Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Сексуалните ситуации, които са табу

Кратка теория на сексуалните ни фантазии
Кратка теория на сексуалните ни фантазии

Нещата, които предизвикват у нас (и други хора) сексуална възбуда, често звучат доста невероятно и мистериозно.

На пръв поглед гумените ботуши, плетеният пуловер или паркингът изглеждат несвързани с "нормалното" еротично удовлетворение. И все пак знаем перфектно, че такива неща изглеждат за някои хора като доста приятно условие за секс.

Възможността някои неприемливи на пръв поглед неща да предизвикват сексуална възбуда не е просто интересна черта на човешката психика - това може да е и причина за интимни проблеми.

Как да обясним на хората, които обичаме, толкова странно звучащите неща, които желаем? И защо изобщо ги желаем?

Хората могат да бъдат силно разтревожени от насоката, която поема собствената им възбуда. В нормалния живот може да се противопоставяме категорично на жестокостта и насилието, но във фантазиите си (за наш ужас) откриваме, че, например, е изключително възбуждаща мисълта да се изправим пред груб, въоръжен неканен гост.

Зигмунд Фройд е сред първите, котио приемат насериозно притесненията и объркването, свързани със секса.

Чудесно е, от една страна, че ученият иска да помогне на хората да приемат секса насериозно и че е толкова честен в книгите и теориите си за странните му аспекти. Той обаче прави това на много висока цена.

Неговите анализи на възбудата често противоречат на всякакви съзнателни причини и често са свързани с обяснения от детството. Тези анализи принуждават хората да се чувстват толкова странно, че реално психистърът неволно дори стимулира допълнителното им потискане.

В ръцете на Фройд сексът изглежда дори още по-опасен и странен отпреди.

Затова и се оказва, че в още по-голяма степен анализите му вредят на разумните разговори по половите въпроси - дори и с любимия.

Признаваме Фройд, но няма нужда да затъваме и занапред в мистерия или срам от темата.

Сексуалната възбуда е всъщност относително лесна за разбиране и далеч не противоречи на разума, както Фройд пропагандира.

Тя е пряко свързана с много неща, които желаем и харесваме в други области.

Въпреки че еротичните ни интереси може понякога да звучат странно (и дори отблъскващо), те всъщност са мотивирани от търсене на доброто, на живот, белязан от разбиране, съчувствие, доверие, цялост, щедрост и доброта.

Нещата, които ни възбуждат, са по същността си почти винаги решения на проблеми, от които се страхуваме, и символи на това как бихме искали да седят нещата.

Нека анализираме някои разпространени възбуждащи фактори в този контекст:

Очила

Тревогата: Очилата са символ на сериозност и задълбоченост. Те се носят от хора, които изглежда имат много ангажименти и са заети с важни и сериозни мисли. Притеснението е, дали този тип хора изобщо имат някакво време за нас. Те може да са твърде заети и важни, за да отделят на нас и нашите желания особено внимание.

Еротиката: Много раздели на еротични уеб сайтове включват хора с очила. Защо? Защото, когато очилата са намесени в секса, естествената тревога бива преодолявана (поне временно). Преборва се и страха, че сериозността и задълбочеността може да са несъвместими със сексуалната възбуда.

Въображаемото решение е, че човекът с очила се оказва не само сериозен, но и изключително интересуващ се от секса и телесните, физически неща. Сексът с човек с очила символизира желанието за обединение на разума и чувственото удоволствие.

Униформи

Тревогата: Често се опасяваме, че хората с власт ще бъдат враждебни към нас, че няма да ни разберат или да симпатизират на нашите потребности. Мислим, че те просто правят живота ни досаден и скучен. Всички неща, които желаем да направим, ще са забранени и от нас ще се изисква да бъдем кротки, безинтересни версии на себе си.

Еротиката: Сексуалните фантазии, включващи хора в униформи, са имагинерно решение на страховете, свързани с властта и авторитета. Всякакви униформи са способни да предизвикват възбуда. В това число влизат и бизнес костюмите, но и - забележете - облеклото на лекари, сестри и пилоти...

Това са професии, които ни плашат и респектират, но в сексуалните игри внасяме униформата, за да намалим властта им над нас. Униформата все още излъчва авторитет, но този авторитет вече е на наша страна и ни отделя точно желаното внимание. Пилотът, вместо просто да управлява, е очарован да бъде с нас. Той вече не е наш враг, а наш партньор.

Идеалът, който виждаме, реализиран в еротичен контекст е, че властта може да помага, вместо да пречи, да ни подкрепя, вместо да ни сплашва. Представяме си утопия, в която силата, организираността, подредеността и методичността са налице, за да ни карат да се чувстваме по-спокойни, отпуснати и верни на себе си.

Робство

Тревогата: От малки сме учени, че трябва да станем независими. Живеем в индивидуалистична култура, която постоянно представя като нещо лошо зависимостта и ни тласка към идеал за самостоятелна зрялост.

Еротиката: И все пак, в сексуалното си аз, много от нас са дълбоко възбудени от идеята за дълбока пасивност и подчинение, като форма на бягство от натоварващите изисквания на живота на възрастни. Да бъдеш "роб" означава, че някой друг ще знае какво точно трябва да правиш, ще поеме пълна отговорност, ще отнеме избора от теб.

