Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Четиримата братя и златните четки за зъби: Схемата, която струва 19 млн. долара на Amazon

Измамата с "овършипинг", измислена в един чат в WhatsApp, излиза доста солено на компанията Снимка: iStock
Измамата с "овършипинг", измислена в един чат в WhatsApp, излиза доста солено на компанията

"В настроение съм да прецакам Amazon", пише през май 2018 г. Йоел Ейбрахам в семеен чат в WhatsApp. В него участват тримата му братя - Хешл, Зише и Шмуел.

Идеята е следната: да таксуват компанията за голям брой продукти, които тя не е поръчвала.

Две години по-късно братята от Ню Йорк са успели да измамят Amazon за най-малко 19 милиона долара. Основният продукт, с който го правят: четка за зъби, която струва 94 долара.

Тази схема се нарича "овършипинг". Работи по следния начин - умишлено изпращаш на една компания повече стоки, отколкото е поръчала, и пускаш фактури за тях.

В Amazon всеки продукт има уникален идентификатор (ASIN), който представлява дълъг низ от числа, подобен на ISBN кода на книгите. Всички те са част от продуктовия каталог на компанията, а продавачите имат възможност да променят подредбата им, за да са точни описанията на продуктите.

Според обвиненията срещу братята те са разменяли именно тези ASIN кодове за продукти, поръчани от Amazon, така че вместо тях, да изпратят големи количества други стоки. Така например компанията е поръчала 12 контейнера с дезинфектант на стойност 94,03 долара, но вместо това обвиняемите са ѝ изпратили 7000 четки за зъби на стойност 94,03 долара всяка.

За това те са използвали кода за дезинфектанта и по този начин са изпратили на Amazon сметка за над 650 000 долара.

Подобен е случаят с шишенце дизайнерски парфюм, който Amazon е поръчал за 289,78 долара. Вместо него обаче, обвиняемите са изпратили 927 пластмасови тримери за брада, всеки от които струвал 289,78 долара, използвайки ASIN кода на парфюма.

Прокурорите твърдят, че братята често са изпращали и са таксували Amazon за над 10 000 артикула, докато компанията е поръчала от тях по-малко от 100.

След като Amazon разкрива измамата и затваря сметките си, братята се опитват да отворят нова, като използват фалшиви имена, както и различен имейл и VPN адрес, за да се скрият самоличността си.

"Направете си нов акаунт с глупаво име и няма как да ви открият", пише Йоел в WhatsApp групата през есента на 2018 г.

"Използването на сложни технологии не е успяло да прикрие простия факт, че подсъдимите са таксували Amazon за стоки, които никога не са предоставяли. Колкото повече икономическият ни живот се пренася в интернет, толкова по-важно е да гарантираме целостта на нашите дигитални пазари, с което сме ангажирани", казва в прессъобщение Одри Щраус, действащ прокурор на Манхатън.

Всеки един от извършителите е обвинен в извършване на измама и пране на пари.

По принцип има два начина независимите търговци да продават продукти на Amazon. Първият е чрез Seller Central - платформа, която позволява на доставчиците да продават директно на клиенти на Amazon. Другият е Vendor Central, който са използвали братята Ейбрахам. В него най-често се търгува на едро: Amazon купува продукти и след това ги препродава на своите клиенти.

Този принцип е подобен и при повечето традиционни търговци на дребно, само че Amazon не е нормален магазин. Той предлага почти безкраен набор от продукти от милиони продавачи и доставчици - гигантски пазар, който може да бъде доста труден за управление.

Ето защо компанията от години се бори срещу фалшификатори, измамници и търговци, които предлагат опасни продукти. Процесът по контрол на електронната търговия разчита на смесица от човешко внимание и автоматизирани процеси, които обаче пропускат някои неща през пукнатините.

"Толкова голяма част от Vendor Central е автоматизирана, че няма как системата да не може да се измами", казва основателят на разузнавателната компания за електронна търговия Marketplace Pulse. По думите му често се случва акаунти в платформата да се купуват и продават, което е нарушение на правилата на Amazon, защото компанията преди това ги оценява.

Междувременно Amazon отказва да отговори на въпросите дали е направила промени в платформата си в резултат на арестите на четиримата братя.

"Докато контролът ни гарантира, че по-голямата част от продавачите в нашия магазин са честни предприемачи, измамници се опитват да нарушат нашите политики, да навредят на клиентите ни и да причинят щети на магазина ни. Ето защо с нетърпение очакваме правоприлагащите органи да подведат под отговорност тези лоши личности за техните незаконни действия", казва в изявление Кристина Поза, която е адвокат в компанията.

Amazon основа свое звено за престъпления, свързани с измама, по-рано тази година. В него са включени бивши следователи и федерални прокурори, които работят за идентифицирането и изкореняването на измамници в платформата.

През април 2020 г. администрацията на американския президент Доналд Тръмп постави пет от чуждестранните сайтове на Amazon в списък на "бележити пазари", за които се смята, че улесняват продажбата на фалшификати. От компанията обаче не са съгласни с това решение и твърдят, че то е политически мотивирано.

Що се отнася до приказката с четиримата братя - тя приключва, а краят ѝ за тях въобще не е щастлив, защото ги очакват до 20 години затвор.

 

Най-четените