sky Italia и платения канал Mediaset Premium. Мърдок и Берлускони се страхуват от появата на трети силен играч и загуба на влияние. Daily Telegraph твърди, че дори се срещат лично, но преговорите пропадат. Берлускони не е съгласен с финансовата оценка на Mediaset Premium.

По-късно Мърдок и Берлускони вероятно са съжалили, тъй като правата тогава отиват в ръцете на испанската медийна група MediaPro срещу 3.15 милиарда евро за три години.

Искаше да създаде летен турнир за големите риби

През 1999 г. торинското издание Tuttosport гърми със сензационна новина: "Шампионската лига може да бъде заменена от нов турнир - Суперлига". Идеята се насърчава от двама милиардери, които тогава все още са в добри отношение. Досещате ли се? Да, точно така - Берлускони и Мърдок.

Инициативата е подкрепена на "първо четене" от лидерите на водещите клубове. "Срещаме се с останалите ръководители на клубовете и инвеститорите 2-3 пъти в месеца и разногласията стават все по-малко. Смятаме, че до края на годината ще обявим, че всички проблеми са уредени", споделя генералният мениджър на Байерн Ули Хьонес.

Организаторите планират награден фонд от 60 милиона долара за победителя, но идеята се проваля. От УЕФА скачат като ужилени и за да покажат, че мислят за бъдещето, правят реформа в Шампионската лига, въвеждайки втора групова фаза през сезон 2000/01.

Мърдок се връща към идеята за Суперлигата през 2013 г. (вече без Берлускони), въпреки създадения година преди това турнир International Champions Cup.

Форматът на Рупърт включва 16 отбора, сред които са Манчестър Юнайтед, Челси, Арсенал, Ливърпул, Реал, Барселона и Байерн Мюнхен. Турнирът трябва да се проведе през лятото в Шанхай и Лос Анджелис и да се излъчва по Sky UK, Sky Italia и Sky Deutschland.

The New York Times пише: "Подобна супер надпревара ще помогне на Мърдок в САЩ, където през следващия месец компанията стартира нов спортен канал Fox Sports 1. Рупърт искат да привлече зрители от азиатските и американските пазари, където популярността на футбола постоянно расте. Това ще му помогне да проведе ефективни трансгранични маркетингови и спонсорски сделки."

Но отново нищо не се случва. Мърдок така и не измисля решение какво да прави в годините, в които има Европейско или Световно първенство. Освен това, УЕФА отново се противопоставя на проекта му, опасявайки се да не пострада репутацията и рейтингът на Шампионската лига.

Нещо подобно се обсъжда и сега. ФИФА замисля реформи в турнирите, които се възприемат като второстепенни и не носят солидни приходи.

Става въпрос най-вече за Световното клубно първенство, в което да участват 12 реномирани европейски клуба плюс 12 от останалия свят. И отново тази инициатива е ужасно дразнеща за УЕФА...

Мърдок вече е на 87 години и не беше замесен в последните боричкания за пренареждането на футболния пасианс на планетата. Но не защото се е успокоил и е станал по-пасивен в бизнеса. Просто през лятото Рупърт беше зает със сливането на 21st Century Fox и Walt Disney.

Така че не се изненадвайте, ако чуем за нови грандиозни планове за футбола, в които фигурира името му.

Новините

Най-четените