През декември 2020 г. американка на име Ева Барса излиза на разходка около дома си в Ню Джърси.
Докато пресича пешеходната пътека обаче, възрастната жена е прегазена от огромна кола, марка Jeep Gladiator. По-късно умира от раните си в болница.
Дъщерята на Барса е категорична - Ева нямаше да загине, ако е била блъсната от по-компактна кола.
Оправданието на водача е, че не е видял жената и съответно не е успял да отреагира навреме. След кратко разследване от страна на полицията дори не са му повдигнати обвинения в непредумишлено убийство и случилото се е представено като нелеп инцидент, нищо повече.
Това кара Мари Барса да се превърне в съосновател на движение, наречено "Семейства за безопасност по улиците", което се стреми към няколко цели, особено към още по-строги ограничения на скоростта в американските градове и ясни и точни предупреждения към клиентите още в момента, в който си закупуват автомобили от високопроходимия сегмент.
Пред неправителствената организация Consumer Reports (CR) Мари отново заявява, че майка ѝ би имала по-голям шанс да оцелее, ако в катастрофата не е била замесена такава огромна кола, каквато е Jeep Gladiator с неговите над 2300 килограма. Именно Consumer Reports се заемат с проучването на големите автомобили и тяхната безопасност и изводите им никак не са в полза на SUV и джиповете.
Организацията сравнява 15 високопроходими коли и стига до заключението, че търсенето на все по-големи и по-големи превозни средства е притеснително.
Така например Gladiator, който от Jeep рекламират като кола, с която можете да "покорите света", е висок 116 сантиметра и както много други подобни на него автомобили има "сляпо петно", в което попадат деца и по-ниски пешеходци. Най-вероятно тук се корени и причината за инцидента с Ева Барса, при който се приема, че шофьорът няма никаква вина.
По тази причина Центърът за тестване на автомобили към Consumer Reports започва да разследва 930 катастрофи, случили се в периода 1990-2019 г., при които пешеходец е блъснат челно от автомобил.
Организацията установява, че в 80 на сто от инцидентите автомобилът е бил именно SUV, ван или пикап. Най-много са и децата, загинали след челен удар, обикновено на възраст между една и две години. При по-малките автомобили не се наблюдава същата закономерност.
Анализът на CR установява, че от 2000 г. до момента височината на пикапите и SUV колите се е увеличила с 11 процента, а по-модерните високопроходими автомобили са с поне 24 на сто по-тежки от предшествениците си. Експертите дават за пример американският любимец Ford F-150, чийто преден капак е на 140 сантиметра от земята - толкова, колкото са високи някои модели седан.
В същото време големите коли продължават да не са снабдени с редица важни за безопасността технологии.
Все по-обемистият им дизайн затруднява все повече водачите да виждат пешеходците и по-ниските коли пред себе си. Производителите обаче не се стремят да вложат достатъчно инструменти, с които да компенсират тази тенденция, определена от Consumer Reports като "изключително обезпокояваща".
"Те просто не поставят безопасността на хората на първо място", казват още от организацията.
Големите автомобили по-рядко са снабдени с важни приложения като аварийна спирачка с автоматичен сензор за пешеходци, автоматична електронна спирачка, системи за предупреждение за "сляпо петно" пред шофьора и други. Коли като Chevrolet Colorado и GMC Canyon могат да достигнат до 2140 килограма тегло, но нямат нито една от тези защитни системи.
При други като Chevrolet Silverado и Nissan Frontier автоматичната спирачка и системата за предупреждение са опционални и се доплащат от клиента, ако желае да ги има. Любопитното е, че същите технологии срещат широко приложение в седаните и спортните автомобили, които пък са далеч по-безопасни според CR.
Consumer Reports се обръща към автомобилните фабрики с въпроса защо автомобилите им стават все по-големи (и евентуално по-опасни). Отговорът е уклончив.
Говорител на Ford подчертава пред CR, че колите на бранда вече са "с по-меки линии", а от General Motors уточняват, че всичко е заради нарастващия интерес към офроуд шофирането и къмпингуването. Предните решетки пък са толкова обемни, защото огромните автомобили изискват по-добро охлаждане.
"Пикапите могат да са по-компактни и фини на вид, но нито един производител не иска това", посочват от Consumer Reports.
Те са категорични, че колите могат да се проектират по-ниски и по-леки, само че това ще навреди на продажбите им на американския пазар, където 80 на сто от закупените нови автомобили са от високопроходимия клас.
Огромна роля за този интерес има не само страстта към офроуда, но и рекламата. Джиповете и пикапите се рекламират като символ на мъжественост и мачовщина и се възприемат по такъв начин и от купувачите си.
Затова и усилията за промяна в този сегмент засега остават напразни.
"Ако хората искат все по-големи и по-големи коли, безопасността трябва да расте пропорционално на размерите им", убедени са от Consumer Reports. Към момента призивът им не е чут достатъчно ясно от индустрията.