Беше само въпрос на време метавселената да се разшири и да придърпа модата към себе си.
Известни с нюха си към новото и следване на тенденциите, не е изненада, че редакторите на списания за мода и дизайнерските къщи застанаха начело в представянето на алтернативния онлайн свят, създавайки първата пикселизирана Седмица на модата.
Ревюто дойде от нищото, с претенциите, че ще е "най-нормалното събитие от началото на пандемията". В рязък контраст обаче, дигиталната Седмица на модата в метавселената е най-странното и неестествено шоу, което някога е представяно.
Казано накратко, метавселената е изкуствен свят, съставен от виртуални събития, с виртуални хора, които водят виртуални разговори. То е сюрреалистично място за срещи, за които не се изисква да напускате дома си.
Безплатна е, заради което и множество марки, както и поп звезди, бързо се причислиха към нея. Организираха NFT събития, дори и концерти, където тълпи от аватари с пружиниращи глави подскачаха в такт с музиката на Ариана Гранде.
Създаването на въпросните аватари прилича на игра. Влизате в сайта Decentraland, който хоства различни по вид събития, ровите се търпеливо, докато сглобявате интернет подобието на себе си, и когато сте готови, заставате пред портите на лукса в пикселизирана форма.
Целият процес също е безплатен, макар че отвсякъде изглежда детински.
За разлика от обикновените модни събития, за които се изготвят списъци с гости и се търсят гъсти запознанства с елита на планетата, за метавселенската Седмица на модата ви трябва само прилична Wi-Fi връзка. Намирате сайта Decentraland, въвеждата MVFW и вече сте вътре.
На теория това трябва да означава, че висшата мода от институция за избрани се връща обратно при хората. Звучи хубаво, нали? И щеше да е така, ако имаше и една истинска дреха на ревюто.
Цялото събитие, макар и детайлно проектирано, не оставя и капка впечатление, че присъствате на нещо изключително. Общото усещане е за антиутопичен свят, в който псевдо хора разглеждат псевдо дрехи. Нищо не може да се докосне, в цветовете няма никакви нюанси, а аватарите се движат механично без и най-малкия намек за живот.
Предполага се, че това е смисълът на метавселената - пространството, в което хората не си говорят, защото предпочитат да си разменят съобщения, емоциите не се разчитат просто защото не съществуват, хората са скроени по един калъп, така че разликите между тях да са минимални, а удоволствията от стимулирането на петте сетива остава за въображението.
Има ли бъдеще този начин на живот? Модният свят вярва, че има.
Първата крачка към него направи Paco Rabanne. В прехода си от реалното към виртуалното от модната къща се опитаха да запазят характерните отблясъци на материите, които използват при дрехите си, представяйки модели в рокли с блестящи геометрични дискове.
Крайният резултат приличаше на диско топка с ръкави.
В портала на метавселената се включиха и Dolce&Gabanna, които качиха на подиума кръстосани модели от половин човек и половин котка. Главите им бяха на четириноги, краката като тези на Ел Макферсън, а на гърбовете им бяха поставени ангелоподобни крила. Последното, което се забеляза от колекцията, бяха дрехите.
Отделно от ревютата-небивалици, дигиталната седмица на модата и приближаващата се метавселена показват и че човечеството е на път към сериозна метаморфоза с потенциал да остави дълбок отпечатък в психиката на хората.
След две години на пандемията и известно време на карантина се стигна до заключението, че дългото време пред екраните и липсата на жив човешки контакт не е най-доброто, което може да се случи на менталното ви здраве.
В края на миналата година УНИЦЕФ публикува анализ, който отразява драстично засилване на тревожността и депресията в следствие на затворения начин на живот. А причината е, липсата на общуване очи в очи повишава стреса.
Ако към комуникацията на бъдещето добавим и отрязания достъп до хормона на удоволствието - допамин, който се стимулира от приятните допир, аромат и вкус, ерата на метавселаната не очертава като най-добрата перспектива за психическото здраве на човечеството.
По случайност обаче Седмицата на модата направи силно послание срещу този нов виртуалния свят. Показани, че трябва да избираме истинския свят, докато можем, истинските хора и истинските дрехи, защото с тях ще се забавляваме повече.