Възможно ли е вместо да мъкнем в багажника метални вериги за сняг, да ги "поберем" в един компактен и не особено скъп флакон?
Да, спрейовете, които наричаме "течни вериги", са налични от много време на българския пазар, а един флакон от 400 милилитра започва от около 25 лева.
И да, спреят "течни вериги" на теория звучи като манна небесна за зимното шофиране, защото около него го няма онова бавене като при слагането на обикновените вериги.
Но доколко можем да се доверим на "течните вериги" и безопасни ли са те при истински тежки зимни условия?
Най-големият плюс на тези спрейове наистина е бързото им нанасяне и моментално действие.
Продуктът се нанася по един и същи начин без значение от вида на гумите и размера им, без необходимост от крик и без значение дали навън е 5 или минус 5 градуса.
Във флакона се съдържат съставки, които обхващат гумата като лека мъгла и създават около нея фин слой против подхлъзване и поднасяне.
Ефектът на "течните вериги" е моментален и водачът веднага усеща далеч по-добро сцепление при мокра, снежна или заледена настилка.
Това е незаменимо предимство, ако изведнъж и неочаквано се окажем в поледица и трябва да реагираме бързо, за да продължим пътя си. Или пък ако усещаме, че гумите на колата буксуват и сме пред засядане някъде в неприятните зимни условия.
Българските водачи често изпадат в подобни ситуации при преминаването на заснежените български проходи, преди те да са опесъчени. Тогава трябва да се действа светкавично, за да се осигури добро сцепление и безопасност на пътя, и тези спрейове са сред възможните решения.
"Течните вериги" обаче не са пълноценен заместител на истинските вериги и е най-разумно да ги използваме само при спешност.
Да, ако се налага бързо да се измъкнем от поледица и снегонавявания, вадим флакона и следваме прецизно инструкциите за нанасяне, за да продължим към целта си. Само че покритието на "течните вериги" се износва сравнително бързо, особено ако пътищата са силно заснежени или вече са обработени с препарати против лед и сняг.
Колкото повече гумите се мъчат да постигнат нужното сцепление, толкова по-скоростно се изтърква спреят от каучука.
Ако усетим, че "течните вериги" са на предела на действието си, се налага да спрем и да нанесем отново от тях, а това на дълъг път би се превърнало в изпитание за нервите.
Пък и капацитетът на флакона - 400 милилитра стандартна разфасовка - никак не е неизчерпаем, особено ако трябва да покриваме гуми на джип или SUV.
"Течните вериги" имат и още един сериозен недостатък - при много силна поледица, върху черен лед и в дълбоки снежни преспи те са с много ниска ефективност.
Затова лично изобретателите на спрея "течни вериги" - General Motors - препоръчват в тежката зима да имаме комплект метални вериги в багажника.
Разбира се, един флакон спрей лесно се побира и в жабката на колата, камо ли в багажника, и по тази причина няма "да ни натежи" да си носим и да имаме онази допълнителна доза спокойствие, че сме подготвени за трудни зимни условия.
Но ако прогнозите сочат за силен сняг и поледици, както и ако знаем, че ще минаваме през високи планински пътища, трябва да се доверим на металните вериги.
Колкото до поставянето на метални вериги, което затруднява не един и двама, автомобилните специалисти препоръчват поне една-две "тренировки на сухо", отново за да сме уверени и спокойни, когато поемем на път.