Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Тормоз или авторски права: Защо папараците масово съдят знаменитости

И какво представлява феноменът на "копирайт троленето" Снимка: Getty Images
И какво представлява феноменът на "копирайт троленето"

Сложните и често напрегнати отношения между знаменитости и папараци са едно от константните неща за света на шоубизнеса. Когато не флиртуват с тях, звездите непрекъснато атакуват своите редовни преследвачи с редица обвинения от нарушаване на личното пространство до критики за не особено ласкателни снимки.

Сега обаче папараците отвръщат на обвиненията. В последните години от тяхна страна идва нова вълна на оплаквания от действията на звездите, които дори стигат до съда.

Многобройни световноизвестни знаменитости, включително Дженифър Лопес и модела Джиджи Хадид, станаха мишена на съдебни дела, заведени срещу тях, защото са публикували в социалните мрежи свои папарашки снимки без позволението на фотографите.

Какво точно се случва около тези спорове за авторски права?

Мнозина са на мнение, че щом присъстват на снимката, значи спокойно могат да я използват безплатно. Според законите за авторското право обаче, обикновено фотографът е този, който притежава правата на снимката, освен ако тя е лицензирана от трета страна като агенция или работодател.

Така че независимо дали става въпрос за знаменитост, снимана на ново нашумяло място в Холивуд, или просто за обикновен човек, който е позирал пред обектива на приятел, собствеността върху снимката обикновено принадлежи на човека, който е натиснал копчето на фотоапарата.

Нийл Чатърджи, американски адвокат, който се специализира в спорове за интелектуална собственост, където са замесени популярни личности, казва, че социалните медии са създали "огромно количество сложности" в тази област. По негови думи проблемът възниква, донякъде защото функции като онлайн ретуитове позволяват на снимките да се разпространяват бързо извън контрола на притежателя на авторското право.

В скорошни дела, фотографски агенции твърдят, че не е честно знаменитостите да възпроизвеждат и разпространяват собствените си снимки, заснети от професионални фотографи, до милионите им фенове, без да имат лиценз за това. Някои дори призовават за компенсации за пропуснати печалби.

Залозите още повече се вдигат заради паричната стойност на някои от въпросните акаунти в социални медии. Някои знаменитости и инфлуенсъри печелят по над 1 млн. долара за спонсориран пост в платформи като Instagram.

Една от първите жертви на дела от този тип беше Клои Кардашиян. През 2017 г. тя беше съдена за нарушение на авторски права, след като публикува в Instagram папарашка снимка на себе си, на която се вижда как тя посещава известен ресторант в Маями.

Британската агенция Xposure Photos подаде иск за щети на стойност над 175 000 долара за въпросния пост. От агенцията твърдят, че кадърът е ексклузивно лицензиран на Daily Mail и е бил използван от Клои без тяхно разрешение, при това те не са споменати като източник на снимката в публикацията на звездата.

Съответно, те обвиняват Кардашиян в "преднамерено, умишлено и злонамерено нарушение" на авторските им права, тъй като постът е бил споделен до почти 67 млн. последователи.

В крайна сметка тя изтри въпросната снимка и двете страни се споразумяха миналата година за прекратяване на иска. Звездата обаче признава, че този скандалът е проява на траен проблем за нея и нейните сестри.

Пред феновете си в Twitter тя коментира, че може да й е нужно повече време, преди да може да споделя снимки от събития, защото първо трябва да получи официално разрешение.

"Трябва да лицензирам собствената си снимка, нещо, което за мен е немислимо," казва тя в отговор на един почитател.

"Те могат законно да ме преследват и тормозят, и отгоре на всичко дори не мога да използвам снимките на мен самата, които те правят, LOL," отвърна тя на друг.

Миналата седмица моделът Джиджи Хадид стана поредната жертва на подобен иск заради публикувана от нея снимка. Оплакването срещу модела гласи, че нейният Instagram акаунт "съдържа поне 50 примера за фотографии на Хадид на обществени места, от прес-събития или на модния подиум, в които не е указано авторството".

Стана известно миналия месец, че Дженифър Лопес е съдена в сходен иск, включващ кадър, публикуван в нейното Instagram стори - временен пост, който изчезва след 24 часа. Има и още няколко примера за сходни искове, а по всичко личи, че ще се появяват още и още, а проблемът няма да изчезне така бързо.

Възходът на "копирайт троловете"

Чатърджи казва, че тези дела стават известни в бранша като "копирайт тролене". Той смята, че фотографските агенции ги разглеждат като "нов и постепенен начин" да увеличават източниците си на приходи.

"Те правят снимки пред нощен клуб или ресторант, независимо дали имат отношения с този прочут човек или не", обяснява той, запитан дали папараците би трябвало да се притесняват за това, че може да обидят или засегнат звездите.

А и не само знаменитостите стават мишена на подобни искове.

Многобройни така наречени "фен-акаунти" също са агресивно преследвани по обвинения в нарушения на авторски права, като някои дори биват заставени да изтрият акаунтите си.

Когато някои фенове на семейство Кардашиян се оплакаха през миналата година, Ким и фамилията й дори обмисляха да наемат собствени фотографи в опит да заобиколят проблема.

"Това е поредното нещо, което противоречи на здравия разум," коментира Чатърджи за законите за авторското право. "Ако някой ме тормози и ми направи снимка и аз случайно харесам снимката и искам да я използвам, след като те са ме тормозили и са спечелили пари от мен - как така те могат да ме съдят за това?"

Той също така изразява съмнения в обвиненията за пропуснати печалби.

"Погледнете Кайли Дженър например. Знаете кога тя промотира нещо и дистрибуцията й е много по-мащабна от всичко, което биха могли да постигнат тези агенции. В някои отношения те засилват емблематичното естество на някои от тези кадри", коментира той.

Има ли как знаменитостите да се защитят?

Звездата от американската Национална футболна лига (NFL) Одел Бекъм-младши е друга популярна личност, замесена в съдебна битка с папараци. Играчът, който има повече от 12 млн. последователи в Instagram, обвини миналата година една агенция в изнудване, след като получи иск за плащане на 40 000 долара заради споделена от него снимка.

Официалната позиция на спортиста е, че той иска да защити своето "право на публичност и самореклама" - формулировка в законите в някои щати, които защитават правото на човек да контролира как името или образът му се използват за комерсиални цели.

Тази защита е била използвана и преди.

През 2014 актрисата Катрин Хайгл съди американска верига дрогерии, след като те използваха за реклама в социалните медии нейна папарашка снимка с пазарски чанти от въпросната дрогерия. Искът в крайна сметка беше оттеглен, в замяна на изтриване на поста и дарение за благотворителна организация.

Но, както изтъква Чатърджи, тази защита срещу обвинения от папараци в нарушаване на авторското им право остава сложна и като цяло недоказуема в съдебната практика.

Много от исковете, заведени срещу знаменитости до момента, са били отхвърлени или уредени чрез извънсъдебно споразумение, преди да бъдат разгледани в съда така, че да се стигне до решение.

"Ще видите хора да предлагат извънсъдебно споразумение за 10-20 000 долара, което изглежда като много пари, но в контекста на разходите за съдебни дела всъщност не е толкова много - особено за тези нашумели популярни личности", коментира адвокатът.

"Нужен е някой като членовете на фамилия Кардашиян, който да има огромни количества пари и който вижда други комерсиални изгоди от воденето на дела по тези въпроси. Само някой от такъв калибър би могъл наистина да се пребори срещу този тормоз", допълва още той.

 

Най-четените