Това звучи понякога ужасяващо, защото повечето робовладелци, които си представяме (или дори повечето шефове) са ужасни. Те не са загрижени за нашите интереси, няма да бъдат добри, така че искаме донякъде да бъдем независими, защото не изглежда да има някой наоколо, който да е достатъчно добър, за да заслужава да му се подчиним.

Но дълбоката надежда в еротичния сценарий е, че най-после можем да бъдем с някой, който да заслужава абсолютната ни лоялност и отдаденост.

Това е обща черта на всички сексуални фантазии: те естествено не решават реално проблемите, от които извличат възбудата. Не би трябвало да се притесняваме, ако фантазията не успява да реши проблема в реалността. Това, към което се стремим в случая, е просто начин да обясним и да съпреживеем желанието.

Доминация

Тревогата: Съвременният живот изисква крайна любезност и въздържаност. От нас се очаква да контролираме стремежа си към командване на другите.

Естествено, когато сме насаме, преминаваме през живота с мисълта, че знаем какво е добро за друг човек, или чувството, че някой заслужава жестоко отношение. В сърцето си може да ни се иска да бъдем много господарски настроени, взискателни и настоятелни. Бихме искали да налагаме абсолютно подчинение на всички, които ни противоречат.

Но естествено, в реалния свят това се затруднява от факта, че много малко хора ни имат доверие, за да ни дадат такава власт; просто не можем да се издигнем до статуса, който би ни позволил да упражняваме властта по начина, по който желаем.

Еротиката: Фантазията е, че някой друг ще признае силата и мъдростта ни, ще признае таланта ни и ще ни даде пълна власт над себе си. Вече няма да се налага да се контролираме и сдържаме, нито да се възпираме в думите и действията си.

В сексуалната фантазия някой се оставя в нашите ръце, както винаги сме се надявали да се случи. Това е опит да се справим с много деликатния и реален проблем кога някой има правото да упражнява власт над друг човек.

В сексуалната игра, вместо това да е ситуация, изпълнена с тревоги - може да бъркаме за чуждите желания, може да има негодувание, може да нараним някого - но командите обикновено се посрещат с желание от човека, към който са насочени.

Насилие

Тревогата: Като малки сме могли да вилнеем, да удряме някого и това да не е проблем, и дори да е забавно. Но сега, като възрастни, сме безкрайно по-предпазливи. Всичкото насилие е забранено. Изплашени сме от силата, проявена срещу нас или от нас самите.

Еротиката: В мечтите обаче е приятно да замахнеш, или някой да те удари; да прояви грубост; да прибегнеш към насилие. Може това да е свързано с ярост, дори свирепост.

И все пак, сякаш като по вълшебен начин, никой не страда реално. Никой няма да остане ощетен. Другият човек ще приеме нашите насилствени, крайни пориви, няма да бъде шокиран. А ние не е нужно да бъдем толкова внимателни; след това ще има любов и нежност, до следващия път.

Това е фантазия, че насилието вече не е нещо лошо за нас и другите; че гневът и агресията ни могат да бъдат реализирани безопасно, че няма да направим други хора нещастни, а всъщност те дори ще са ни благодарни за това. И че яростта срещу някого няма да съсипе живота ни, а всъщност ще внесе в него приятна тръпка.

Секс на открито/на публично място

Тревогата: Лесно се притесняваме от обществените места; чувстваме, че трябва да бъдем предпазливи, трябва да се държим възможно най-добре: на открито, в асансьори, на площади, в молове, гаражи, паркинги и прочие.

Дори природата се приема като враждебна - студено, опасно място, където враговете могат да ни нападнат.

Еротиката: И така възниква копнеж да бъдем толкова спокойни и отпуснати на открито, на обществени места и сред природата, колкото сме у дома.

Решението на някакъв тип потисничество може да бъде правенето на секс в асансьора, в библиотеката, на открито зад бензиностанцията, в парка...

Сексът на открито е приятен поради същите причини, по които и пикникът е удоволствие: има начин да "опитомим" света, като внесем битовото и домашното в него.

Всяко действие, което е свързано с дома и закритото, може да бъде удоволствие, когато се прави навън, защото символизира победа над тревогите ни - начин да си представим, че се намираме сякаш у дома, в свят, в който нормално можем да съществуваме.

***

Човек може да анализира почти всякакви така наречени фетиши (свенливост, жилетки, пантофки, ботуши, пури, чорапогащи, чорапи на ивици и т.н.) и да открие сходни конструкции: тревога и свързан с нея копнеж, с който е свързан еротичният заряд.

Погледнати по този начин, сексуалните ситуации могат да бъдат обяснени на нас самите - и съответно и на другите хора в живота ни - с относително рационални, разумни понятия.

Чрез тях можем да обясним как се е появил нашият страх или да им кажем как, когато сме били юноши, е имало някои случаи, които са направили тази мисъл проблемна, как сме започнали да търсим решение за нея и как в това са се намесили очилата, например.

Разговаряйки по този начин, можем да се надяваме сексуалните предпочитания и фантазии да станат не толкова срамни и не толкова застрашителни - и нашите еротични решения да изглеждат по-разумни, а по някакъв начин и много по-логични.

 

Най-четените