Телевизията, която промени лицето на телевизията

8 ноември 1972 г. определено може да се приеме за ключова дата в историята на телевизията и на развлекателната индустрия като цяло. Тогава започва да излъчва HBO - телевизията, която не просто промени идеята за кабелните телевизии, но издигна сериалите до едно ново и значително по-високо ниво.

Това, което започва като малка кабеларка в Уилкс Баре, щата Пенсилвания, излъчваща предимно спортни мероприятия, днес е един от най-големите играчи в световен мащаб що се отнася до развлекателно съдържание, достъпно у дома.

Нещо повече - HBO се превърна в институция, която налага тенденции и прокарва пътища за нови идеи.

В сферата на изкуството телевизията винаги се е възприемала като нещо, стоящо по-ниско от киното. Сериалите и предаванията, които можеш да гледаш по телевизията, сякаш винаги са били повече за развлечение и за убиване на времето, а не толкова за нещо по-сериозно от чисто творческа гледна точка. Така и големите таланти сред актьорите използват телевизията като трамплин, за да влязат в голямото кино.

Това е така, докато в един момент HBO не решава, че това трябва да се промени и започва тази трансформация. В момента сериалите като развлекателен жанр изживяват своя връх, а американската кабеларка от Пенсилвания е в основата на това.

Всичко започва през 90-те. По това време HBO е смятана за далеч не толкова популярна кабелна телевизия, особено ако бъде сравнявана с големите играчи в бранша като ABC, NBC или CBS. Някъде по това време обаче ръководството й започва да залага повече на собствените си продукции - Tales from the Crypt, Tracey Takes On... и The Larry Sanders Show.

Така в един момент се оказва, че от малък играч на пазара HBO започва да заема все по-ключово място в номинациите за наградите "Еми" и "Златен глобус".

Друго предимство на телевизията се оказва липсата на реклами. Тъй като приходите там идват от допълнителното записване за нея, рекламите са изключени от продукцията, което позволява не само по-дълги епизоди на сериалите, но и по-експериментално съдържание, с което да се гонят нови аудитории.

На продуцентите, сценаристите и режисьорите се позволява да поемат повече рискове и да включват повече графично съдържание, включително голота, насилие, кървища и други подобни неща, запазени до този момент само за екшъните в киното.

Тази свобода и смелостта да се поемат рискове е ключовият елемент, който дава основите на това, което днес приемаме като нова златна епоха на телевизията и сериалите. В сериалите си телевизията засяга теми, които са изключително полемични и предизвикват дебати. Те не се притесняват да говорят за актуални теми и да им дават социален коментар.

Както пише сп. Time, "HBO се специализира в правенето на умни, рисковани сериали, разглеждащи мрачните страни на американската действителност".

В успешните си шоута HBO не се опитва да достигне максимално голяма аудитория, нито да угоди на максимално голям брой хора. На всичкото отгоре настоява от потребителите да си плащат допълнително. С други думи телевизията прави всичко това, което по това време се е предполагало, че не трябва да правиш, за да успееш. Именно тази откровеност обаче води до оформянето на вярна публика.

Една от шегите за HBO е, че формулата за успешен сериал на телевизията е проста - секс, насилие и добра история. Как се подхожда към тази история и как са смесени тези съставки обаче е тайната за успеха на техните шоута. А те са наистина успешни.

Така днес този наложен модел успява да прокара път за кабелни телевизии като Showtime и стрийминг платформи като Amazon Prime, Netflix и Hulu да създават сериали, които вече подхождат към зрителите по различен начин.

Не само това, вече самите зрители гледат на телевизионните предавания доста по-сериозно. А HBO и до днес е сред онези, които продължават да налагат тенденциите в бранша.

В галерията можете да видите някои от най-добрите сериали на HBO, които си заслужава да гледате.

#1 e-mil 08.11.2018 в 20:36:19

"В успешните си шоута HBO не се опитва да достигне максимално голяма аудитория, нито да угоди на максимално голям брой хора... А HBO и до днес е сред онези, които продължават да налагат тенденциите в бранша..." По-точният израз е "не се опитваШЕ". Хвалбите ви са закъснели с няколко месеца. Това лято тенденциите се промениха и не към добро. https://www.webcafe.bg/id_531683338

#2 e-mil 08.11.2018 в 20:48:12

"The Sopranos... Легендите разказват, че шоуто било толкова добро, че самите мафиоти се чудели дали не ги подслушват, преди да пишат сценария за него." Не са легенди. Това се чува в записи от подслушвания на фамилията Де Кавалканте от Ню Джърси. Може да го чуете в документалния филм за тях.

Новините

Най-четените