Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Откъде Ким Чен-ун се е сдобил с бронирания си Mercedes

И как елитът на КНДР се снабдява с луксозни стоки Снимка: Getty Images
И как елитът на КНДР се снабдява с луксозни стоки

Лидерът на Северна Корея Ким Чен-ун може да бъде разпознат веднага по доста характерни за него детайли като черния костюм, прическата му, както и почти неизменния за него черен автомобил.

Скъпата бронирана лимузина се вижда на почти всички кадри с Ким, особено при визитите му в чужбина.

Въпросът е как диктаторът се е сдобил с двете коли, марка Mercedes S600 Guard.

Според проучване на Центъра за отбранителни разследвания във Вашингтон (C4ADS) автомобилите изминават дълъг път през половината земно кълбо. Пътешествието им започва на 14 юни 2018 г. от пристанището в датския Ротердам.

Следват спирки в Китай, Япония, Южна Корея и Русия, след които двете черни лимузини, всяка от които на стойност от 500 хил. до 1,6 млн. долара, би трябвало да е стигнала до крайната си дестинация - Пхенян. А в севернокорейската столица има само един човек, който би могъл да си позволи подобно возило...

Само че според санкциите, които ООН наложи на КНДР заради ядрената й програма, би трябвало да забраняват и на компании, и на частни лица да търгуват западни автомобили с Пхенян. Но по данните на C4ADS за периода от 2015 до 2017 г. Северна Корея е внесла най-малко 191 млн. долара под формата на луксозни стоки.

Тези продукти идват от поне 90 държави, които нарушават ембаргото и развиват търговия с режима на Ким Чен-ун. Точните цифри са трудни за проследяване. От една страна терминът "луксозни стоки" е твърде неясен, особено що се отнася до страна с хронични дефицити, каквато е Северна Корея. От друга страна е ясно, че каналите, по които тези стоки влизат в страната, са нелегални.

Каквото и да говорим обаче, брониран Mercedes S600 безспорно влиза в списъка на наистина луксозните продукти.

Лимузината е изключително изпълнение и по отношение на външен вид, и по отношение на екстрите, разположени в купето й. Тя разполага с кожени седалки с опция за масаж и още куп възможности. Автомобилът е снабден с броня, която е в състояние да го защити от бойни куршуми и дори от експлозиви.

Обикновено Ким Чен-ун може да бъде видян именно в такъв автомобил - Mercedes-Benz S600 Guard. До именно такава кола тичат охранителите му по време на първата визита на лидера в Южна Корея и срещата му с президента Мун Дже-ин миналата година. Ким притежава и още няколко автомобила, достижения на западните автомобилни концерни, сред които и Rolls-Royce.

Daimler, компанията, която притежава Mercedes, казва пред "Си Ен Ен", че няма информация как въпросните превозни средства стигат до Северна Корея и откъде са потеглили, за да стигнат до Пхенян. Оттам са убедени, че фирмата няма никакви бизнес взаимоотношения с КНДР от повече от 15 години и че стриктно изпълняват санкциите на ООН и Евросъюза. От Daimler допълват, че имат цялостен процес за контрол на износа, който смятат за ефективен и който отговаря на всички изисквания на контролните органи.

Те уточняват обаче, че продажбата на автомобили и особено на автомобили втора ръка е извън техния контрол и отговорност.

Специалистите на компанията посочват, че винаги разглеждат много внимателно снимките в медиите на колите на Ким Чен-ун, за които се твърди, че са тяхно производство, но без идентификационните номера на автомобилите е абсолютно невъзможно да ги проследят.

Според доклада на C4ADS обаче за периода 2015-2017 г. в Пхенян са внесени 803 луксозни автомобила.

В него се твърди още, че Северна Корея поддържа и развива серия от схеми, чрез които режимът си набавя луксозни стоки. Колите например се доставят главно от руски фирми. КНДР не само продължава да използва техники, които нарушават международните санкции, но и знаят, че са следени и разработват все по-сложни начини да прескачат ембаргото.

Авторите на доклада споделят, че им е отнело осем месеца проучвания, за да разберат как Ким успява да се сдобие с Mercedes. Те преглеждат митнически регистри, данни за доставки, товарителници и други общодостъпни документи, за да проследят как колите са стигнали от Ротердам до Пхенян.

И сега смело могат да заявят, че тези Mercedes-и са били предназначени именно за Северна Корея. По информация от доклада на C4ADS колите са потеглили от Ротердам, минали са през Осака и са стигнали до Бусан в Южна Корея. От Бусан по данни от товарителници са изпратени на плавателен съд, наречен DN5505.

Оттам нататък пътят им е по-скоро неясен.

Скоро след като напуска Бусан, DN5505 се отправя към руския град Находка, където се смята, че пристига на 5 октомври. Това обаче са само предположения - локацията на кораба е незивестна от 1 до 19 октомври. Много е възможно локаторите да са били изключени - често използвана тактика от кораби, които искат да нарушат международни санкции.

Когато DN5505 отново се появява на радарите, той е близо до мястото, на което изчезва, но този път се движи в обратна посока - отново към Бусан. На 2 ноември плавателният съд предоставя на Южна Корея товарителница, според която превозва антрацитни въглища с произход - Находка. В руския град обаче няма данни за пристигането на кораба.

Обратно в Русия на 7 октомври два самолета Ил-76 на севернокорейските държавни авиолинии потеглят от Пхенян към Владивосток. Тези самолети често са използвани, когато КНДР иска да си достави бронирани превозни средства за севернокорейския елит, но рядко биват забелязани във Владивосток.

Севернокорейският консул във Владивосток от своя страна отказва да предостави информация дали на 7 октомври е имало нерегламентирани полети.

С други думи, няма конкретни доказателства, че пътуването на DN5505 и на самолетите към Далечния руски изток са свързани. Като се има предвид обаче товарният капацитет на Ил-76 и ролята им за доставки към Ким Чен-ун, напълно възможно е самолетите да са превозвали именно двата Mercedes-а.

От C4ADS имат категоричен отговор на един друг въпрос. Мнозина се чудят защо е толкова важно да знаем как Ким е успял да се сдобие с луксозни автомобили.

Но всъщност разобличаването на каналите, през които КНДР и режимът й се снабдяват със скъпи стоки, разкрива и как Пхенян може да се сдобие с далеч по-опасни продукти от няколко луксозни автомобила.

Най-четените