Жената, която снима Макрон без филтър

"Ден Д+395 // С президента Еманюел Макрон и с Първата дама"

Това кратко описание, напомнящо повече за записка от военно-полеви дневник или пътешественически бележник, е анонсът на туит с 4 черно-бели фотографии.

Кадрите са впечатляващи: Макрон, заснет в гръб, е така устремен към срещата на Г-7 в Канада, че взима две стъпала наведнъж с отскок; Макрон и канадският премиер Трюдо разговарят насаме зад колоните на катедралата в Отава; Макрон стои прав в транспортния хеликоптер и се усмихва, докато репортер от френска медия се шегува и вдига палец нагоре.

Последната снимка: Макрон прегръща нежно съпругата си Брижит, която е отпуснала глава на рамото му и е притворила очи, сякаш се страхува от летенето или от опасността да изпусне ръката му. Президентът на Франция е отправил поглед наляво, с решително изражение.

Автор на четирите черно-бели снимки е 37-годишната Соазиг дьо ла Моасониер - официалният фотограф на Елисейския дворец. Забележката "Д+395" маркира дните от началото на президентския мандат на Еманюел Макрон, когото тя следва неотлъчно.

Често успява да улови Макрон в интимна атмосфера, в спонтанна поза, със затворени очи пред огледалото, в усамотение или ръка за ръка с Първата дама, с тридневна брада, без сако и вратовръзка, без филтър - такъв, какъвто би трябвало да го виждат само най-близките му хора.

Една от най-популярните й снимки е направена в нощта на 7 срещу 8 май - Деня на победата на Макрон. Показва го изправен сам, в една от колонадите на Лувъра, отправил поглед напред към стъклената пирамида.

Снима го на черен празен фон под лъчите на прожектор, а кадърът напомня на мотив от християнската иконография. Монохромните изображения напомнят за стилистиката от 60-те години, а приликите му с Кенеди са съвсем търсен ефект.

Описват стила на Дьо ла Моасониер като илюстрация на теорията за "двете тела на краля" - естественият човек и божественото му измерение, символ на Държавността. Често улавя Макрон в гръб, за да покаже перспективата от другата страна на сцената, зад кулисите, там, където публиката не може да влезе.

Извън художествената им стойност, снимките са носители на посланието, което президентската институция има интерес да се разпространява сред публиката. Затова често сравнява Соазиг дьо ла Моасониер с Пийт Соуза - американският фотожурналист, който стана главен фотограф на Барак Обама и създаде някои от най-известните му портрети.

Соазиг дьо ла Моасониер е родена на 28 август 1981 г. в Сен Жермен ан Ле. Преди да стане фотограф на свободна практика, младата жена учи за режисьор в частната театрална школа Cours Florent в продължение на 5 години. През 2006 г. обаче пренасочва интересите си и се записва в EFET - висшето специализирано училище по фотография в Париж.

Соазиг дьо ла Моасониер

Намира вдъхновение от сюжетите и анонимните герои по улицата. Интересува се от израженията на хората, върху които минувачите не задържат поглед - очите, усмивките, сълзите им. В профила й в Instagram има десетки снимки на случайни хора във влака или метрото - замислени, четящи, общуващи, играещи или спящи. Черно-белите портрети са нейната страст.

Преди няколко години Соазиг дьо ла Моасониер се насочва към работа в политическата сфера - пробивът й се дължи на възможността да следи отблизо президентската кампания на Франсоа Байру през 2012 г., като нейна снимка е използвана и за официалния му плакат.

През май 2016 г. е привлечена от щаба на Еманюел Макрон, като прави портрети на водещите лица на неговото движение "En Marche".

Няколко месеца по-късно създава официалния портрет на Макрон като кандидат-президент, работи и по рекламните материали на кампанията му. Тя е единственият фотограф, който има право да следи всяка негова крачка по време на пътуванията му в страната. Както Соазиг пише в профила си в Twitter - тя е "embedded with Macron", вградена / внедрена към него.

Непосредствено след победата му през май 2017 г. Дьо ла Моасониер е назначена в Елисейския дворец като официален фотограф на Президента.

Снимките й са публикувани в издания като "Фигаро", "Льо Поан", "Л'Експрес", "Пари мач", "Паризиен", "Журнал дю диманш" и др.

Новините

Най-четените