Когато Илон Мъск не изпраща Falcon-и в Космоса и не води битки за милиони с американските борсови регулатори, се занимава и с производство на електромобили, а амбициите му в Tesla са не по-малки, отколкото тези да завземе космическата индустрия.
Целта на Мъск е да докаже, че автомобилната индустрия има само едно бъдеще и то е в електричеството.
Model Y е доказателство за това - изцяло електрически SUV от среден размер, достъпен за американския и западноевропейския пазар, с характерен за Tesla дизайн. Феновете на марката ще трябва да почакат до втората половина на 2020 г., за да притежават кола от серията Y.
Електромобилът беше представен на 14 март в базата в Хоторн, Калифорния, и е създаден с намерението да се превърне в най-успешния и най-продаван електромобил, направен от компанията на Мъск.
Model Y е SUV с пробег от около 370 км с едно зареждане на батерията.
С него Tesla навлиза в най-доходоносния автомобилен сегмен, като цената ще варира от 47 до 60 хил. долара. Все пак приоритет при изпълнението на предварителните поръчки ще са по-скъпите модификации. След тях ще започне производството и на поръчките за по-евтините версии на Model Y. И в двата случая клиентът получава нисък и много компактен SUV с панорамен покрив над купето.
Срещу повече пари идват екстри като софтуер за автономно управление (засега е твърде спорен като ефективност), както и опция за трети ред от седалки. Цвят, различен от черния, също ще се заплаща допълнително.
Багажникът е с обем от 1.9 кубични метра, което го прави конкурентен на този на Grand Cherokee Jeep. Според производителите Model Y притежава възможностите на SUV, но при шофиране се усеща като спортна кола. Ускорява от 0 до 100 км/ч за малко под 5 секунди, но по-скъпата модификация ще успява за 3,8 секунди. По-просторен е от Model 3 и се очаква да е още по-безопасен от него.
Интериорът обаче е почти същият като този на Model 3, както и частите под капака.
Затова и Model Y се възприема като лесен за производство и относително евтин за Tesla, които наскоро затвориха много от физическите си магазини и преминаха към онлайн продажби, за да оптимизират цената.
Илон Мъск все пак е оптимистичен за продажбите на новия си модел.
Той очаква Y-серията да се продава повече от Model 3 и Model X, взети заедно. Освен това подчертава, че колата ще идва с почти всички екстри дори и на базовата си цена, а оттам нататък ще е въпрос само на софтуерни ъпдейти, каквито ще има регулярно. Много от тях ще са насочени към подобрението на самоуправлението на електромобила.
Най-вероятно Model Y ще се прави в Гигафабриката в Невада, но не се знае и дали компанията ще успее да обслужи достатъчно бързо поръчките за новата Tesla.
Отне почти три години, докато Model 3 достигне обещаната от Илон Мъск цена от 35 хил. долара, а междувременно "от кухнята" изскочиха куп мръсни подробности като немарливо производство, опасно за работниците, аварии в заводите и производство на макети, които по никакъв начин не могат да се движат като нормален автомобил.
В крайна сметка през 2018-а фирмата достигна поставените си цели за производство и навакса забавянето при Model 3.
Закъснението не беше огромна изненада - имаше 455 хил. предварителни поръчки за Model 3, без да е произведена нито една бройка от серията. При Model Y също няма гарация, че финансовите и логистични проблеми на компанията ще се разрешат.
Явно ситуацията никак не е лесна, защото Мъск каза, че 2018-а се е усещала "като пет години в една" и че е била една наистина много интензивна и натоварена година.
А пред него е почти цялата 2019-а, да не говорим, че по време на презентацията на Model Y бизнесменът смело каза, че до 10 години Tesla ще има не само по пътищата на Земята, но и на Марс.